Sosyal beceri eğitiminin lise öğrencilerinin utangaçlık düzeylerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Hasdemir, Aynur, Sosyal Beceri Eğitiminin Lise ÖğrencilerininUtangaçlık Düzeyine Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Danışman: Yrd. Doç. Dr.Metin Pişkin. 138 s.ÖZETBu araştırmada, sosyal beceri eğitimi programının lise öğrencilerininutangaçlık düzeylerine etkisi incelenmiştir.Araştırma, 2004-2005 öğretim yılında Etimesgut Lisesi, 9. sınıföğrencilerinden utangaçlık düzeyi yüksek olan, 22 denekle yürütülmüştür.Öğrencilerin utangaçlık düzeylerini belirlemek için, Güngör tarafındandilimize uyarlanan ?Utangaçlık Ölçeği? kullanılmıştır.Araştırmanın temel amacı, sosyal beceri eğitimi programınınutangaçlık düzeyini azaltmadaki etkisini ortaya koymak olduğu için,araştırmanın bağımsız değişkeni sadece deney grubuna uygulananprogramdır; bağımlı değişkeni ise, öğrencilerin utangaçlık düzeyleridir.Bu araştırmada, öntest-sontest kontrol gruplu desen kullanılmıştır.Araştırmada deney grubuna, araştırmacı tarafından geliştirilen ve bilişsel-davranışçı yaklaşımı temel alan sosyal beceri eğitimi programıuygulanırken; kontrol grubunda hiçbir etkinlik yapılmamıştır.Sosyal beceri eğitimi programı, deney grubuna haftada bir kez olmaküzere, 10 oturum uygulanmıştır. Oturumlar, ortalama 90 dakika sürmüştür.Deney grubuna uygulanan sosyal beceri eğitimi programının bitimindensonra, deney ve kontrol grubuna Utangaçlık Ölçeği tekrar uygulanmıştır.Deney ve kontrol grubunun utangaçlık düzeyleri arasında anlamlı fark olupolmadığını test etmek için Mann Whitney U-testi, grupları kendi içlerindekarşılaştırmak içinse Wilcoxon işaretli-sıralar testi kullanılmıştır.Araştırmanın bulguları, deney ve kontrol grubundaki deneklerinutangaçlık düzeylerinde anlamlı farklılık olduğunu ve deney grubundakiöğrencilerin utangaçlık düzeylerinde gözlenen azalma yönündeki önemlifarklılığın uygulanan sosyal beceri eğitimi programından kaynaklandığınıgöstermiştir. Hasdemir, Aynur, Sosyal Beceri Eğitiminin Lise ÖğrencilerininUtangaçlık Düzeyine Etkisi, Yüksek Lisanas Tezi, Danışman: Yrd. Doç. Dr.Metin Pişkin. 138 s.SUMMARYIn this research the effect of the Social Skills Training Program uponshyness level of high school students was examined.The research was carried out with 22 samples, whose shyness levelswas high and have been studied in Etimesgut Lisesi, in 2004-2005academic year.In order to measure shyness level of students `Shyness Scale?, which wasadapted by Gungor, was used.Since the main purpose of the research was to test effect of SocialSkills Training Program, independent variable of the research is theprogram which was performed only experimental; dependent variable ofthe research is shyness level of students.In this research pretest-posttest with controlled group experimentaldesign was used. Social Skills Training Program, which was developed bythe researcher and based on cognitive-behavioral approach, carried outwith experimental group. In control group was no activity.Social skills Training Program was carried out in 10 group sessionsonce a week and the group sessions was approximately 90 minutes long.After experimental operation, shyness levels of two groups were measuredby Shyness Scale. Comparing pretest and posttest measures of shynesslevel of two groups, Mann Whitney U-Test for independent samples andWilcoxon Signed Rank Test for paired was used.The findings of the research showed that at the shyness level of theexperimental group?s samples reduced at significant level (p<.05) acrooscontrol group and this reducing happened because of the Social SkillsTraining Program.
Collections