Gülten Akın`ın şiiri ve dil bilimsel yöntemin `edebiyat` öğretimine katkısı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET GÜLTEN AKIN'IN ŞİİRİ VE DİLBİLİMSEL YÖNTEMİN EDEBİYAT ÖĞRETİMİNE KATKISI Tunç, Pınar Yüksek Lisans, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Tez Danışmanı: Doç. Dr. Ece Korkut Eylül, 2001, 114 sayfa Bu çalışmada, Gülten Akın'ın şiir dili özellikleri dilbilimsel yöntem kullanılarak değerlendirilmiş, bu yöntemle şiir çözümlemesinin `edebiyat` (yazın) öğretimine katkısının belirlenmesi amaçlanmıştır. Gülten Akın'ın şiirleri dilbilimsel yöntemle çözümlendiğinden, birinci bölümde dilbilim kuramı ve dilbilim - şiir ilişkisi üzerinde durulmuştur. Gülten Akın'ın yayınlanan şiirlerinin oluşturduğu evrenden beş örneklem seçilerek dilbilimsel yöntemle çözümlenmiştir. Çözümlenen şiirler, şiir dili özellikleri bakımından karşılaştırılrnıştır. Bu karşılaştırma sonucunda, Gülten Akın'ın şiirinin değerlendirmesi yapılmıştır. Gülten Akın'ın şiir çözümlemelerinin örnek oluşturduğu, dilbilimsel yöntemle şiir çözümlemesinin, yazın öğretimine nasıl bir katkı sağlayabileceği üzerinde son bölümde durulmuştur. Şiir çözümlemelerinde de gösterilmeye çalışıldığı gibi, dilbilimin kimi araçlarının yazınsal yapıtları metne bağlı kalarak çözümleyebilen bir öğreti olduğu sonucuna bilimsel tartışma yoluyla varılmıştır. Buna göre yazın öğretiminde öğrencinin, bireysel becerisini, bilgilerini kullanarak etkin öğrenmeyi sağladığı ve dilin ölçütlerine dayandığı için geleneksel yöntemlere göre daha güvenilir, nesnel ve geçerli bir yöntem olduğu söylenebilir. Bu nedenle, dilbilimsel yöntemin `edebiyat` öğretiminde, niteliği artırdığı belirlenmiştir. IV SUMMARY GÜLTEN AKIN'S POETRY AND CONTRIBUTIONS OF THE LINGUISTIC METHOD TO THE LITERATURE EDUCATION Tunç, Pınar Master, Fine Arts Education Department Thesis Adviser : Doç. Dr. Ece Korkut September, 2001,114 pages. In this project, characteristics of Gülten Akin's poetry style was considered, using linguistic methods. The aim of this work is to determine the contribution poem analysis to the ` literature ` education. Since poems of Gülten Akın were studied by means of linguistic ways, in the first part, theory of linguistics, and the relation between linguistics and poetry were stressed on. Five samples of the poems, by Gülten Akın, that had been published were choosed and analysed by using the methods of linguistics. These poems were compared from the poetry literature point of wiev. In conclusion of this compresion, Gülten Akin's poetry was analysed. How ` poetry analysis with the methods of linguistics`, in which area Gülten Akin's poetry analysis give some good samples, can contribute to the literature education was mentioned in the last section. As it is tried to be shown in the analysis part too, it was concluded, by means of scientific discussion, that certain means of linguistic were doctrine which could analyse the literatural works depending on the original text. Therefore, it can be said that in literature education, the pupils provide themseves effective learning using their personal abilities and knowledge, and that literature education is more reliable, objective and valid than traditional methods. For this reason, it was determined that linguistic methods increase the quality in literature education. v
Collections