Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü lisansüstü öğrencilerinin lisansüstü öğretime ilişkin görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET ANKARA ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ LİSANSÜSTÜ ÖĞRENCİLERİNİN LİSANSÜSTÜ ÖĞRETİME İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ Adıgüzel, Ergül Yüksek Lisans, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı (Eğitim Ekonomisi ve Planlaması Programı) Tez Danışmanı: Prof. Dr. Kasım Karakütük Kasım 2002, 188 sayfa Bu araştırmanın amacı, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü lisansüstü öğrencilerinin lisansüstü öğretime ilişkin görüşlerini belirlemektir. Araştırma, tarama modelinde betimsel bir araştırma olup, veriler anket yoluyla toplanmıştır. Araştırmanın evrenini, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü'ne 2001-2002 öğretim yılında kayıtlı olan 381 tezli yüksek lisans ve 141 doktora öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmanın örnekleminde ise, 161 tezli yüksek lisans, 60 doktora öğrencisi yer almıştır. Anket yoluyla toplanan veriler SPSS programında çözümlenmiştir. Tezli yüksek lisans ve doktora öğrencilerinin görüşleri frekans (f) ve yüzde (%) ile çözümlenirken tezli yüksek lisans ve doktora öğrencilerinin görüşleri arasında fark olup olmadığı kaykare (X2) tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Kaykare tekniğinin uygulanmasında anlamlılık düzeyi 0.05 olarak belirlenmiştir. Toplanan verilerin analizi sonucu elde edilen bulgular, tezli yüksek lisans öğrencilerin lisansüstü öğretimde en çok kazandıkları beceriler sırasıyla, `bilimsel araştırma yaparak bilgilere erişme`, `bilgiyi yorumlama` becerisi, doktora öğrencilerinin en çok kazandıkları becerilerin sırasıyla, `bilimsel olayları geniş ve derin bir bakış açısı irdeleyerek yorum yapma becerisi`, `bağımsız araştırma yapabilme becerisi` ve `alanla ilgili bilimsel olaylar arasında yeni sentezler yapabilme becerisi` olduğu, tezli yüksek lisans öğrencileri lisansüstü öğretimin `toplum (eğitim) sorunlarına çözüm önerisigetirme` ve `bilgi üretme ve yayma işlevi` olması gerektiğini belirtirken doktora öğrencileri ise `öğretim üyesi yetiştirmek` işlevini daha iyi gerçekleştirebilecek şekilde düzenlendiği görüşünde olduklarını göstermiştir. Araştırmada görüşlerine başvurulan öğrencilerin genel anlamda lisansüstü öğretime nitelikli öğrencilerin seçildiği görüşünde oldukları, lisansüstü öğrencilerin LES'in kaldırılması ve yeniden düzenlenmesi gibi iki farklı görüşte oldukları belirlenmiştir. Gerek tezli yüksek lisans gerekse doktora öğrencilerinin 21 kredi-saati çok buldukları, danışmanlık hizmetlerinden yeteri düzeyde yararlanamadıkları ve tezlerin niteliğini etkileyen en önemli faktör olarak `öğretim üyelerinin ders ve araştırma yoğunluklarından dolayı öğrenci çalışmalarına destek verememesi` sonucu elde edilmiştir. Danışman atama yöntemi olarak; doktora öğrencilerinin `öğrenci- öğretim üyesi anlaşarak enstitüye bildirmeli` yöntemiyle, tezli yüksek lisans öğrencilerinin ise `birisi araştırma yöntem ve teknikleri alanından olmak üzere iki danışman atanması` gerektiği görüşünde oldukları, ayrıca öğrencilerin danışmanlık hizmetinde `öğretim üyelerine eşit sayıda öğrenci dağıtmak yerine hangi öğretim üyesinin kaç öğrenciye danışmanlık yapabileceğinin göz önünde bulundurulması` şeklinde bir düzenleme getirilmesi görüşünde oldukları belirlenmiştir. iv SUMMARY THE INTERPRETATION ON POST-GRADUATE STUDIES OF THE POST- GRADUATION STUDENTS OF TEACHERS' TRAINING COLLEGE OF THE UNIVERSITY OF ANKARA Adıgüzel.Ergül Department of Post-Graduate Training and Philosophy of Education (Educational Budgeting and Directory Planning) Thesis Consultant: Prof. Dr. Kasım Karakütük 188 Pages, November 2002 The target of this research, is to determine the opinions of post graduate students of teachers training college of university of Ankara on post graduate studies. Research is based on shading pattern descriptions and data are gathered by inquiry methods. For the base of research 381 thesis taking post graduate and 141 doctorate students, administrated to post-graduate Teachers' training College of the University of Ankara, were used. For the setting of example 161 thesis taking post graduate and 60 doctorate students were used. Data gathered by inquiries were analyzed by SPSS formula. When determination of thesis taking post graduate and doctorate students opinions were being analyzed by frequency (f) and percentage (%) but disparity analyzed by using bar graph (x2) method. In applying the bar graph method the level of sensibility was defined as 0.05. The results received from analyzing the data gathered shows the most important skills that thesis taking post-graduate students get from studies, sequentially, are the abilities of how `to obtain data by academic researches` and `analyzing data`. For doctorate students, sequentially, they are the abilities of `criticizing the academic events from a wide variety of aspects`, `independent researching ` and ` pull out theories from statements which are related to their field. According to thesis taking post-graduate students, it isstated that the function of post-grade training is to make recommendations for national education problems, to be productive and to spread knowledge. Resources show that according to doctorate students, the post-grade training function, which trains instructors, is the best way. In these researches, the post-graduate students used for the data received, have two different ideas such as qualified students are selected for post-grade training and LES has to be renewed. Both, thesis taking post- grade students and doctorate students think that 21 credit hours is too much & they all have the complaint of not to get enough advantage of consultation services and as the main factor that affecting the quality of thesis is stated the lack of communication with consultants because of their over class load and coarse of their researches. The way of consultant appointing: doctorate students idea is referring students to colleges must be by associating between students & training instructors The idea of post-grade students is the necessity of appointing two (2) consultant which one them is from the field of research technics & directions. As an addition; instead of the training instructors sharing-out the same amount of students, it is stated that post-graders got the same point that it has to be planned what training instructor con counsel how many students. VI
Collections