Fuzzy linmap method for supplier selection problem
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Satınalma operasyonları son yıllarda daha çok tartışılmaktadır. Sebebi, firmaların karlılığı üzerinde etkisidir. Firmaların amacı satın alırken kazanmaktır. Bu sebeple, tedarikçi seçimi problmei önem kazanmıştır. Genellikle, tedarikçi seçimi maliyet parametreleri, birim fiyat, yatırım, nakliye gibi, kıyaslanarak gerçekleştirilir. Küreselleşme ve stratejik satınalma yaklaşımları ile bu kıyaslama yetersiz kalmıştır.Bu çalışamada bir otomotiv firmasının tedarikçi seçim problemi incelenmiştir. Bu firmanın klasik değerlendirme kriteri güncel fiyatla kıyaslanarak hesaplanan getiri oranıdır. Fakat karar verici sadece getiri oranı ile karar verememiştir. Niteliksel kriterler, güvenilirlik ve gelecek yerlileştirme fırsatları gibi, gündeme gelmiştir. Dolayısıyla, karar verme prosesinin standartlaştırılması ve hem nicel hem nitel kriterlerin girdi olarak kullanılması gerekmektedir. Bu çalışmada, bulanık doğrusal programlama tedarikçi seçim problemine uygulanmıştır. Metot nitel ve nicel verileri kullanmayı sağladığı için problem için uygundur. Purchasing operations are discussed more in the recent years. The reason is its effect on companies' profitability. Companies' aim is to make money while buying. Thus, supplier selection process is gained importance. Generally, supplier selection is carried out by comparing the cost metrics, e.g. piece price, investment, logistic. This comparison has become insufficient with the globalization and strategic sourcing approaches. A supplier selection problem of an automotive company is reviewed in this study. The typical evaluation criteria of this company is time adjusted rate of return (TARR) which is calculated by comparing with the current price. However, the decision makers could not decide by only TARR. Qualitative criteria, e.g. reliability and future localization opportunity for the suppliers, is brought to the table.Therefore, the decision process needs to be standardized and to include both qualitative and quantitative criteria. In this study, fuzzy LINMAP is proposed and applied on the supplier selection process. Since the method allows to use both crisp and linguistic inputs, it suits to the problem.
Collections