Milli Eğitim Bakanlığı`nda uzmanlığın yeri ve uzmanlık hizmetlerinden yararlanılma düzeyi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞINDA UZMANLIĞIN YERİ VE UZMANLIK HİZMETLERİNDEN YARARLANILMA DÜZEYİ Akbıyık, İsmail Yüksek Lisans. Eğitim Yönetimi ve Planlaması (Eğitim Yönetimi ve Teftişi) Anabilim Dalı Tez Danışmanı: Yrd.Doç.Dr. Hasan Hüseyin AKSOY Eylül, 2002 -..186... Sayfa Bu araştırma Milli Eğitim Bakanlığı'nda uzmanlığın yerini ve uzmanlık hizmetlerinden yararlanılma düzeyini saptamak amacıyla yapılmıştır. Araştırma tarama modelindedir. Araştırmanın alt amaçlarını gerçekleştirilebilmesi için alanyazın taraması ve anket uygulaması yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu bakanlık merkez örgütünde çalışan 298 uzman ile 75 tane görevlendirilme yoluyla uzmanlık hizmetlerini yerine getiren öğretmenlerden oluşmaktadır, örneklem belirlenmemiştir. Çözümlemede, yüzde, frekans ve kay-kare testi sonuçlarından yararlanılmıştır. Kay-kare testi ile uzmanların cinsiyetleri, öğrenim durumları, alanında uzman olma, uzmanlık kıdemi ve uzmanlık unvanı ile uzmanlık görüşleri arasındaki ilişki.05 manidarlık düzeyinde test edilmiştir. Milli Eğitim Şuralar'ı incelendiğinde sadece XI. Milli Eğitim Şurası'nda eğitimdeki uzmanlık alanlarına ve uzmanlığa atanacaklarda aranacak koşullara ayrıntılı olarak yer verildiği görülmektedir. Uzmanlıkla ilgili birçok yasa ve yönetmelik çıkartılmıştır. En yakın zamanda uzmanlıkla ilgili olarak 27.06.2000 tarihinde 2141 sayılı `Milli Eğitim Bakanlığı'na Bağlı Kurumlarda Çalışan Personelin Yükselmesine İlişkin` yönetmelik yayınlanmıştır. Bu yönetmelikte uzmanların yükselmesinde nelerin ölçüt olarak alınacağı belirtilmesine rağmen, uygulamada bunların dikkate alınmadığı görülmektedir.Uzmanların, uzmanlıkla ilgili görüşlerini almak amacıyla bir anket uygulanmış ve bu anketin bulgularına dayalı olarak aşağıdaki sonuçlara ulaşılmıştır. 1. Uzmanların çalışma koşulları ile ilgili ulaşılan sonuçlar: Uzmanların çalışma ortamları yetersizdir, Milli Eğitim Bakanlığı uzmanlara gereken önemi vermemektedir, Uzmanların özlük hakları yetersizdir, uzmanlar alanlarıyla ilgili çalışmalarda desteklenmemektedir. Uzmanlara göre uzmanlığa atanacaklar en az yüksek lisans düzeyinde eğitim görmelidirler. 2. Uzmanların kendi alanları ilgili görüşlerine dayalı olarak ulaşılan sonuçlar: bu sonuçlara göre; Uzmanlar kendi alanlarına bu alanda eğitim almamış personelin atandığını ve alanlarıyla ilgili yaptıkları çalışmaların Milli Eğitim Bakanlığı tarafından dikkate alınmadığı, alanlarıyla ilgili olarak yeterli hizmet içi eğitim olanaklarının sunulmadığı, alanları ile ilgili çalışmalarda kaynaklara kolayca ulaşamadıklarını belirtmektedirler. Uzmanlara açık uçlu olarak uzmanlıkla ilgili önerilerini belirtmeleri istenmiştir Uzmanlara göre uzmanlık hizmetlerini yürüten personel yetersizdir, nitelikli personel alımı yapılmalıdır, uzmanların seçilmesi ve yetiştirilmesinde bir takım kriterler getirilmelidir. Milli Eğitim Bakanlığı uzmanlık hizmetlerinden gerektiği gibi yararlanamamaktadır. Uzmanlık hizmetlerinin etkinliğinin ve verimliliğinin artırılması için iyileştirici bir takım düzenlemelerin yapılması zorunludur. iii ABSTRACT THE SITVATION SPECIALISTS in EDUCATION at MINISTRY of NATIONAL EDUCATION AND of USING SERVICES PROVIDED BY SPECIALIST Akbıyık, İsmail Master Of. Science. Education Administration And Planning (Educational Administration and Supervision) Department Thesis advisor: Asistanst Proffessör Hasan Hüseyin AKSOY September, 2002, 186 pages This study has been designed to find out the place of specialist in education and the level of using provided by specialist in educational. The research is based on survey model. To be able to realise the sub aims of the research, literature were reviewed and questionnaire were applied. The study group were included in study consists of 298 specialists in education working in the central ministry office and 75 teachers charged as specialist in education, temporarily. Sampling has not been used in this research the analysis, percentage, frequency and chi-square square tests have been used. By means of chi-square test, the relation chi-square the sex, educational level, being specialist in his/her field, seniority inposition poalies title and specialist view, have been tested for significause at level of.05. When the decisions of the National Education Council have been examined, it is seen that only in 11th National Education Council, the conditions for Specialialization fields in education and the expert candidates were handled, in detail. Many laws and regulations regarding to specialization in education were put into effect. In the nearest time, in connection with specialization in education, the regulation numbered of 2141, `Regarding To The Promotion of The Employees Working in The Organization of Ministry of ivNational Education` was declared on June, 27.2000. In this regulation although the criteria in the promotion of the specialist were stated, it has been observed that in application, these criteria have not been taken into consideration. to learn the views of the specialists in education related to specialization in education a questionnaire was applied, and the following results have been reached. 1. The results reached regarding to the working conditions ofg the specialist: Working places of the specialists are not satisfying. Ministry of National Education do not put necessary importance for the specialization. The rights of personnel affairs for specialist are not enough, the specialist are not supported in studies related to their fields. According to specialist in education candidates should, have educational sciences a master degree. 2. These are the results reached regarding to the opinions of the specialis about their fields: The specialists state that the personnel, who have not been educated in the educational sciences are appointed as specialist in education, the studies they apply in their field are not taken into consideration by Ministry of National Education, the specialists are not offered enough in- service education programs and they can not reach the previous studies related with their field easily. The specialists were asked to state their suggestions related to specialization in education by in open ended questions. According to them, the number of the personnel serving for specialization services in education is not enough; qualified employees should be employed, and there should be some criteria in selection and training the specialist. Ministry of National Education can not favour the specialization services as it should be. It is essential that there should be some better regulations to increase effectiveness and productivity of specialization services, in education.
Collections