Watson-Glaser Eleştirel Akıl Yürütme Gücü Testi`nin (form s) Türkçeye uyarlama çalışması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ill ÖZET WATSON-GLASER ELEŞTİREL AKIL YÜRÜTME GÜCÜ TESTİNİN (FORM S), TÜRKÇE'YE UYARLANMASI:GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI EVCEN, Duygu Yüksek Lisans, Ölçme ve Değerlendirme Anabilim Dalı Tez Danışmanı: Yard. Doç. Dr. Nükhet ÇIKRIKÇI DEMİRTAŞLI Ekim 2002, x-70 sayfa Bu çalışmada, psikolojik bir ölçme aracı olarak Watson - Glaser Eleştirel Akıl Yürütme Gücü Testi Form S ( Watson-Glaser Critical Thinking Apprasial Form W - G EAGT Form S)'in lise 1-3. sınıflar ile üniversite 1. sınıf öğrencileri için uygulanabilirliğini araştırmak ve bu gruplar için testin psikometrik özelliklerini saptamak amaçlanmıştır. Araştırma, Ankara Büyükşehir Belediyesi sınırları içindeki 8 lisenin 562 öğrencisi (Lise1=182, Lise 2=203, Lise3=177) ile üniversite 1. sınıfa devam 90 öğrenciyle yürütülmüştür. Testin uygulaması araştırmacı tarafından yapılmıştır. Araştırma 2001-2002 eğitim-öğretim yılının son üç haftasında yapılmıştır. Araştırmanın amacı çerçevesinde 2002-2003 eğitim-öğretim yılının üçüncü haftasında test-tekrar test güvenirliğini hesaplamak için ilk uygulamaya katılmış 52 kişilik bir öğrenci grubu ile ikinci test uygulaması yapılmıştır. Yine araştırmanın amaçları çerçevesinde uygulama yapılan okulların idarelerinden öğrencilerin I. dönem sonu genel başarı ortalamaları alınmıştır. WG-EAGT Form S'in tüm maddeleri üzerinden yapılan test ve madde puanlarının analizinde, test kapsama alınan tüm gruplar için orta güçlükte bir eleştirel düşünme testi olarak çalışmıştır. Testin geçerliğine ilişkin kanıtlarını elde etmek için; (1) Farklı gruplarda bulunan öğrencilerin testten aldıkları ortalama puanlar arasında manidar bir fark olup olmadığı tek yönlü varyans analizi ile incelenmiştir. Yapılan inceleme sonunda grupların test puanı ortalamaları arasındaki fark anlamlı bulunmamıştır. 2) Testin orijinal formu ile Türkçe formunun dilsel eşdeğerlik geçerliğini saptamak için 28 kişilik ingilizce öğretmenleri grubunun seçkisiz olarak yarısına Türkçe form yarısına da İngilizce form verilmiştir. HerIV iki grubun test puanları ortalamaları arasındaki fark t testi ile incelenmiştir ve her iki grubun test puanları arasındaki fark anlamlı çıkmamıştır. (3) Yapı geçerliğine ilişkin kanıtların elde edilmesi için, tetrakorik korelasyon matrisine dayalı olarak Temel Bileşenler Faktör Analizi yöntemiyle ( Principal Componant) faktör analizi yapılmıştır. Yapılan ilk analiz sonunda, 17 faktör ortaya çıkmıştır. Maddelerin bu faktörlere dağılımı dağınık olduğu ve testin yapısını yorumlamak için yeterli bilgi vermediği için aynı veriler üzerinde döndürme işlemi uygulanarak faktör analizi tekrarlanmıştır. Faktör sayısı beş ile sınırlandırılarak yapılan faktör analizi sonunda, 22 maddenin beş faktörde toplandığı görülmüştür. Yine bu geçerlik kapsamında maddelerin toplam puanla ve alt testlerle ilişkisine bakılmış ve tüm alt estlerin toplam puanıyla korelasyonları orta düzeyde çıkmıştır. (.11-.18) (4) Halihazır geçerliğe ilişkin kanıtların elde edilmesi için de öğrencilerin I. Dönem sonu başarı ortalamaları ile WG-EAGT Form S'ten aldıkları puanlar arasındaki ilişki Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Tekniği ile hesaplanmış; I. Dönem sonu genel akademik başarı arasındaki ilişki (r=.23) manidar çıkmıştır. Testin güvenirlik kanıtlarına ulaşmak için de; (1) Her sınıf düzeyinde ve tüm grupta, testin tümü için ve alt testler için iç tutarlık güvenirliğinin kanıtı olan Cronbach a güvenirlik katsayıları hesaplanmış; testin bütününden hesaplanan Cronbach a, tüm grup için.46 hesaplanırken, alt testler için ise bu katsayı,.29 ile.53 arasında değişmiştir. (2) Testin diğer bir güvenirlik kanıtı olan test - tekrar güvenirliği hesaplanmıştır. İlk uygulamada da yer alan Örneklemde yer alan Abidinpaşa Teknik Lise ve Endüstri Meslek Lisesindeki 52 öğrenciye aynı test 4 ay ara ile tekrar uygulanmıştır. İki uygulama arasındaki puan sıralarının benzerliği Pearson Çarpım Momentler Korelasyon Tekniği ile hesaplanmış ve iki uygulama arasındaki ilişki (r=.40) manidar çıkmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular Watson - Glaser EAGT Form S'in Lise 1-3. sınıf ve üniversite 1. sınıf öğrenci grubu için geçerli ve güvenilir katsayılar vermesine rağmen, elde edilen geçerlik ve güvenirlik katsayıları testin orijinal formundan daha düşük