Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik durumsal ilgilerinin algılanan yeterlilik ve öz düzenleme becerileri ile ilişkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi dersine olan durumsal ilgilerinin beden eğitimi dersine yönelik algıladıkları yeterlilik ve öz düzenlemeleri ile ilişkilerinin incelenmesidir. Çalışmaya 452 ortaokul öğrencisi katılmıştır. Katılımcıların 230'u erkek 222'si kız öğrencidir. Katılımcıların 105'i 5.sınıf, 116'sı 6.sınıf, 120'si 7.sınıf ve 111'i 8.sınıf olarak belirlenmiştir. Çalışmada veri toplama araçları olarak Durumsal İlgi Ölçeği, Egzersizde Davranışsal Düzenlemeler Ölçeği-2 ve Algılanan Yeterlilik Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistik, kanonik korelasyon, pearson korelasyon ve iki yönlü ANOVA testleri kullanılmıştır. Bulgulara göre sınıf değişkeni ile durumsal ilginin anlık keyif alma, keşfetme niyeti ve yenilik alt boyutları arasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Cinsiyet değişkeni ile durumsal ilginin anlık keyif alma ve keşfetme niyeti alt boyutları arasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Sınıf ve cinsiyet değişkenleri ile öz düzenlemenin alt boyutları arasında anlamlı farklılık tespit edilmemiştir (p>.05). Algılanan yeterlilik ile sınıf ve cinsiyet değişkenleri arasında anlamlı farklılık belirlenmemiştir (p>.05). Durumsal ilgi alt boyutları ile öz düzenleme alt boyutları arasında orta düzeyde anlamlı bir ilişkinin olduğunu göstermektedir. Ayrıca algılanan yeterlilik ile durumsal ilginin keşfetme niyeti ve ilgilenme isteği arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişki belirlenmiştir. Çalışmamız sonucunda ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi dersine olan durumsal ilgilerinin beden eğitimi dersine yönelik algılanan yeterlilik ve öz düzenlemeleri üzerine etkili olduğu belirlenmiştir. Sınıf ve cinsiyet değişkenleri ortaokul öğrencilerinin durumsal ilgilerini etkilerken, algılanan yeterlilik ve öz düzenlemeleri üzerine etkisinin olmadığı belirlenmiştir. Bulgular 5. sınıf öğrencilerinin durumsal ilgilerinin diğer sınıflardan anlamlı düzeyde yüksek olduğunu göstermektedir. Ayrıca kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre durumsal ilgileri yüksek bulunmuştur. The purpose of this study was to examine relationship of secondary school students' situational interest, self-regulation and perceived competence through physical education lesson. Participants were 452 secondary school physical education students. There were 230 boys and 222 girls. There were 5th grade 105 students, 6th grade 116 students, 7th grade 120 students and 8th grade 111 students. Data collection tools were situational interest scale, exercise regulation scale and perceived competence scale. To analyze data, descriptive statistics, canonical correlation, Pearson correlation and two way ANOVA were utilized. Results indicated that there were significant differences between grade level and situational interest sub-domains which were instant enjoyment, exploration intention and novelty. There were also significant differences between gender and situational interest sub-domains which were instant enjoyment and exploration intention. Results of this study showed that there were no significant differences among gender, grade level and self-regulation sub-domains (p>.05). Similarly, there were no significant differences among gender, grade level and perceived competence (p>.05). Canonical correlation findings demonstrated that there were significant correlations between situational interest sub-domains and self-regulation sub-domains. Besides, there were also significant correlations between situational interest sub-domains which were exploration intention and attention demand and perceived competence. As a conclusion, secondary school students' situational interest was significantly correlated with their self-regulation and perceived competence through physical education lesson. Moreover, 5th grade students had significantly more situational interest level than other grades. Girls' situational interest score were significantly higher than boys.
Collections