Yüzüncü Yıl Üniversitesi`nde sınıf atmosferinin öğrenci başarısına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
IV ÖZET YÜZÜNCÜ YIL ÜNİVERSİTESİ'NDE SINIF ATMOSFERİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ Uslu, Alibey Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Programları ve Öğretim Ana Bilim Dalı Tez Danışmanı: Prof. Dr. Mehmet A. KISAKÜREK Şubat 2002, 139 sayfa Dünyada meydana gelen bilimsel gelişmeler bütün kurumları etkilediği gibi, eğitim kurumlarını da etkilemektedir. Bizzat bilgi üretme görevi olan üniversitelerin, bilimsel gelişmelerden etkilenmemesi düşünülemez. Üniversitelerin bilimsel açıdan gelişmesi ise bilgi toplumuna yön verecek olan üniversite mezunlarının niteliğinde olumlu yönde değişikliklerin meydana gelmesi sonucunu doğuracaktır. Başka bir deyişle üniversitelerin kendilerinden beklenen fonksiyonlarını yerine getirdiğinin en önemli göstergesi, üniversitelerde ileri bir eğitim programının uygulanması ve uygulama sonucunda üniversite öğrencilerinin başarısında ölçülebilir bir artışın meydana gelmesidir. Başarı;eğitim hedeflerine ne derecede ulaşıldığının belirlenmesi için, bilgilerin toplanması, incelenmesi ve yorumlanması sonucu ulaşılan sonuçtur. Şüphesiz ki, başarı çok değişik nedenlere bağlıdır. Ancak yapılan araştırmalar göstermiştir ki, sınıf atmosferinin, öğrencilerin başarısındaki etkisi oldukça fazladır. öğrenme için, öğrencilerin ve öğretmenlerin birlikte kendilerini iyi hissedecekleri, çeşitli sorunların etkisinden arındırılmış, öğrenci ihtiyaçlarını gideren, akademik beklentileri karşılayan bir ortamın oluşturulması gerekir. Bu ortama literatürde sınıf atmosferi adı verilmektedir. Bolrich (1996), sınıf atmosferini;öğrenci ve öğretmen arasındaki etkileşimin oluşturduğu bir ortam olarak tanımlamıştır. Öğrenmeyi kolaylaştırıcı bir sınıf atmosferinin oluşturulmasında etkisi olan hususları şu şekilde sıralamak mümkündür:V 1.öğretmen. 2. Sınıf Yönetimi. 3. Sınıf İletişimi. 4. Sınıf ve Okulun Fiziki Yapısı. 5. Güdüleme. 6. öğrenci (sorunları). 7. Eğitim Programları ve Öğretim Yöntemi. öğrenme üzerindeki etkisi oldukça yüksek olarak belirlenen sınıf atmosferinin öğrenci başarısına etkisi ile ilgili olarak bu güne kadar ülkemizde sadece Kısakürek (1985) tarafından bir araştırma yapılmıştır. Söz konusu araştırmanın yapılış tarihinden itibaren geçen sürede sınıf atmosferi ile ilgili değişkenlerde meydana gelen gelişmeler, yüksek öğrenimde sınıf atmosferinin öğrenci başarısına olan etkisinin yeniden belirlenmesini zorunlu hale getirmiştir. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi'nde yapılan bu araştırma; günümüzde üniversite sınıf atmosferinin öğrencilerin başarısına olan etkisini belirlenmesi açısından önemlidir. Araştırmanın evrenini 2000-2001 öğretim yılında 100. Yıl Üniversitesi'nde öğrenim görmekte olan 3373'ü kız olmak üzere toplam 11910 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini ise aynı öğretim döneminde üniversiteye bağlı fakültelerin son sınıflarında öğrenim görmekte olan 102'si kız olmak üzere 400 öğrenci oluşturmuştur. Veriler, literatür taramasına bağlı olarak oluşturulan anketle toplanmıştır. Araştırma sonucunda; literatür taramasına ve daha önce yapılan araştırmalara da dayanılarak, Yüzüncü Yıl Üniversitesi'ndeki sınıf atmosferi ile ilgili elde edilen bilgiler analiz edilmiş ve araştırma sonuçları değerlendirilmiştir. Öğrencilerin sorunlarını belirlemeye ve ortadan kaldırmaya yönelik çalışmaların yapılması, eğitim programları ve öğretim yöntemlerinin değerlendirilmesi ve öğretmenlerin kalitesinin artırılarak öğretmen ve öğrenci ilişkilerinin gözden geçirilmesi, öneri olarak sunulmuştur. VI ABSTRACT THE EFFECTS OF THE CLASSROOM CLIMATE ON THE SUCCESS OF THE STUDENTS İN YÜZÜNCÜ YIL UNİVERSİTY Uslu, Alibey Post Graduate Education, Department of Curriculum and Instruction Advisor: Prof. Dr. Mehmet A. KISAKÜREK April 2002, 139 pages Scientific developments taking place all over the world influence all the organizations as well as the educational institutions. Especially, universities whose main mission is to produce sicence are never thought that they are not influenced by these developments. The improvement of the universities in scientific aspects will result in positive changes in the quality of university graduates. In other words, the most important sign that exhibits the well- performance of the universities is to apply an advanced curriculum and to create a measurable increase in the success of the university students at the end of this application. Success is the result which is reached at the end of data collection, evaluation and commenting to specify whether the targets are reached or not. Of course, success depends on various reasons. However researches on classroom climate is very effective in the success of the students. An environment purified from different troubles such as, tackling students' needs, responding academic expectations and in which students' and teachers' feel better should be created. This environment is literally called as classroom climate. Bolrich, defines the classroom climate as an environment which is emerged as a result of teachers and students relations. The following factors are the ones which form the classroom climate that facilitates learning process. 1. Teacher 2. Classrooom management 3. Classroom communication 4. Physical condition of the school and the classroom.VII 5. Motivation 6. Students (problems) 7. Curriculum and instruction method. Kısakürek, has made the most important research so far about classroom climate which is very effective on teaching and the success of the students. The developments taking place since this research was done have forced the higher education to study again about the effects of classroom climate on the success of the students. This research made in Van Yüzüncü Yıl University is considered important for specifiying the effects of classroom atmosphere on the success of the students. The scope of the research consists of 11910 Yüzüncü Yıl University students in 2000-2001 educational period and 3373 of them have been female students. 102 female students, out of 400 students studying at senior level at the faculties of the universities have formed of the samples on the research. The data has been collected from the polls which are dependent on literature skinning. At the end of the research, in literature skinning and previous researches, the information acquired related to classroom climate in Yüzüncü Yıl University has been analyzed and the results reached have been commented. It has been suggested that some studies should be done to determine students' problems and to eradicate them, educating programs and teaching methods should be evaluated, education and social activities improving teacher's qualities and student-teacher communication should be arranged.
Collections