Ücretli usta öğreticilerin yetişkin eğitimi açısından yeterlik düzeyleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, Halk Eğitimi Merkezlerinde etkili ve verimli yetişkin eğitimi hizmetlerinin gerçekleşebilmesi için, bu kurumlarda görev yapan ücretli usta öğreticilerin, yetişkin eğitimciliği görev ve sorumluluğunu alabilecek yeterliklere ne derece sahip olduklarını ve gelişme ihtiyaçlarını, Halk Eğitimi Merkezi müdürleri ve rehber öğretmenlerin değerlendirmelerinin yanı sıra kendi değerlendirmelerine dayanarak belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmanın genel evrenini, 1999-2000 öğretim yılında M.E.B Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü'ne bağlı Halk Eğitimi Merkezlerinde görev yapmakta olan müdür, rehber öğretmen ve ücretli usta öğreticiler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise, 82 ilde 126 halk eğitimi merkezi müdürü, 85 rehber öğretmen ve 1254 ücretli usta öğretici olmak üzere toplam 1465 kişiden oluşmuştur. Araştırmada, veri toplama aracı olarak anket kullanılmıştır. Anket Formları,. Malcolm Knowles`un sınırlama olmaksızın kulanım izni verdiği, `yetişkin eğitimcisi/yetiştirici rolü için öz tanılama ve değerlendirme` ölçeğinden yararlanılarak geliştirilmiştir. Anket formları, araştırmaya destek veren Millî Eğitim Bakanlığı EARGED Araştırma Şubesi yardımıyla resmi olarak posta yolu ile alana gönderilmiş ve anketlerin tamamına yakınının dönüşü sağlanmıştır. Verilerin analizi, yüzde (%), frekans (f), aritmetik ortalama (x), standart sapma (ss), analizlerinin yanı sıra, One- Way Anova (Tek yönlü varyans analizi) ve.evren ortalamalarının arasında ortaya çıkan anlamlı farkın hangi yönde olduğunu anlamak için ise çoklu karşılaştırma testlerinden Scheffe testi tekniği kullanılmıştır. Analizler sonucunda, rehber öğretmen ve müdürlerin, ücretli usta öğreticileri yetersiz görmedikleri fakat, ücretli usta öğreticilerin kendilerini gördükleri kadar yeterli görmedikleri ortaya çıkmıştır. Ücretli usta öğreticilerin, geleneksel öğretim anlayışı nedeni ile öz-yönelimli öğrenmeyi önemsemedikleri, okul eğitiminde olduğu gibi, öğretmen merkezli, kurallara dayanan bir disiplin anlayışına sahip oldukları ve yöntem ve teknikler açısından yeterli bilgiye sahip olmadıkları sonuçlarına ulaşılmıştır. Ücretli usta öğreticilerin tüm konularda yeterliliklerini geliştirmeye yönelik eğitim ihtiyacı hissettikleri ortaya çıkmıştır. The purpose of the study is to determine how much do the part time teachers that are working at adult education centers have the qualifications that are needed for an effective and efficient adult education and their needs for better adult education. For this purpose opinion of administrators, guidance teachers and part time teachers who are working at adult education centers was taken. The population of the study is formed by all administrators, guidance teachers and part time teachers who are working at adult education centers of Ministry of National Education (MONE) in 1999-2000 academic year. Sample of the study is formed by 85 guidance teachers, 1254 part-time teachers 126 Adult Education Center's administrators from 82 provinces in Turkey. Data are collected by questionnaires developed from the self diagnosis and self evaluation scale for adult trainers developed by Malcolm Knowle who gave limitless permission to be used. Questionnaires were posted and collected back by Research Department of Educational Research and Develoment Directorate of mone. In the analysis of data beside percentage, frequency, mean, standart deviation, one-way analysis of variances (ANOVA) was used. In order to determine the direction of differences among the mean Scheffe Test was used. Results of analysis has shown that, part time teachers are forund themselves adequate about adult education. In the same was gidance teachers and administrators also found them adequate bu not as much as part time teachers found themselves. Part-time teachers do not consider importance of self-learning because they do not have adequate information about contemporary teaching methods. For that reason, they use traditional teaching methods mostly teacher-centered method rather than self-learning. Another important result of the study is that, part-time teachers need in-servise training about all
Collections