Öğretmenlerin mesleklerine yönelik tutumlarının ölçülmesi ve değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ill ÖZET ÖĞRETMENLERİN MESLEKLERİNE YÖNELİK TUTUMLARININ ÖLÇÜLMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ MERTEL YILDIRIM, Meral Yüksek Lisans, Ölçme ve Değerlendirme Ana Bilim Dalı Tez Danışmanı: Doç. Dr. Ezel TAVŞANCIL TARKUN Aralık, 2002 Öğretmen, gün boyu çocuğun birebir iletişimde olduğu kişi olması nedeniyle, çocuk için önemli bir model olmakta ve çocuğun davranışları ile düşünce dünyasının gelişimine etki etmektedir. Çocuk, öğretmenin tutum, tavır ve davranışlarını kendisine örnek almaktadır. Öğretmen ve çocuğun gün içerisinde birlikte geçirdikleri zaman diliminde yaşanan olaylar ve faaliyetlerde öğretmenin tutumu, çocuğun olaylara ve arkadaşlarına olan davranışlarını doğrudan etkilemektedir. Araştırmanın temel amacı öğretmen yetiştiren öğretim kurumlarında öğrenim gördükten sonra mezun olduğu branşta çalışan öğretmenler, öğretmen yetiştiren öğretim kurumlarında mezun olduktan sonra farklı branşta çalışan öğretmenler ve herhangi bir meslek grubuna yönelik eğitim veren öğretim kurumlarında öğrenim gördükten sonra öğretmenliğe geçenlerin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarını karşılaştırmaktır. Ayrıca cinsiyet, mesleki kıdem, branş ve derse girilen sınıflardaki öğrenci sayısı değişkenlerine göre tutum puanları arasındaki farklarda saptanmıştır. Araştırmanın örneklemini Ankara ili, Yenimahalle ilçesinden seçilen okullarda çalışmakta olan 285 öğretmen oluşturmaktadır. Veriler 2000-2001 eğ iti m-öğ retim yılında toplanmıştır. Verilerin toplanması için `Kişisel BilgiIV Formu` ve araştırmacı tarafından geliştirilen `Öğretmenlerin Mesleklerine Yönelik Tutumları Ölçeği` kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS programında çözümlenmiştir. Araştırma bulgularına göre öğretmen yetiştiren öğretim kurumlarında öğrenim gördükten sonra mezun olduğu branşta çalışan öğretmenler, öğretmen yetiştiren öğretim kurumlarında mezun olduktan sonra farklı branşta çalışan öğretmenler ve herhangi bir meslek grubuna yönelik eğitim veren öğretim kurumlarında öğrenim gördükten sonra öğretmenliğe geçenlerin tutum puanları arasında istatistiksel açıdan manidar bir fark yoktur. Tutum puanları cinsiyete göre karşılaştırıldığında bir fark olmadığı görülmüştür. Meslekte uzun yıllardır çalışmakta olan öğretmenlerin mesleklerine karşı daha olumlu bir tutuma sahip oldukları saptanmıştır. Sınıf öğretmenlerinin mesleklerine karşı tutumlarının branş öğretmenlerinden daha olumlu olduğu anlaşılmıştır. Derse girilen sınıftaki öğrenci sayısına göre tutum puanları arasında fark yoktur. Bu sonuçlar doğrultusunda öğretmen adaylarının yetiştirilmesine yönelik çeşitli öneriler geliştirilmiştir. V SUMMARY MEASURING AND EVALUATING THE TEACHERS' ATTITUDES TOWARDS THEIR PROFFESION MERTEL YILDIRIM, MERAL MASTERS, MEASURING AND EVALUATING Doç. Dr. Ezel TAVŞANCIL TARKUN December, 2002 Because the teacher is the person who is in one-to-one communication with the child, he/she remains an important model for the child and affects the child's behaviours and development of his/her thinking. The child takes the attitudes, manners and behaviours of the teacher as a model. The attitudes of the teacher which he/she commits in the events and activites experienced during the time they spend together within the day directly affects the child's behaviours towards events and his/her friends. The main aim of the research is the compare and contrast the attitudes of teachers who work in the same branch with the fieid they studied in teacher education programs they gruduated and teachers who work in a different branch after gruduating from teacher education programs, and teachers who started teaching after gruating a vocation education program. The differences between the points of attitudes have been determined according to the variability of gender, professional seniority, branch and the number of students in the classes which the teacher has. The task group of the research consist (comprises) of 285 teachers working at various school of Yenimahalle, Ankara. The collection of data lasted during 2000-2001 school year. `Personal Data Form` and the scale of Teachers' Attitudes Towards Their Profession` developed by the researcherVI was used in order the collect the data. The collected data was analyzed in the SPSS program. According to the findings of research there is not a significant difference statisticaly in the scores of attitudes of the teachers who work in the same branch with the field they studied in teacher education programs they graduated, and the teachers who work in a different branch after graduating from teacher education programs, and teachers who started teaching after graduating a vocational education program. When scores of attitude are compared in terms of gender, it seen that there is no difference, it is found that the attitudes of teachers who have been teaching for along time have more positive attitudes towards the profession. It is seen that the attitudes of primary school teachers to their profession is more positive than those of branch others. The attitude of teachers do not change according to number of the students. As a result of these findings, various recommatrons have been developed for the education of teacher candidates.
Collections