Lise öğrencilerinin günlük yaşamdaki akış deneyimlerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada lise öğrencilerinin günlük yaşamdaki akış deneyimlerinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada öncelikle güdülenme kuramları ve içsel güdülenmeyi açıklamaya çalışan Akış Kuramı kuramsal olarak ele alınmıştır. Akış kuramı kişinin yaptığı işin zorluk derecesine ve bireyin işteki beceri algısına ilişkin farklı psikolojik durumlar öngörmektedir. Kurama göre, işin zorluk derecesi ve kişinin beceri düzeyi yüksekse kişi akış yaşamaktadır. Araştırma lise öğrencilerinin günlük yaşam deneyimlerinin incelenmesini ve karşılaştırılmasını içeren betimsel bir araştırmadır. Araştırma grubu Adana İli merkezinde MEB'na bağlı liselerde okuyan toplam 30 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada Deneyim Örnekleme Metodu kullanılmıştır. Deneyim Örnekleme Metodunun uygulaması gereği her öğrenci 6 gün içinde 36 adet form doldurmuştur, toplam 1080 adet form değerlendirmeye alınmıştır. Elde edilen veriler SPSS programında çözümlenmiştir. Öncelikle Akış yaşamının göstergeleri olduğu düşünülen madde ve sıfatlara ilişkin betimsel istatistikler bulundu. Bu madde ve sıfatlara verilen tepkiler arasında yapılan işe göre fark olup olmadığı varyans analizi ile test edildi. Farklı psikolojik durum yaşayan denek gruplarında maddeler ve sıfatlar için deneklerin z standart puanları bulundu. Denekler gruplarının z puanlarına ait ortalamaları arasındaki farklar tek yönlü varyans analizi ile test edildi. Araştırma sonuçlarına göre öğrencilerin yaptıkları işe göre konsantrasyonları, dikkatlerini toplamada zorluk düzeyleri ve kontrolü kendilerinde hissetme düzeyleri birbirinden farklıdır. Yine öğrencilerin duygu durumları yaptıkları işe göre farklılaşmaktadır. Ayrıca araştırma sonuçlarına göre, akış kuramının öngördüğü 4 farklı psikolojik durum arasında öğrenciler en fazla `can sıkıntısı` psikolojik durumunda bulunmuşlardır. Akış hali yaşayan öğrencilerin ise en fazla ders çalışırken akış bildirdikleri sonucuna ulaşılmıştır. In this study it is aimed to investigate the flow experiences of high school students in daily life. In the study, first of all the Flow Theory which tries to explain the motivational concepts and intrinsic motivation was considered conceptually. Flow Theory envisages different psychological states regarding the difficulty level of the task the individual is doing and skill perception of the individual in the task. According to the concept, the individual experiences succession if both the difficulty level of the task and the individual's skill is high. The study is a descriptive study which involves the investigation and comparison of daily experiences of high school students. The study group consists of a total of 30 students attending high schools attached to the Ministry of National Education at the city center of Adana. Experience Sampling Method was used in the study. Each student completed 36 forms in 6 days in accordance with the application of the Experience Sampling Method. A total of 1080 forms were included in the evaluation.The data obtained were analyzed using SPSS software. First of all descriptive statistics of items and attributes which were considered to be indicators of flow experience, were found. It is tested whether there are differences in the reactions to these items and attributes according to the task performed by variance analysis. In study groups experiencing different psychological states, z standart points of subjects for items and attributes were found. The differences between the means of z points of study groups were tested using one sided variance analysis. According to the results of the study, the concentration of students regarding the task they perform, the difficulty levels in paying attention and the levels of feeling of control in themselves is different from each other. Again the moods of students differentiates according to the tasks they perform. Furthermore, according to the results of the study, the students were most frequently in `boredom` psychological state among 4 different psychological states which the succession concept envisages. It was concluded that the students experiencing flow state reported succession most frequently during studying their lessons.
Collections