Ankara ili ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin aileleri tarafından istismarı ve ihmali
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
VI ÖZET Bu araştırma, Ankara ili ilköğretim ikinci kademedeki öğrencilerin aileleri tarafından hangi istismar ve ihmal olaylarına, ne sıklıkla maruz kaldığını ve istismar ile ihmal olaylarını önlemek için alınması gereken önlemleri ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Araştırmada gerekli verileri toplamak üzere, Etimesgut ilçesinden Zekiye Güdüllüoğlu İlköğretim Okulu, Yenimahalle ilçesinden Mehmet Ulucan İlköğretim Okulu ve Mamak ilçesinden Fatih Sultan Mehmet ilköğretim Okulu'nun ikinci kademesinde okuyan toplam 335 öğrenci, tezin örneklerhini oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilmiş olan anket kullanılmıştır. Beş bölümden oluşan anketin ilk üç bölümü, öğrencilerin karşılaştıkları fiziksel, duygusal ve cinsel istismar ve ihmal davranışlarını belirlemeye yönelik sorular içermektedir. Son iki bölümde ise, istismar ve ihmalin nedenleri ve nasıl önlenebileceğine ilişkin açık uçlu sorular yer almaktadır. Veri toplama aracı araştırmacının kendisi tarafından uygulanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde, ilk üç bölümdeki nicel veriler için SPSS Windows 10.0 paket programından yararlanılmış, gerekli analizler kay-kare tekniği ve Fisher'in Tam Olasılık Testi kullanılarak yapılmıştır. Son iki bölümdeki veriler için ise, bir nitel araştırma yöntemi olan içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen bulgular incelendiğinde, kız ve erkek öğrencilerin oranı birbirine çok yakındır ve katılımcıların çoğunluğunu (%84.10) orta sosyo-ekonomik düzeyden gelen öğrenciler oluşturmaktadır. Öğrencilerin ebeveynleri çoğunlukla (%73) ilkokul mezunudur. Anneler çoğunlukla (%81.70) ev hanımı iken, babaların meslek sahibi oldukları görülmektedir. Öğrencilerin fiziksel, duygusal, cinsel istismar ve ihmalle ilgili görüşleri, okula harçlıksız gönderildikleri (%20), eğitimle ilgili gereksinimlerinin karşılanmadığı (%36), hastalandıklarında ilgi görmedikleri (%9), sevgi ve şefkatten uzak oldukları (%7), eleştirildikleri (%16) ve aşağılandıkları (%18), kendilerine özgüvenlerini geliştirecek şekilde yaklaşılmadığı (%18) ve cinsellikle ilgili hiç eğitici bilgi almadıkları (%81) yönündedir, öğrenciler bu tür davranışların hem nedeni, hem de önleme yolu olarak eğitimi göstermektedirler. vn SUMMARY This research has been done to bring up that which exploiting and negligence events the secondary school students in Ankara are exposed to and how often they are exposed that the precautions to be taken in order to prevent such kinds of events. To collect the necessary data for research, from Zekiye Güdüllüoğlu Primary School in Etimesgut, from Fatih Sultan Mehmet Primary School in Mamak, from Mehmet Ulucan Primary School in Yenimahalle overall 335 primary school students have constituted the sampling of this thesis. As a means of collecting data, the questionnaire improved by the researcher had been used. This questionnaire consist of five parts. First three parts are about the questions aimed at fixing the physical, sexual and emotional exploiting and negligence behaviours they come face to face. In the last two parts, questions about the reasons of exploiting and negligence and also how to be prevented them have taken part. In the analysis of data, SPSS Windows 10.0 package program for quantitative data, Chi-quare technique and Exact Test for necessary analysis in the first three parts and also content analysis method which is a qualitative research method for the data in the last two parts had been used. When examined the researchs, the rate of boy and girl students is very close, besides most of participants of the middle class students. Student's parents mostly gratuated from primary school (%73). Mothers are generally housewives (%81.70) and fathers also have certain jobs. The student's opinions about physical, sexual and emotional exploiting and negligence are aimed at their coming to school without any pocket money (%20), not covering their necessities about education by their parents (%36), not being showed any care when they are ill (%9), being very far away from love and kindness (%7), always criticizing (%16) and reducing (%18), not being treated them to improve their self confidence (%18) and also not see any instructive knowledge about sexuality (%81). The students have showed the education as both reason and the preventing way of such behaviours.
Collections