Avrupa Birliği`ne üye 15 ülkede ve Türkiye`de ilköğretim birinci kademe bilgisayar ders programlarının karşılaştırılması ve Türkiye`deki durumun değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Avrupa Birliği'ne Üye 15 Ülkede ve Türkiye'de İlköğretim Birinci Kademe Bilgisayar Ders Programlarının Karşılaştırılması ve Türkiye'deki Durumun Değerlendirilmesi Çiğdem Özgen Yüksek Lisans Tezi Eğitim Programlan ve Öğretimi Program Geliştirme Temmuz, 304 Tez Danışmanı: Prof. Dr. Mehmet Ali Kısakürek Bu araştırmada, Avrupa Birliğine üye 15 ülkede ve Türkiye'de İlköğretim Bilgisayar Ders Programlan karşılaştırılmıştır. Araştırmanın amacına ulaşılabilmesi için; Avrupa Birliği'ne üye 15 ülkenin (Almanya, Avusturya, Belçika, Danimarka, Finlandiya, Fransa, Hollanda, İrlanda, İspanya, İsveç, İtalya, Lüksemburg, Portekiz, Yunanistan, Birleşik Krallık [İngiltere, Galier, Kuzey İrlanda]) ve Türkiye'nin genel özellikleri, ilköğretim sistemleri ve ilkokul/ilköğretim seviyelerinde bilgisayar dersinin ders programlan içinde nasıl yer aldığı verilmiştir. İngiltere ilkokul 1. ve 6. sınıf bilgisayar ders programlan ile Türkiye ilköğretim 4. ve 5. sınıf ders programlan karşılaştırılarak, Türkiye'deki mevcut durum ortaya konulmuştur.Araştırmada, karşılaştırmalı eğitim araştırmalarından yatay yaklaşım kullanılmıştır. Kullanılan doküman ve literatür tarama modeli ile Avrupa Birliği'ne üye 15 ülkenin ve Türkiye'nin eğitim bakanlıklarının ve eğitim ağlarının elektronik sayfalarından yararlanılmış, ders programları ve konu ile ilgili ulaşılabilen makalelerden faydalanılmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda Türkiye'deki mevcut durum ortaya konulmuştur. Araştırmamıza konu olan bilgisayar dersinin, Avrupa Birliği'ne üye ülkeler içerisinde genel olarak ismi, `Teknoloji Dersi` veya `İCT (Information and Communication Technology)`dir. Ülkelerin büyük bir kısmında, ICT'nin, ilkokul/ilköğretim okullarında, eğitim programlarında zorunlu ders haline getirilmesi yönünde çalışmaların sürdüğü, (Birleşik Krallık ve Hollanda'da ilkokul/ilköğretim okullarında zorunlu ders olarak okutulmaktadır) ve ayrı bir ders olarak okutulmasa bile diğer derslerde yardımcı olarak İCT kullanımının oldukça yaygın olduğu görülmüştür. Türkiye'de ilköğretim okullarının 4., 5., 6., 7. ve 8. sınıflarında seçmeli ders olarak bilgisayar dersi işlenmektedir. Birliğe üye on beş ülkenin İCT ders hedefleri ve Türkiye'deki bilgisayar dersinin hedefleri incelendiğinde aralarında büyük farklılık olduğu saptanmıştır. Birliğe üye ülkelerde, hesap işlemci gibi günlük hayatta en çok kullanılan yazılımları öğrenme, internetten ya da bir CD-ROM'dan bilgiyi arama ve kullanma, ağ yolları vasıtasıyla diğer İCT araçlarıyla iletişim kurma, İCT ya da diğer ders bilgilerini geliştirme, programlama becerilerini geliştirme hedeflerinin genel olarak ortak olduğu görülmektedir. Türkiye'deki bilgisayar dersinin hedefleri ise; bilgisayar ile ilgili temel kavramlar ve bilgisayar kullanımı başlıkları altında; klavye, mouse kullanımı ve yüzeysel olarak kelime işlemci ve boyama programlarının kullanımının öğretilmesi şeklindedir. vi ABSTRACT A Comparison of Primary School's Computer Curriculum in 15 European Countries and Turkey and Evaluation of Turkey's Situation Çiğdem özgen M. A. Thesis Department of Curriculum Development and Instruction July, 304 Supervisor : Prof. Dr. Mehmet Ali Kısakürek in this survey, Primary School's Computer Curriculum in 15 European Countries and Turkey has been compared. General features of Turkey and 15 European Member Countries (Germany, Austria, Belgium, Denmark, Finland, France, Netherlands, Ireland, Spain, Sweden, Italy, Luxembourg, Portugal, Greece, The United Kingdom [England, Wales, North Ireland], their primary education systems and how computer lesson program takes place their curriculum have been mentioned in this survey in order to reach its aims. The tried show the situation in Turkey by comparing the Computer Curriculum (from 1st to 6th grades) at Primary Education in England and the Computer Curriculum at Primary Education in Turkey (4th and 5th grades). In this survey, the horizontal approach which is one of the comparative training systems has been used. The documents which have been taken from the 15 European Member Countries' and Turkey's Ministry web pages. vii
Collections