Üniversite öğrencilerinin akademik başarılarının yordanmasına ilişkin karşılaştırmalı bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN AKADEMİK BAŞARILARININ YORDANMASINA İLİŞKİN KARŞILAŞTIRMALI BİR ARAŞTIRMA Gülleroğlu, H. Deniz Doktora, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Programı Tez Danışmanı: Prof. Dr. Nizamettin Koç, Prof. Dr. Yaşar Baykul Şubat 2005, 106 sayfa Bu araştırmanın temel amacı akademik, biyografik ve aileye ilişkin olarak belirlenen birtakım değişkenlerin üniversite akademik başarısını ne derece yordadığını belirlemektir. Bu bağlamda öğrencilerin; birinci sınıf, üçüncü sınıf ve genel akademik başarı not ortalamaları ile cinsiyet, mezun olunan okul, mezun olunan okulun bulunduğu yerleşim birimi, lise türü, kardeş sayısı, barınma türü, anne mesleği, baba mesleği, annenin öğrenim durumu, babanın öğrenim durumu, lise diploma notu, üniversiteye girişte tercih sırası, ÖSS puanı, ÖYS puanı, okula ilişkin tutum puanı değişkenleri arasındaki ilişkilere bakılmıştır. Daha sonra, üniversite birinci sınıf akademik başarı not ortalaması, üniversite üçüncü sınıf akademik başarı not ortalaması ve genel akademik başarı not ortalaması değişkenleri için en iyi yordayıcılar belirlenmiştir. Betimsel araştırma niteliği taşıyan araştırmanın çalışma grubunu 2001-2002 eğitim- öğretim yılında Ankara Üniversitesi'nin ondört fakültesine devam eden 603 4.sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Çalışma grubuna, araştırmacı tarafından geliştirilen `Üniversite Öğencilerinin Başarılarını Etkileyen Faktörler Anketi` ile `Okula İlişkin Tutum Ölçeği` uygulanmıştır. Öğrencilere ait lise diploma notları, ÖSS ve ÖYS puanları ve üniversiteye girişteki tercih sıraları, birinci sınıf akademik başarı not ortalaması, üçüncü sınıf akademik başarı not ortalaması ve genelakademik başarı not ortalamaları her fakültede Öğrenci İşleri Bürolarından sağlanmıştır. Birinci sınıf akademik başarı not ortalaması, üçüncü sınıf akademik başarı not ortalaması ve genel akademik başarı not ortalaması bağımlı değişkenleri ile bağımsız değişkenler arasındaki ilşkilere Pearson Çarpım Moment Korelasyon katsayısı ve Cramer's V korelasyon teknikleri ile bakılmış ve her bağımlı değişken için çoklu doğrusal regresyon analizi yapılmıştır. Bu araştırmadan elde edilen bulgulardan her üç bağımlı değişken için de yordayıcıların çok fazla değişiklik göstermediği, lise diploma notu, mezun olunan lise, cinsiyet ve anne mesleği değişkenlerinin üç farklı akademik başarı not ortalamaları için de akademik başarının en önemli yordayıcıları olduğu, ÖSS puanının bu üç farklı bağımlı değişken için iyi bir yordayıcı olmadığı ve ÖYS puanının daha iyi bir yordayıcı olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. vii ABSTRACT A STUDY ON PREDICTING ACADEMIC PERFORMANCE OF UNIVERSITY STUDENTS Gülleroğlu, H. Deniz Ph.D., Measurement and Evaluation in Education Program Supervisors: Prof. Dr. Nizamettin Koç, Prof. Dr. Yaşar Baykul February 2005, 106 pages The basic purpose of this study is to determine how well the variables -which are determined as academic, biographic and family related- predict the university academic performance. In this context, the relationship between the first year grade point average, third year grade point average, overall grade point average of the students and their gender, the high school they are graduated from, the location of the high school, type of high school, number of siblings, accommodation, mother's occupation, father's occupation, mother's education, father's education, high school grade point average, preference rank for university entrance, OSS score, OYS score and school attitude scores were calculated. After that, the best predictors were determined for first year grade point average, third year grade point average and overall grade point average. 603 senior students from 14 faculties of Ankara University were enrolled in this descriptive study. The survey of `The Factors That Affect University Students' Academic Performance` and School Attitude Scale -which were developed by the researcher- were applied to the study group. The students' high school grade point average, OSS and OYS scores, the preference rank for university entrance, first year grade point average, third year grade pointaverage, overall grade point averages of the students were taken from Faculties' Records. The relationship between first year grade point average, third year grade point average, overall grade point average and independent variables are calculated by using the techniques of Pearson Moment Correlation and Cramer's V Correlation. Multiple Linear Regression Analysis was applied for every dependent variable. According to the findings of this research, the predictors do not change for all three dependent variables, high school grade point average, the high school they are graduated from, gender, and mother's occupation are the most important variables for three different grade point averages. OSS score is not a good predictor, and OYS score is a better predictor than OSS score. IX
Collections