İşitme engellilerde okuduğunu anlama becerilerinin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET İŞİTME ENGELLİLERDE OKUDUĞUNU ANLAMA BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ Bozkurt, Şennur Yüksek Lisans, Özel Eğitim Bölümü Tez Danışmanı: Prof. Dr. Gönül Akçamete Mayıs 2002, 88 Sayfa Bu çalışmada işitme engelliler ilköğretim okulu 6,7 ve 8. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerileri ile cinsiyet, yaş, işitme kaybının derecesi, cihaz kullanma durumu, okula başlama yaşı, okuldaki eğitim süresi, derslerdeki başarı durumu, yatılı veya gündüzlü öğrenim görme arasındaki ilişkiler durum saptama yöntemiyle belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma grubunda, Kemal Yurtbilir İşitme Engelliler İlköğretim Okulu'ndan 27 öğrenci, Yahya özsoy İşitme Engelliler İlköğretim Okulu'ndan 26 öğrenci olmak üzere toplam 53 öğrenci yeralmıştır. Bu öğrencilere, her sınıf düzeyine uygun metin ve metinle ilgili çoktan seçmeli sorulardan oluşan okuduğunu anlama testi ve araştırmacı tarafından hazırlanan bilgi formları uygulanmıştır. Veriler toplandıktan sonra okuduğunu anlama becerileri ile seçilen değişkenler arasındaki ilişkiler aşamalı çoklu regresyon analizi ile, Kemal Yurtbilir ve Yahya Özsoy İşitme Engelliler İlköğretim Okulları öğrencilerinin okuduğunu anlama becerileri arasında fark olup olmadığı ise t-testi kullanılarak analiz edilmiştir. Kemal Yurtbilir İşitme Engelliler İlköğretim Okulu ile Yahya Özsoy işitme Engelliler İlköğretim Okulu öğrencilerinin okuduğunu anlama düzeyleri arasında anlamlı fark olduğu bulunmuştur. Kemal Yurtbilir işitme Engelliler ilköğretim Okulu öğrencilerinin okuduğunu anlama puan ortalamaları daha yüksektir. IXKemal Yurtbilir İşitme Engelliler ilköğretim Okulu'nda akademik başarı notu ve yaş değişkenlerinin, okuduğunu anlama becerileri üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olduğu görülmüştür. Yahya özsoy İşitme Engelliler İlköğretim Okulu'nda ise cihaz kullanma durumu, işitme kaybı derecesi ve okula başlama yaşı değişkenlerinin okuduğunu anlama becerileri üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olduğu belirlenmiştir. IX SUMMARY THE EVALUATION OF THE COMPREHENSION SKILLS OF HEARING IMPAIRED Bozkurt, Şennur In this study, it is tried to find out the connection of the 6, 7 and 8th grade hearing impaired students skill to comprehend and their sex, age, the degree of hearing loss, position at using device, the starting age to school, with the help of the method, ascertain situation. 27 students from Kemal Yurtbilir Hearing Impaired Primary School and 26 from Yahya Özsoy Hearing Impaired Primary School, totally 53 students attended the research group. Texts suitable for all classes and comprehension tests on these texts, also information forms prepaired by the researcher were carried out to these students. After the results were gathered, by the help of ` stepwise multiple regression analysis `, the relationship between comprehension skills and the variables chosen, were analyzed. Further more, by the help of t-test, comprehension skills of the students from two primary scholls were investigated, in order to get any difference. A meaningful difference is found on comprehension skills between Kemal Yurtbilir and Yahya özsoy Hearing Impaired Primary Schools. Kemal Yurtbilir Hearing Impaired Primary School's students' avarege points on comprehension skills are higher. It is seen that, the average marks from classes and the age variable have a considerable effect on comprehension skills in Kemal Yurtbilir Hearing Impaired Primary School. It is seen in Yahya Özsoy Hearing Impaired Primary School that the position at using device, the degree of the hearing loss and the starting age to school variables have a considerable effect on comprehensive skills.
Collections