çıkmıştır. SUMMARY ADAPTATION OF WATSON - GLASER CRITICAL THINKING APPRAISAL TEST (FORM S) TO TURKISH: VALIDITY AND RELIABILITY STUDY EVCEN, Duygu Graduate Division of Educational Measrement and Evaluation (Psychometry) Advisor: Assist. Prof. Dr. Nükhet ÇIKRIKÇI DEMİRTAŞLI October 2002, x+70 pages This study intends to investigate the applicability of Watson - Glaser Critical Thinking Appraisal Form S (W - G CTA Form S) for high school grade 1-3 and university grade 1 students as a psychological means of survey and to determine the psychometric features of this test for these groups. The study was conducted with 562 students attending 8 high schools within Ankara Metropolitan Municipality (Grade 1= 182, Grade2= 203, Grade 3= 177) and 90 students attending to university (Grade 1). The test was applied by the researcher. This test application was carried out within the last three weeks of 2001 - 2002 semester. In order to determine the reliability of test-retest of WG-CTA the test was carried out within the third week 2002 - 2003. Second test application was carried out with the participation of 52 students who had been the subjects of the previous survey. Grade Point Average (GPA) of these students at the end of the 1st semester was requested from the respective authorities of schools subject to the study within the purpose of the research. In analyzing test and item scores of WG - CTA Form S, the test was appeared as a middle difficult for all groups in this study. In order to obtain the evidences in relation to the validity of test; (1) the one way analysis of variance was performed to that there was not any significant difference between the means of the test scores obtained from WG-CTA in different groups. As a results of this analysis, it was found out that there was not any significant difference between the means of test scores in the research groups. (2) In order to determine the lingualVI equivalence of the original version and Turkish version of the test form, Turkish form was given to the half of 28 English Teachers and English form was given to the other half of this group on random basis. The difference between the means of test scores of both groups was examined using t test and it could not find any significant difference between the means of these two groups. (3) In order to determine the construct validity of the test, factor analysis was conducted using the Systat 11.0 software based on tetrachoric correlation matrix accompanied with the method of Principal Component Factor Analysis. As a consequence of the first analysis, 17 factors were found out. Varimax rotation applied on the same data and this factor analysis was limited with five factors. As a result of this factor analysis, 22 items were loaded with eigen values £.30 on five factors. The relation ships of these items with the total test score and between sub-tests were examined within the content validity total score was found to be at medium level (1 1 - 18). (4) In order to get evidences for the concurrent validity of test, the relation of GPA of students at the end of the 1st semester with the scores from WG - EAGT Form S was calculated using Pearson Product Moment Correlation and it was found that the significant relation ship (r= 23) with the general academic success (GPA) at the end of 1st Semester. In order to get the reliability evidence of the test; (1) Cronbach a reliability coefficients, which are the evidences of internal consistency for the total test and its sub-tests, were applied for all groups Cronbach a was computed as.46 for the whole test, whilst this coefficients were ranged from.29 to.53 for sub-tests. (2) Test - re-test method, which is another indicator of reliability, was computed. The same test was applied to 52 students attending to Abidinpaşa Technical High School and Industrial Occupation High School with 4 - month intervals for the example in the first application. The similarity between the two applications was assessed using Pearson Multiplying Moment Correlation Technique and the relation between the two applications was found significant (r=40). Findings from the survey indicate that the Turkish version of Watson - Glaser CTA Form S is less valid and reliable for high school grade 1-3 and university grade 1 students than the original version. This main finding was argued in context of original test's usage purposes and test length.
Collections