Eğitim yönetiminde stres kaynakları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu araştırmanın genel amacı, Milli Eğitim Bakanlığı bakanlık müfettişleri ile teknik liselerde görev yapan okul müdürü ve öğretmenlerin örgütsel stres kaynaklan, stres belirtileri, stres-performans ilişkileri ve stresle başa çıkma yöntemlerini saptamaktır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmacı tarafından geliştirilen ve 185 müfettiş, 115 okul müdürü ve 427 öğretmenden dönen toplam 727 anket yolu ile elde edilen verilerin analizinde frekans, ortalama, varyans analizi ve t-testi kullanılarak yorumlanmıştır. Araştırma bulguları göstermiştir ki, ücret yetersizliği müfettişlerde az, okul müdürü ve öğretmenlerde çok derecede stres yaratmaktadır. Personel değerlendirmede adaletsizlikler olması müfettiş ve okul müdürlerinde orta, öğretmenlerde çok derecede stres yaratmaktadır. Ayrıca araç-gereç yetersizliği müfettiş ve okul müdürlerinde az derecede strese yol açarken öğretmenlerde çok derecede stres yaşanmasına neden olmaktadır. İşyerinde dedikodu yapılması tüm gruplarda orta derecede stres yaratmaktadır. İşyerinde farklı kişilerin farklı beklentiler içinde olması tüm gruplarda orta derecede strese neden olurken, mesleğin statüsünün düşük olması öğretmenlerde daha fazla stres yaratmaktadır. Deneklerde en fazla görülen stres belirtileri yorgunluk, uykusuzluk ve gerginliktir. Stresin performans üzerindeki en olumsuz etkisi, öğretmenlerde yapılan işin niteliğinin düşmesi olarak ortaya çıkmıştır. Stresle başa çıkmada en çok kullanılan yöntemler, olay veya durumun üstüne gidilmesi ve güvenilen biri ile konuşmadır. IX ABSTRACT The general purpose of this study was to examine the sources of organizational stress, the symptoms of stress, the relationship between stress and performance and the methoda.of coping with stress in Ministry of National Educational supervisors, technical high school administrators and teachers. This is a survey-type research. A questionary was developed by the researcher and data was collected from 185 supervisor, 115 technical high school administrators and 427 teachers. And total of 727 questionnaries were included in the statistical analysis. The data gathered were analyzed by using the Analysis of Variance, and the t-test, and some descriptive statisticse: average, standard deviation, ferquency, percent et. The study findings indicated that, the lack of salary causes more stress on administrators and teacher than those supervisors. Unfairly performance evaluations create avergae level stress on supervisors and administrators and high level stres on teachers. And also lack of the educational equipment has great effect on teacher. Gossips in work-place and role ambiguity create average level stress on all groups. In addition, the lack of the job status cause more stress on teachers. Symptoms of stress seen on the respondents can be grouped into those three areas: fatigue, insomnia and tension. The most negative effect of stress on performance has been found as poor quality production on teachers. The methods of coping with stress used mostly in p'I groups have been found as such: Going over and over stressors and talking about it with confidential person.
Collections