Öğretim üyelerinin Kara Harp Okulu`nun bürokratik özellikleri ve işleyişine ilişkin görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, Kara Harp Okulu Öğretim üyelerinin Kara Harp Okulununbürokratik yapısı ve işleyişine ilişkin görüşlerini belirlemeyi amaçlamaktadır.Bu araştırma tarama modelinde yapılan bir araştırmadır. Araştırma, birçalışma grubu üzerinden yürütülmüştür. Çalışma grubunu, Kara Harp Okuluöğretim üyeleri oluşturmaktadır. Çalışma grubunda yer alan öğretim üyeleriningörüşlerini toplayabilmek maksadıyla araştırmacı tarafından geliştirilen ölçekkullanılmıştır. Ölçek, otorite hiyerarşisi, kurallar ve düzenlemeler, nesnellik,standartlaşma ve işbölümü ve uzmanlaşma boyutlarından oluşmaktadır.Ölçeğin seçenekleri beşli likert tipinde hazırlanmıştır.Elde edilen veriler, bilgisayar ortamına aktarılarak SPSS paketprogramında analizleri yapılmıştır. İki grubun görüşleri arasındaki farkınanlamlılığını test etmek için ilişkisiz örneklemler için t-testi; üç ve fazlasıgrubun görüşleri arasındaki farkın anlamlılığını test etmek için tek yönlüVaryans analizi (Anova) uygulanmıştır. Boyutlar arasındaki anlamlı ilişkiyi testetmek için ise Pearson Korelasyon katsayısından yararlanılmıştır.Araştırmanın başlıca bulgularına göre, Kara Harp Okulu bütünboyutlarda orta derecede bürokratik özellikler göstermektedir. Araştırmada,anlamlı olarak bulunan tek fark, bürokratik özellikler gösterme düzeyindebulunmuştur. Buna göre, temel bilimler ve teknik bilimler bölümbaşkanlıklarında görevli öğretim üyeleri, sistem yönetim bilimleri bölümbaşkanlığında görevli öğretim üyelerine göre okulun daha fazla bürokratiközellikler gösterdiğini düşünmektedirler. The aim of this research, is to determine the perceptions of LandForces Battle School teachers about bureaucratic charecteristics and structurein School.This is a survey type of research. The data has been collected from aworking group. The working group has been formed from Land Forces BattleSchool teachers. The data for the research has been collected through ?thescale for the Bureaucratic Characteristic of Land Forces Battle School?,developed by researcher from the working group. Five dimensions werechosen for use in this research on the basis of frequency of citation andtheoretical importance. The dimensions are hierarchy of authority, rules andregulations, impersonality, procedure specifications and division of labor andfunctonal specialization. A Likert-type questionnaire was used for the scale.The data were analyzed by the SPSS program. To discern thesignificance of the difference between two groups has been used t-test, andone-way variance analysis (Anova) for the difference between averages ofthree or more groups. When the difference was found to be significant in anycase, Scheffee Test was made use of to find out the source of the difference.The Pearson Moments Correlation Technique was made use of to discern therelationhip between dimensions.According the findings of the reserach, Land Forces Battle School hasbeen shown middle level bureaucratic characteristics in all five dimensions.The only significant difference was found between system managementteachers and technique sciencies theachers-basic sciencies teachers.Technique sciencies teachers and basic sciencies teachers has thought thatLand Forces Battle School has been shown more bureaucratic characteristicsthan system management teachers.
Collections