Show simple item record

dc.contributor.advisorÖncan, Temel
dc.contributor.advisorAlbayrak, Yıldız Esra
dc.contributor.authorAladağ, Elif Naz
dc.date.accessioned2020-12-04T13:11:56Z
dc.date.available2020-12-04T13:11:56Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-10-08
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/86960
dc.description.abstractSatınalma operasyonları son yıllarda daha çok tartışılmaktadır. Sebebi, firmaların karlılığı üzerinde etkisidir. Firmaların amacı satın alırken kazanmaktır. Bu sebeple, tedarikçi seçimi problmei önem kazanmıştır. Genellikle, tedarikçi seçimi maliyet parametreleri, birim fiyat, yatırım, nakliye gibi, kıyaslanarak gerçekleştirilir. Küreselleşme ve stratejik satınalma yaklaşımları ile bu kıyaslama yetersiz kalmıştır.Bu çalışamada bir otomotiv firmasının tedarikçi seçim problemi incelenmiştir. Bu firmanın klasik değerlendirme kriteri güncel fiyatla kıyaslanarak hesaplanan getiri oranıdır. Fakat karar verici sadece getiri oranı ile karar verememiştir. Niteliksel kriterler, güvenilirlik ve gelecek yerlileştirme fırsatları gibi, gündeme gelmiştir. Dolayısıyla, karar verme prosesinin standartlaştırılması ve hem nicel hem nitel kriterlerin girdi olarak kullanılması gerekmektedir. Bu çalışmada, bulanık doğrusal programlama tedarikçi seçim problemine uygulanmıştır. Metot nitel ve nicel verileri kullanmayı sağladığı için problem için uygundur.
dc.description.abstractPurchasing operations are discussed more in the recent years. The reason is its effect on companies' profitability. Companies' aim is to make money while buying. Thus, supplier selection process is gained importance. Generally, supplier selection is carried out by comparing the cost metrics, e.g. piece price, investment, logistic. This comparison has become insufficient with the globalization and strategic sourcing approaches. A supplier selection problem of an automotive company is reviewed in this study. The typical evaluation criteria of this company is time adjusted rate of return (TARR) which is calculated by comparing with the current price. However, the decision makers could not decide by only TARR. Qualitative criteria, e.g. reliability and future localization opportunity for the suppliers, is brought to the table.Therefore, the decision process needs to be standardized and to include both qualitative and quantitative criteria. In this study, fuzzy LINMAP is proposed and applied on the supplier selection process. Since the method allows to use both crisp and linguistic inputs, it suits to the problem.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEndüstri ve Endüstri Mühendisliğitr_TR
dc.subjectIndustrial and Industrial Engineeringen_US
dc.titleFuzzy linmap method for supplier selection problem
dc.title.alternativeTedarikçi seçimi probleminin bulanık doğrusal programlama ile değerlendirilmesi
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-10-08
dc.contributor.departmentEndüstri Mühendisliği Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10089698
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityGALATASARAY ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid410068
dc.description.pages65
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess