Öğretmen adaylarının çevrimiçi öğrenmeye hazırbulunuşluk düzeyleri ve bilgi işlemsel düşünme becerilerinin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının çevrimiçi öğrenmeye hazırbulunuşluk düzeylerini ve bilgi işlemsel düşünme becerileri düzeylerini; bölüm, sınıf düzeyi, cinsiyet, haftalık internet kullanma süresi ve daha önce çevrimiçi veya çevrimdışı eğitim alıp almadıkları değişkenlerine göre çevrimiçi öğrenmeye hazırbulunuşluk düzeylerinde anlamlı bir fark olup olmadığını; bölüm, sınıf düzeyi ve cinsiyet değişkenlerine göre bilgi işlemsel düşünme becerilerinde anlamlı bir fark olup olmadığını ve öğretmen adaylarının çevrimiçi öğrenmeye hazırbulunuşluk düzeyleri ile bilgi işlemsel düşünme becerileri arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Bu amaca yönelik olarak, ülkemizde Batı Karadeniz'de bir devlet üniversitesinin Eğitim Fakültesi'nde eğitim görmekte olan tüm bölüm ve sınıf düzeyinde ulaşılan 837 öğretmen adayına Hung vd. (2010) tarafından geliştirilen ve Yurdugül ve Alsancak Sırakaya (2013) tarafından Türkçe uyarlaması yapılan `Çevrimiçi Öğrenmeye Hazırbulunuşluk Ölçeği` ve Korkmaz vd. (2017) tarafından geliştirilen `Bilgi işlemsel Düşünme Becerileri Ölçeği` uygulanmıştır. Normal dağılım göstermeyen Çevrimiçi Öğrenmeye Hazırbulunuşluk testi verileri parametrik olmayan testlerle analiz edilmiştir. Çevrimiçi Öğrenmeye Hazırbulunuşluk Ölçeği'nden elde edilen verilerin cinsiyete ve daha önce çevrimiçi eğitim alıp almama durumuna göre analizinde Mann-Whitney U testi kullanılmıştır. Bölüm, sınıf düzeyi ve haftalık ortalama internet kullanım sürelerinde ise Kruskal-Wallis testi kullanılmıştır. Farkın kaynağını bulmak için Dunnett's C testi kullanılmıştır. Bilgi işlemsel Düşünme Becerileri Ölçeği'nden elde edilen ve normal dağılım gösteren verilerin analizinde cinsiyet değişkenine göre farkı bulmak için t testi; bölüm ve sınıf değişkenine göre farkı bulmak için ANOVA testi kullanılmıştır. Çevrimiçi öğrenmeye hazırbulunuşluk düzeyi ile bilgi işlemsel düşünme becerileri arasındaki ilişkiyi bulmak için Pearson Korelasyon Testi kullanılmıştır.Verilerin analizi sonucunda, öğretmen adaylarının, çevrimiçi öğrenmeye hazırbulunuşluğun alt boyutları olan özgüdümlü öğrenme, çevrimiçi iletişim özyeterliği ve öğretmen motivasyonu alt boyutlarında ve tüm ölçeğin test puanında kendilerini ortalamanın üstünde yeterli buldukları ancak bilgisayar ve internet özyeterliği ile öğrenen kontrolü alt boyutlarında kendilerini ortalama düzeyde ne yeterli ne de yetersiz olarak gördükleri bulunmuştur. Bilgisayar ve internet özyeterliği ile öğrenen kontolü alt boyutlarında ve çevrimiçi öğrenmeye hazırbulunuşluk test puanında bölümler arası anlamlı bir fark vardır ve İngilizce Öğretmenliği öğrencileri bu alt boyutlarda ve ölçek test puanında en yüksek hazırbulunuşluk düzeyine sahiptir. Sınıf düzeyine göre çevrimiçi iletişim özyeterliği, özgüdümlü öğrenme ve bilgisayar ve internet özyeterliği alt boyutları ile çevrimiçi öğrenmeye hazırbulunuşluk düzeyinde sınıf düzeyine göre anlamlı bir fark oluştuğu ve öğretmen adaylarının çevrimiçi öğrenmeye en az 1. sınıfta en çok 4. sınıfta hazır oldukları söylenebilir. Özgüdümlü öğrenme alt boyutunda kadınların, çevrimiçi iletişim özyeterliği alt boyutunda ise erkeklerin hazırbulunuşlukları daha yüksektir, diğer alt boyutlarda ve ölçek test puanında ise cinsiyetler arasında anlamlı bir fark yoktur. Haftalık ortalama internet kullanım süresinin çevrimiçi öğrenmeye hazırbulunuşluk düzeyine etkisi yoktur. Daha önce çevrimiçi veya çevrimdışı eğitim almış olmak çevrimiçi öğrenmeye hazırbulunuşluğu arttırmaktadır. Öğretmen adayları bilgi işlemsel düşünme becerilerinde ve bu becerinin yaratıcılık, problem çözme, işbirliği ve eleştirel düşünme alt boyutlarında kendilerini ortalamanın üstünde yeterli olarak algılamakta, algoritmik düşünme alt boyutunda ise ortalama düzeyde bulmaktadırlar. Bilgi işlemsel düşünme becerileri ve algoritmik düşünme alt boyutu öğretmen adaylarının okudukları bölüme göre değişmektedir. Sınıf düzeyi bilgi işlemsel düşünme becerilerini ve bunun yaratıcılık ve algoritmik düşünme alt boyutlarını 4. sınıflar lehine etkilemektedir. Algoritmik düşünme ve eleştirel düşünme alt boyutlarında erkekler, problem çözme alt boyutunda ise kadınlar kendilerini daha güçlü algılamaktadırlar ancak bilgi işlemsel düşünme becerileri açısından cinsiyetler arasında anlamlı bir fark yoktur. Öğretmen adaylarının çevrimiçi öğrenmeye hazırbulunuşluk düzeyleri ve bilgi işlemsel düşünme becerileri arasında ilişki yoktur. Öğretmen yetiştiren eğitim fakültelerinin program tasarlayıcılarına öğretmen adaylarının bilgi işlemsel düşünme becerilerinin alt boyutlarını, bilgisayar ve internet özyeterliklerini ve öğrenen kontrolü özelliklerini geliştirecek programlar tasarlamaları, öğretmen adaylarına çevrimiçi aldığı dersleri yansıtıcı değerlendirmeler yapmalarını gerektiren bir ölçme yöntemi uygulamaları önerilebilir. Ayrıca, gelecekteki araştırmalar için çevrimiçi öğrenmeye hazırbulunuşluğun ve bilgi işlemsel düşünme becerilerinin alt boyutlarının çeşitli demografik özelliklere göre araştırılması, deneysel çalışmalar yoluyla çevrimiçi öğrenmeye hazırbulunuşluk ve bilgi işlemsel düşünme becerilerinin öğrencilerin ve öğretmen adaylarının performansa dayalı etkisi ve çevrimiçi öğrenmeye hazırbulunuşluk ile bilgi işlemsel düşünme becerileri arasındaki ilişkinin araştırılması önerilebilir. The aim of this study is to determine pre-service teachers' readiness level for online learning and computational thinking skills in general scale and sub-dimensions; determine the difference independent variables like pre-service teachers' departments, class level, gender, internet use frequency per week and experience with synchronous/asynchronous learning create in readiness for online learning; determine the difference independent variables like pre-service teachers' departments, class level and gender create in computational thinking skills; and find out the relationship between pre-service teachers readiness for online learning and computational thinking skills. To this end, `Readiness for Online Learning Scale` developed by Hung et al (2010) and adapted to Turkish by Yurdugül and Alsancak Sırakaya (2013) and `Computational Thinking Skills Scale` developed by Korkmaz et al (2017) were administered to 837 pre-service teachers of all departments and class levels in Education Faculty at a University in Western Blacksea Region of our country. Non-parametric tests were used to analyze the data obtained from `Readiness for Online Learning Scale` since the data obtained from this scale did not have normality of distribution. Mann-Whitney U test was used to analyze the data obtained from Readiness for Online Learning Scale in terms of gender and experience with synchronous/asynchronous learning while Kruskal-Wallis test was used in terms of department, class level and internet use frequency per week. In order to find out the source of the significant difference, Dunnett's C test was used. T-test was used to analyze the data obtained from Computational Thinking Skills Scale in terms of gender while ANOVA test was used in department and class level since the data obtained from this scale was of normal distribution. Pearson Correlation Test was used to find out the relationship between preservice teachers' readiness for online learning and computational thinking skills. As a result of the analysis, it was found that pre-service teachers considered themselves sufficient in general online learning readiness and in sub-dimensions of online learning readiness like self-directed learning, online communication self-efficacy and motivation for learning; however, they considered themselves average in sub-dimensions like computer and internet self-efficacy and learner control. Significant difference was found in general online learning readiness and in sub-dimensions like computer and internet self-efficacy and learner control among departments, and it was Enlish Language Teaching students that showed the highest readiness level in these sub-dimensions and in the general scale. Significant difference was found in general online learning readiness and sub-dimensions like online communication self-efficacy, self-directed learning and computer and internet self-efficacy on class level, and it was found that while pre-service teachers had the lowest level of readiness for online learning in the 1st grade, they had the highest level of readiness for online learning in the 4th grade. Based on gender, a significant difference was found in self-directed learning sub-dimension favoring females and a significant difference was found in online communication self-efficacy sub-dimension favoring males; however, no significant difference was found in other sub-dimensions. Internet use frequency per week had no effect on readiness for online learning. Experience with synchronous/asynchronous learning increases the level of readiness for online learning. It was further found that pre-service teachers considered themselves sufficient above average in general computational thinking skills scale besides sub-dimensions like creativity, problem solving, cooperation and critical thinking; however, they considered themselves average in algorithmic thinking sub-dimension. Based on departments, a significant difference was found in general computational thinking skills and algorithmic thinking sub-dimension. Class level had effects on general computational thinking skills, creativity and algorithmic thinking sub-dimensions favoring the fourth graders. Based on gender, significant difference was found in algorithmic thinking and critical thinking sub-dimensions favoring males while significant difference was found in problem solving sub-dimension favoring females; however, no significant difference was found in general computational thinking skills. There is no significant relationship between pre-service teachers' readiness for online learning and computational thinking skills. It is proposed that curriculum designers of education faculties design programs that enable pre-service teachers to improve their sub-dimensions of computational thinking skills, computer and internet self-efficacy perception and learner control skills. Curriculum designers could also incorporate and implement an assessment method wherein pre-service teachers are asked to carry out reflective evaluations of the online courses that they take during their education process. Moreover, future studies could focus on the relationship between various demographical features of pre-service teachers and the sub-dimensions of readiness for online learning and computational thinking skills. Experimental studies could be conducted to find out the effects of readiness for online learning and computational thinking skills on students' and pre-service teachers' performance and achievement. Further studies could be conducted to find the relationship between readiness for online learning and computational thinking skills.
Collections