Türkiye ve Makedonya`daki Türk asıllı lise öğrencilerinin öz saygı düzeylerinin karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, Türkiye ve Makedonya'daki Türk asıllı liseöğrencilerinin özsaygı düzeyleri karşılaştırılmıştır. Betimsel tarama modeliniteliğinde olan araştırma grubunu 243 Türkiye (130 erkek ve 113 kız) ve 200Makedonyalı (150 erkek ve 50 kız) öğrenci oluşturmuştur. Araştırma grubunaCoopersmith Özsaygı Envanteri uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSSprogramında çözümlenmiştir. Öğrencilerin özsaygı düzeyleri arasında farkbulunup bulunmadığı, İki Faktörlü ANOVA varyans analizi ile test edilmiştir.Bu araştırmada elde edilen bulgular Sosyal Özsaygı alt ölçeği hariçTürk asıllı Makedon öğrencilerin Genel Özsaygı, Ev- Aile Özsaygı veAkademik Özsaygı düzeylerinin Türk öğrencilerinden daha yüksek olduğunugöstermektedir.Araştırma bulguları, genel özsaygı ve sosyal özsaygı alt ölçekleri hariçöğrencilerin Ev- Aile Özsaygı ve Akademik Özsaygı düzeylerinincinsiyetlerine bağlı olarak farklılaşmadığı göstermektedir. Genel Özsaygı altölçeğinde erkeklerin özsaygıları kızlardan daha yüksek olduğu görülmekte,ancak Sosyal Özsaygı alt ölçeğinde kızların özsaygılarının erkeklerden dahayüksek olduğu görülmektedir.Sınıf değişkeni açısından bakıldığında, Akademik Özsaygı alt ölçeğihariç Türk öğrenciler arasında Genel Özsaygı, Sosyal Özsaygı ve Ev- AileÖzsaygı alt ölçeklerinde farklılık olduğu görülmektedir. Türk asıllı Makedonöğrenciler arasında Genel Özsaygı ve Sosyal Özsaygı alt ölçeklerindefarklılıklar olduğu görülmekte, ancak Ev- Aile Özsaygı ve Akademik Özsaygıalt ölçeklerinde farklılıklar görülmemektedir. The study investigates the level of self- esteem in a cross- culturalcontext, comparing Turkish and Turkish origin Macedonian high- schoolstudents. Sex and class differences are also considered in this study.The samples consisted of 243 Turkish (130 males and 113 females)and 200 Turkish origin Macedonian (150 males and 50 females) students. Inorder to measure self-esteem, the Coopersmith Self- Esteem Inventory wasused.The data were entered in the SPSS program. The level of self esteemof students was evaluated by applying two way ANOVA variances analysis.The findings of this study indicated that Turkish origin Macedonianstudents had higher self- esteem scores than Turkish students in GeneralSelf- esteem, Home Self-esteem and Academic Self- esteem subscales.There were no differences in the Social Self- esteem subscale.The data showed that there was no sex difference in the level of self-esteem when the Turkish and Turkish origin Macedonian samples werecombined (except General Self- esteem and Social Self- esteem subscales).On General Self- esteem subscale, males had higher scores than females,but females had higher scores than male in Social Self- esteem subscale.The data also showed that there were class level differences amongthe Turkish students in General Self- esteem, Social Self- esteem and HomeSelf- esteem subscales, however no difference was found in Academic Self-esteem subscale.The results indicates that there were class level differences in theGeneral Self- esteem and Social Self- esteem subscales among Turkishorigin Macedonian students, but there was no class level difference in HomeSelf- esteem and Academic Self- esteem subscales.
Collections