İlkokul ders kitaplarının öğretim programına uygunluğunun değerlendirilmesi (Adana ilinde bir araştırma)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
BOLUM IV ÖZET, SONUÇLAR VE ÖNERİLER Bu bölümde, araştırmanın genel bir özeti yapılarak, üçüncü bölümdeki bulgu ve yorumların ışığında, araştırma sonuçlarına yer verilmektedir. Ayrıca, ilko kul ders kitaplarının daha verimli hale getirilmesi konusunda önerilerde bulunul maktadır. ÖZET Geçmişten günümüze, oldukça yaygın bir kullanım alanı olan ders kitabı, tüm branşların öğretiminde kullanılmaktadır. Ders kitabı, geleneksel bir öğretim materyali olarak bilinmesine karşın, günümüzde, öğrenmeyi kolaylaştırıcı çeşitli öğelerle zenginleştirilerek, etkisi arttırılabilir ve öğrenme - öğretme ortamında istenilen katkıyı sağlayabilir. Bu ise birtakım özelliklere sahip olmasıyla mümkündür. Bir ders kitabında bulunması ge reken özelliklerin başında ait olduğu dersin programındaki amaçlara uygunluk gelmektedir. Ayrıca, etkili ve açık anlatım özelliklerine sahip olma, harita, resim vb. görsel unsurların kullanılması konuları açıklayıcı örnekler, modern öğrenme - öğretme tekniklerinin, konuların işlenişinde kitaplara yansıtılması, ders kitap larında bulunması gereken diğer özelliklerdir. Ders kitapları, ülkemizde temel öğretim materyali olarak kul lanılmalarından dolayı özel bir öneme sahiptirler. Tüm okullarımızda yaygın bir kullanım alanı olan ders kitaplarının, ilkokuldan başlayarak ne durumda olduk larının öğrenilmesi gerekmektedir. 109110 Bu araştırmada, ilkokullarda okutulmakta olan ders kitaplarının bir değerlendirilmesi yapılmıştır. Bu amaçla bir anket hazırlanarak, Adana merkez ilkokullarının dördüncü ve beşinci sınıf öğretmenlerine sorular yöneltilmiştir. İnceleme konusu olan kitap lar, ilkokul dördüncü ve beşinci sınıf Türkçe, Sosyal Bilgiler, Fen Bilgisi ve Mate matik ders kitaplarıdır. Araştırmada Şu Sorulara Yanıt Aranmıştır. 1. Ders kitaplarının içeriği, ait oldukları ders programının amaçlarıyla tu tarlılık göstermekte midir? 2. Kitap içeriklerinin seçiminde, hangi ölçütler temel alınmıştır? 3. Kitaplardaki konuların işlenmesinde, ilkokul programında yer alan ilke ve açıklamalara uyulmuş mudur? 4. Konuların işlenmesinde, öğrenmeyi kolaylştırıcı unsurlara yer verilmiş midir? 5. Ders kitapları diğer temel özellikler açısından ne durumdadır (Dil ve anlatım özellikleri, dış yapı özellikleri)? Araştırma sonunda ilkokullarda okutulmakta olan ders kitaplarının prog ramla yeterince uygunluk göstermediği ve öğretime yardımcı unsurlar, temel öğrenme-öğretme ilkelerine uygunluk, dil ve anlatım özellikleri ve dayanıklılık yönlerinden yetersiz oldukları saptanmıştır. SUMMARY The textbook is the most widely used teoching aid in existence. It brings into the classroom the exact words of authorities in all branches of learning from the earliest times to the present day. It is known a fundamental teaching aid; however publishers have long recognized the value of supplementing the printed word with graphs, pictures and so on. The modem textbook is on effective combination of word descriptions and clear, meaningful, illustrations. The text books are used a basic learning and teaching material in our schools. This study investigates the situations of the textbooks in the primary schools. The treatment group in the study included 4. and 5. classes teachers of the primary Schools. An inquiry form was prepared about the textbooks of the basic lessons which have used in the primary schools and applied to the teachers. In the study, it was intended to seek answer the following questions: 1. Were there a consistency between the objektives of the Curriculum and the contents of the textbooks? 2. Were the subjects in the textbooks supported with graphs, maps, pic tures, effective descriptions and clear, meoningful illustrations? 3. What were the other problems about the textbooks? The results of the study, proved that the textbooks are not appropriate the school program which has been applied in our primary Schools. And, they are not efficient in many respects as supplementing the subjects of the textbooks with graphs, pictures, illustrations; using modern teaching methods; having a cle ar correct language and expression characteristics. In addition, the textbooks are not used for along time, because they are not lasting. 117
Collections