Beden eğitimi ve spor ögretmenlerinde pozitif psikolojik sermaye algılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Pozitif psikoloji, II. Dünya Savaşı sonrasında olumsuzluklara odaklanmak yerine bireyin pozitif yönlerini ortaya çıkarmayı amaçlayan ve bu kapsamda çalışmaların yoğunlaştığı bir akımdır. Pozitif psikolojik sermaye ise temellerini pozitif psikoloji ve pozitif örgütsel davranış yaklaşımlarından alan, çalışan verimliliğinin artışına olumlu yönde etki edecek bir dizi nitelik olarak tanımlanan sermaye türüdür. Pozitif psikolojik sermayenin çalışan verimliliğine ve örgütsel davranışlara etkisi büyüktür.Yapılan bu araştırmanın temel amacı beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin pozitif psikolojik sermayelerine yönelik algılarını incelemektir. Araştırma açımlayıcı sıralı karma yöntemle desenlenmiştir. Araştırmada beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin algılarını belirlemek amacıyla araştırmacılar tarafından pozitif psikolojik sermeye ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın nicel kısımdaki çalışma grubunu güneydoğu Anadolu bölgesi örnekleminden alınan, yedi ilden toplamda 332 beden eğitimi ve spor öğretmenine uygulanan anketler sonucunda oluşturulmuştur.Araştırma sonucunda beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin pozitif psikolojik sermayelerine yönelik algılarının yüksek olduğu; illerin gelişmişlik düzeyi ile öğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye algısının ters orantılı olduğu; medeni durumun, kıdemin, yaşın, maaş memnuniyetinin, mezun olunan bölüm türünün, okul büyüklüğünün psikolojik sermayeyi etkilediği görülmüştür. Psikolojik sermayenin güçlenmesini engelleyen durumlar ve gerekli çözüm önerileri beden eğitimi ve spor öğretmenleriyle yapılan görüşmelerle ayrıntılı olarak incelenmiştir. Son olarak araştırmacılara ve uygulayıcılara önerilerde bulunulmuştur. Positive psychology is an approach which focuses on revealing the positive aspects of the individuals' rather than their negative aspects and it became core of focus for the works in that context after World War II. Positive psychological capital, which took its basics from the approaches of positive psychology and positive organizational behaviuor, is a kind of capital which is defined as a set of qualities that affect the increase of the employee productivity positively. The impact of positive psychological capital on employee productivity and organizational behaviour is great.The main aim of this research is to examine the physical education and sports teachers' perceptions of positive psychological capital. The research is designed as mixed method. In the research, a scale was developed by the researchers to determine the perceptions of the physical education and sports teachers and the findings were supported by qualitative work. Some results of the qualitative work were shared with the teachers by arranging interviews. Southeastern Anatolia region is shown as an example consists of seven cities in total has been formed three hundred thirty two physical education and sports teachers as a result of applied surveys.The results of the study show that the physical education and sports teachers' perceptions of positive psychological capital are high; the teachers' positive psychological capital is inversely proportional to the provinces' developmental levels; marital status, seniority, age, salary satisfaction, the kind of graduated faculty and school size affect psychological capital. The cases that prevent the development of the psychological capital and necessary solutions were investigated with physical education and sports teachers interviews. Finally, some suggestions were made to researchers and practitioners.
Collections