Sosyal bilgiler öğretmenliği eğitimi programı standartlarının belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİMİ PROGRAM STANDARTLARININ BELİRLENMESİ Taş Mentis, Ayşe Doktora, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Programlan ve öğretim Bilim Dalı (Program Geliştirme Programı) Tez Danışmanı: Prof. Dr. Mehmet A. Kısakürek Mayıs 2004, 145 sayfa Araştırmada sosyal bilgiler öğretmenliği eğitimi program standartları ve bu standartların fakültelerde gerçekleşme durumu öğretim elemanlarının, öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin görüşlerine dayalı olarak belirlenmeye çalışılmıştır, ilişkisel tarama modeli niteliğinde olan araştırmanın evrenini Gazi (Kastamonu), Celal Bayar (Manisa) ve Selçuk (Konya) Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Sosyal Bilgiler öğretmenliği Bölümü öğretim elemanları, öğretmen adayları ve bu fakültelerden mezun olup devlet okullarında çalışan sosyal bilgiler öğretmenleri oluşturmuştur, öğretim elemanları ile öğretmen adayları alt evrenlerinin tümüne ulaşılması hedeflenmiştir. Sosyal bilgiler öğretmenleri için örneklem alma yoluna gidilmiştir. Bu üniversitelerden mezun 129 sosyal bilgiler öğretmeni örnekleme alınmıştır. Grupların görüşlerinin alınması için üç tür anket formu hazırlanmıştır. Öğretim elemanı ve öğretmen adayı anketleri üç eğitim fakültesinde araştırmacı tarafından uygulanmıştır, öğretmenlere anket formları posta yoluyla gönderilmiştir. Elde edilen veriler SPSS programında çözümlenmiştir. Standartların uygunluğunu belirlemede frekans ve yüzdeler kullanılmıştır. Önem derecesine ilişkin olarak grupların görüşleri arasında anlamlı fark olup olmadığına varyans analizi ve Scheffe testi ile, gerçekleşme durumuna ilişkin olarak grupların görüşleri arasında anlamlı fark olup olmadığına ilişkisiz örneklemler için t-testi ile bakılmıştır. Önem derecesi ile gerçekleşme durumu arasında anlamlı fark olup olmadığını belirlemede ilişkili örneklemler için t-testi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre beş boyuttaki standartlar büyük ölçüde uygun bulunmuştur. Öğretim elemanları ve öğretmen adayları standartların tamamını öğretmenlerden daha önemli bulmuş, standartların önem derecesinin gerçekleşme durumundan daha yüksek olduğunu belirtmişlerdir. vı ABSTRACT DETERMINATION OF CURRICULUM STANDARDS OF SOCIAL STUDIES TEACHING Taş Mentis, Ayşe Doctorate, Faculty of Educational Sciences Department of Curriculum and Instruction (Curriculum Development Program) Supervisor: Prof. Dr. Mehmet A. Kısakürek May 2004, 145 page In the study, it was attemped to determine curriculum standards of social studies teaching and use of these standards in faculties, based on opinions of teaching staff, teacher candidates and teachers. The population of the study that is in the model of relationship survey included teaching staff and teacher candidates from Social Studies Departments of Faculties of Education at Gazi (Kastamonu), Celal Bayar (Manisa) and Selçuk (Konya) Universities and graduate teachers from these departments, who are employees of state schools. It was aimed to reach all of the sub-populations, teaching staff and teacher candidates. For social studies teachers, sampling method was used. 129 social studies teachers graduated from these universities were included in the sample. There were three questionnaire forms that were prepared to reveal the views of the groups. Questionnaires for teaching staff and teacher candidates were applied by the researcher in three faculties of education. Teachers were delivered the questionnaire forms through mail. The data obtained were analyzed with SPSS programme. Frequencies and percentages were used to determine appropriateness of the standarts. An analysis of variance and Scheffe Test were used to test if there is any significant difference between the groups' opinions concerning importance level, and a t-test was used to observe, if there is any significant difference between the groups' opinions concerning their actual use. For the related samples, a t-test was used to determine if there is any significant difference between the importance level and the actual use. According to the finding of the study, the standards in five dimensions were largely considered suitable. Teaching staff and the teacher candidates found all of the standards more important, when compared to the teachers. They stated that the importance level of the standards was higher than their actual use. Vll
Collections