Benzinli bir motorda egzoz susturucularının motor performansına etkisinin deneysel olarak incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
nsanların toplu olarak yasadıkları ortamlarda maruz kaldıkları gürültü kaynaklarının ensürekli olanlarından biri, ulasım (trafik) gürültüsüdür. Kara, hava ve deniz ulasımı içindekarayolu ulasımı, kent içinde her yere dagıldıgından çevreye yaptıgı etki çok daha büyükolmaktadır. Karayolu tasıtlarında gürültü kontrolü, kaynakların çoklugu ve yayılım yollarınınçesitliligi nedeniyle çözümü zor bir akustik problemdir. Hem ses hem de titresimler, tasıtınbütün gövdesi ve donanımları üzerinden yayılmaktadır. Bu nedenle teorik hesap yollarınınyanı sıra deneysel yöntemler de kullanılarak gürültü kaynakları tespit edilmekte ve bunlarıngürültü seviyeleri azaltılmaya çalısılmaktadır. Karayolu tasıtlarında gürültünün büyük birkısmı motordaki yanma ve yanma sonu dısarı atılan gazlardan kaynaklanmaktadır. Atık gazdogrudan atmosfere atılacak olursa gazın yanmaya devam etmesi ve hızlı akısı büyükmiktarda gürültüye sebep olmaktadır. Egzoz gazı, susturucu ve borulardan olusan egzozsistemi yardımı ile gürültüsü azaltılarak tasıtın dısına atılır.Egzoz sisteminin yanma ve akıs gürültüsü, sistemin bütün yüzeyinden yüzey titresimleriseklinde ve çıkıs agzından hava akıs gürültüsü seklinde olusur. Egzoz gürültüsünü azaltmakiçin egzoz çıkıs agzını küçültmek, susturucu hacimlerini ve sayısınıarttırmak, boruları optimize etmek gerekir. Ancak bu amaçla motora takılan boru vesusturucular aynı zamanda motorun performansını da etkilemektedir.Bu çalısmada, dört zamanlı, tek silindirli, hava sogutmalı bir benzinli motorun tam yüktesusturucusuz ve degisik susturucularla çalısması halinde performans ve emisyondegisimlerinin deneysel olarak arastırılması amaçlanmıstır. Arastırma sonucunda; motorauygun bir susturucu takılması ile gürültünün azalması yanında güç ve momentte % 3 ile %6arasında artıs, egzoz gaz sıcaklıgında 250 °C düsüs olmakta ve HC ile CO emisyonunda daiyilesme görülmüstür. One of the frequent noise resources that people are exposed to in the places where people livecommunally together is the transportation (traffic). Among the highways, airways andseaways, the effect of the first one to the environment has been much bigger due to itsoverspreading all around the city. The noise control on highway vehicles is a too difficultacoustic problem to solve because of the vastness of the resources, and the wide range of thespread. Both sound and vibration spread from the whole body of the vehicle and its hardware.Hence, the noise resources are found and the noise level of these are tried to be lessened byusing experimental techniques as well as theoretical calculation ways. Most of the noise frommotorway vehicles is caused from the combustion in the engine and the gases emitted aftercombustion. If the contaminant gas is sent away directly to the atmosphere, the continuationof the gas combustion and its fast flow cause great amount of noise. Exhaust gas is emittedout of the car with the help the exhaust system that consists of silencers and pipes.The combustion and the flow noise of the exhaust system are made up of in the form ofsurface vibration caused from the whole surface of the system and the air flow noise from theexit mouth. In order to lessen the exhaust noise it is essential to minimize the exhaust exitmouth, to increase the numbers and the volume of the exhausts, and to optimize the pipes.However, the pipes and the silencers fixed to the engine for this reason affect the performanceof the engine. In this study; the performance and emission changes of a four-timed, onecylindered,air-cooled fuel engine has been aimed to be researched experimentally whenworking loaded, without or with different silencers. After the research; it has beenexperienced that when fixed with a convenient silencer to the engine, the noise has decreased.Besides this, a 3% to 6% increase in the power and moment, and an improvement in HC andCO emission have been experienced.
Collections