İlköğretim müfettişlerinin iş performanslarının değerlendirilmesine ilişkin görüşler ve öneriler (ankara ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET İLKÖĞRETİM MÜFETTİŞLERİNİN İŞ PERFORMANSLARININ DEĞERLENDİRİLMESİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLER VE ÖNERİLER (ANKARA İLİ ÖRNEĞİ) Yüksek Lisans, Eğitim Yönetimi ve Teftişi Programı Tez Danışmanı: Prof. Dr. İnayet Pehlivan Aydın Eylül 2004, Bu araştırmanın amacı, ilköğretim müfettişlerinin iş performanslarının kimler tarafından değerlendirileceği, performans değerlendirme ölçütlerinin neler olması gerektiğine ilişkin ilköğretim müfettişi, ilköğretim okul yöneticisi ve sınıf öğretmenlerinin görüşlerini ve bu grupların görüşleri arasında anlamlı bir fark olup olmadığını ortaya koymaktır. Araştırmada veri toplama aracı olarak anket kullanılmıştır. Ankara ili beş merkez ilçesinde (Altındağ, Çankaya, Keçiören, Mamak ve Yenimahalle) 44 okulda görev yapan 83 yönetici, 272 öğretmen ve Ankara bölgesinde çalışan 100 ilköğretim müfettişi araştırma grubunu oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan grubun ortalamaları arasındaki manidarlığı saptamak için; cinsiyet, kıdem ve görev değişkenine göre oluşturulan grupların görüşleri ile ilgili t-testi ve görev değişkenine göre oluşturulan grupların görüşleri ile ilgili olarak varyans analizi yapılmıştır. Araştırma bulgularına göre; performans değerlendirmenin kimler tarafından yapılacağı konusunda verilen yanıtlarla görev değişkeni arasında anlamlı bir ilişki vardır. Yönetici ve öğretmenlerin yarıdan fazlası değerlendirmenin müdür, müdür yardımcısı ve öğretmen tarafından yapılmasını istemişlerdir. Müfettişlerin ise üçte biri diğer seçeneğini-veli, müfettiş ve öğretmen birlikte, grup başkanı, müfettişlerden oluşan bir üst kurul- desteklemişlerdir. Kıdemi beş yıl ve daha az olanlar ile, kıdemi 21 yıl üzeri olanlar arasında anlamlı bir fark, kıdemi 11-15 yıl arası olanlar ile kıdemi 21 yıl üzeri olanlar arasında anlamlı bir fark vardır. Performans değerlendirme kimler tarafından yapılmalıdır? sorusuna verilen yanıtlarla cinsiyet değişkeni arasında anlamlı bir ilişki yoktur. IXKadınların ve erkeklerin beşte biri öğretmen tarafından değerlendirilmesi gerektiğini belirtmişlerdir. Performans değerlendirme ölçütlerinin ilköğretim müfettişleri arasında kıdem değişkenine göre anlamlı bir şekilde farklılaşmadığı görülmüştür. Performans değerlendirme ölçütlerinin ilköğretim müfettişleri arasında cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir fark vardır. Performans değerlendirme ölçütlerinin yöneticiler arasında kıdem ve cinsiyet değişkenlerine göre anlamlı bir şekilde farklılaşmadığı görülmüştür. Performans değerlendirme ölçütlerinin öğretmenler arasında kıdem ve cinsiyet değişkenlerine göre anlamlı bir şekilde farklılaşmadığı görülmüştür. ABSTRACT VIEWS AND PROPOSALS ON PERFORMANCE EVALUATION OF PRIMARY EDUCATION SUPERVISORS (OUTLINE ANKARA) YILDIRIM, Sevgi M.Sc in Education Administration and Inspection Program Thesis Consultant: Assoc. Prof. İnayet Pehlivan Aydın September 2004 The purpose of this research is to investigate the perceptions of primary education supervisors, primary education school administrators and class teachers on who should evaluate work performance of primary education supervisors and what the criterion of performance evaluation have to be, and whether there is a significant difference between the perceptions of those groups involved in the research. Data required for the investigation was obtained by applying a questionnaire. The sample of the study consisted of 83 school administrators, 272 class teachers employed in 44 primary education schools in five districts of Ankara, which are Altındağ, Çankaya, Keçiören, Mamak and Yenimahalle, and 1000 primary education supervisors working in Ankara. In order to decide whether there is significant difference between the perceptions of the research group with respect to gender, rank and job variables, t- test and chi-square tests were used. The research findings indicated that there is a significant relationship between the answers related to the question that who should evaluate the performance variable and the variable of job. More than half of the school administrators and class teachers suggested that school administrators, deputy school administrators and teachers should conduct the performance evaluation. One thirds of the supervisors chose the other option- that is to form a supreme committee composed of group director and supervisors together with parents, supervisors, and teachers. There is a significant difference between those with service of five years or less than five years and those with service of 21 years and there is a significant difference between those with service of 11-15 years and those with service of more than 21 years.There is no significant relation between the research question `Who should evaluate work performance?` and the variable of gender. One fifths of women and men in the research suggested that performance evaluation should be made by teachers. No significant differentiation in terms of performance evaluation criteria was found out between primary education supervisors according to the variable of rank. Findings related to the variable of gender indicated that there is a significant difference between the primary education supervisors on performance evaluation criteria. No significant differentiation in terms of performance evaluation criteria was found out between administrators according to variables of gender and rank. It was also observed that performance evaluation criteria did not significantly differ among teachers according to the variable of rank and gender.
Collections