İnternet temelli uzaktan eğitimde öğrenci doyumu ölçeği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET İNTERNET TEMELLİ UZAKTAN EĞİTİMDE ÖĞRENCİ DOYUMU ÖLÇEĞİ Parlak, Özlem Yüksek Lisans, Eğitim Teknolojisi Programı Tez Danışmanı: Yrd. Doç. Dr. Nurettin Şimşek Kasım 2004, 84 sayfa Bu araştırma, internet temelli uzaktan eğitim programlarına katılan öğrencilerin doyum düzeylerinin değerlendirilmesinde kullanılması için internet temelli uzaktan eğitimde öğrenci doyumu ölçeği geliştirmek amacıyla yapılmıştır. Araştırma genel tarama modelindedir. Araştırmanın çalışma grubunu internet temelli uzaktan eğitim yöntemi uygulanarak yürütülen, Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Bilgi Yönetimi önlisans programına (21 öğrenci) ve Sakarya Üniversitesi Adapazarı Meslek Yüksek Okulu Bilgi Yönetimi (33 öğrenci), İşletme (34 öğrenci), Bilgisayar Teknolojisi ve Programlama (86 öğrenci), Mekatronik (16 öğrenci) ve Endüstriyel Elektronik (12 öğrenci) önlisans programlarına 2003-2004 eğitim öğretim yılının ikinci yarıyılında kayıtlı bulunan 202 öğrenci oluşturmaktadır. ölçek konuyla ilgili literatürdeki ölçeklerin ve kaynakların incelenmesi sonucu toplam 72 maddeden oluşan Likert tipi beşli dereceleme ölçeği olarak geliştirilmiş ve başına genel bilgileri içeren 9 sorudan oluşan bir bölüm eklenerek son şekli verilmiştir, ölçek web formuna dönüştürülerek elektronik ortamda ve Nisan-Haziran 2004 tarihleri arasında uygulanmıştır. Araştırma sonucu elde edilen veriler, SPSS 10.0 paket programı kullanılarak analiz edilmiş ve araştırmada yapılan tüm analizlerde manidarlık düzeyi.05 kabul edilmiştir. Ölçeğin yapı geçerliliğini incelemek amacıyla temel bileşenler faktör analizi (principle component analysis, PCA) yöntemi 111kullanılmıştır, ölçekte yer alan maddelerin öğrencileri internet temelli uzaktan eğitimden elde ettikleri doyum bakımında ayırt etmedeki yeterliklerinin saptanması için ölçek puanlarına göre üst %27'lik grup ile alt %27'lik grubun madde puanları arasındaki farkın anlamlılığı için t-testi kullanılmıştır, ölçeğin güvenilirliği iç tutarlılık katsayısı (Cronbach Alpha) ile hesaplanmıştır. ölçek 35'i olumlu, 3'ü olumsuz toplam 38 madde ve beş boyuttan (faktörden) oluşmaktadır, ölçekte öğrenci-öğrenci etkileşimi boyutunda 3 madde, öğrenci-öğretmen etkileşimi boyutunda 12 madde, ders yapısı boyutunda 12 madde, kurumsal destek boyutunda 8 madde ve esneklik boyutunda 3 madde bulunmaktadır. Cronbach Alpha ile hesaplanan güvenilirlik katsayıları öğrenci-öğrenci etkileşimi boyutu için.80, öğrenci- öğretmen etkileşimi boyutu için.93, ders yapısı boyutu için.92, kurumsal destek boyutu için.88, esneklik boyutu için.59 ve ölçeğin tümü için.95'tir. ölçeğin yapı geçerliliğini desteklemek amacıyla üniversite, cinsiyet ve öğrenim yanında herhangi bir işte çalışıp çalışmama bağımsız değişkenlerine göre öğrencilerin ölçek toplam puanı için ilişkisiz (bağımsız) örneklemler t- testi ve program, yaş, internet temelli uzaktan eğitimle öğrenme deneyimi, internet temelli uzaktan eğitim etkinliklerine erişim yeri ve bilgisayar kullanıcılığı bağımsız değişkenlerine göre öğrencilerin ölçek toplam puanı için ilişkisiz örneklemler için tek faktörlü varyans analizi (One-Way Anova) yapılmıştır. Yapılan analizlerin sonuçlarına göre öğrencilerin ölçek toplam puanları üniversitelere, programlara, cinsiyete, internet temelli uzaktan eğitim etkinliklerine erişim yerine ve bilgisayar kullanılıcığına göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Yaşa, öğrenim yanında herhangi bir işte çalışıp çalışmama durumuna ve internet temelli uzaktan eğitimle öğrenme deneyimine göre ise anlamlı bir farklılık göstermektedir. Bu bulgular ölçeğin geçerli olduğuna ilişkin kanıtlar olarak değerlendirilmiştir. iv ABSTRACT STUDENT SATISFACTION SCALE ON INTERNET BASED DISTANCE EDUCATION Parlak, Özlem Master Thesis in Educational Technology Advisor: Asst Prof. Dr. Nurettin Şimşek November 2004, 84 pages This research has been carried in order to develop a student satisfaction scale on internet based distance education to be used in the evaluation of satisfaction levels of the students goining the internet based distance education programmes. The research consist of a general scanning. The working of the research consist of 202 students who are registered to the following universities for the second term of the 2003-2004 educational year. There are programmes of internet based distance education in the universities. The universities are Anadolu University Open Education Faculty Administration Of Information Programme (21 students) and Sakarya University Adapazarı Trade School Administration Of Information (33 students), Business Enterprise (34 students), Technology Of Computer and Program (86 students), Mekatronik (16 students) and Electronic Of Industry (12 students) programmes. The scale is consist of 72 items which are formed by investigating the scales and sources related to the topic. The scale is developed as Likert typed scale with five grades and a part of 9 questions comprising general information is added to the beginning of the scale. This is the last form of the scale. The scale was turned into a web form and applied between April-June 2004 in the electronic medium.The data of the research has been analysed by using SPSS 10.0 package programme and the significance level has been accepted as.05. In order to investigate the structure validity of the scale principle component analysis (PCA) method has been used. T-test used in order to determine the significance of the difference between the article points of the upper group of %27 and lower group of %27. The reliability of the scale is calculated by inner cohesion coefficient (Cronbach Alpha). The scale consist of 38 items, 35 of which are positive, 3 of which are negative and also consist of five dimensions (factors). In the scale, there are 3 items connected with student-student interaction, 12 items connected with student-teacher interaction, 12 items connected with the structure of the lesson, 8 items connected with institutional support and 3 items connected with flexibility. The coefficient reliance calculated by Cronbach Alpha is.80 for student-student interaction,.93 for student-teacher interaction,.92 for the structure of the lesson,.88 for institutional support,.59 for flexibility and.95 for the whole scale. In order to reinforce the structure validity of the scale independent sample t-test is carried out by using the total points the students get from the scale. The independent variables are the questions of university, gender and the state of having a job besides having an education. Another test to reinforce the structure validity of the scale is One-Way Anova. The independent variables are programme, age, the experience in internet based distance education, the access point to the activities of internet based distance education and computer usage of the user. In the light of the results of the analyses, the total points of the scale reveals no sensible difference according to the universities, programmes, gender, the access point to the activities of internet based distance education and computer usage of the user. Whereas it shows a meaningful difference according to age, the state of having a job besides having an education and the experience in internet based distance education. These findings have been evaluated as evidences justifying the validity of the scale. VI
Collections