Devlet ve özel ilköğretim okulları ile rehberlik ve araştırma merkezlerinde çalışan rehber öğretmenlerin iş doyumlarının incelenmesi (Ankara ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, Ankara ilindeki devlet ilköğretim okulları ile özelilköğretim okulları ve Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde çalışan rehberöğretmenlerin iş doyum düzeyleri ile bazı değişkenlere göre bu düzeylerarasında fark olup olmadığı incelenmiştir.Araştırma 2003-2004 öğretim yılı bahar döneminde Ankara iliBüyükşehir Belediyesi sınırları içerisinde yer alan sekiz merkez ilçedekiRehberlik ve Araştırma Merkezi ile devlet ve özel ilköğretim okullarında görevyapan toplam 248 rehber öğretmeni kapsamaktadır. Araştırma verilerinitoplamak için Minnesota İş Doyumu Ölçeği ile kişisel bilgi formukullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde tek yönlü varyans analizi, Scheffetesti ve t-testi teknikleri uygulanmıştır.Araştırma bulgularına göre özel ilköğretim okullarında çalışan rehberöğretmenlerin iş doyum düzeyleri, hem rehberlik ve araştırma merkezlerindeçalışan rehber öğretmenlere hem de devlet ilköğretim okullarında çalışanrehber öğretmenlere göre daha yüksek bulunmuştur. Ayrıca mezun olduklarıalana göre, psikolojik danışma ve rehberlik bölümü mezunlarının iş doyumdüzeyleri, eğitim fakültelerinin diğer bölümlerinden mezun olan rehberöğretmenlerin iş doyum düzeylerinden daha yüksek bulunmuştur. Gelirseviyesini yeterli bulup bulmama değişkenlerine göre ise, gelir seviyesiniyeterli bulanların iş doyum düzeyleri, yeterli bulmayanlara göre daha yüksekbulunmuştur. Bunun yanında, cinsiyet, öğrenim seviyesi ve kıdemdeğişkenleri dikkate alındığında rehber öğretmenlerin iş doyum düzeyleriarasında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır.Araştırma sonuçlarına göre, rehber öğretmenlerin ücretlerininarttırılması, kurumlar arasındaki dengesizliğin giderilmesi ve okullara rehberöğretmen ataması yapılırken yalnızca rehberlik ve psikolojik danışmamezunlarının atanması önerilmiştir. In this research it is investigated whether there are job satisfactiondifferences among school counselors working at private elementary schools,state elementary schools, and guidance and research centers in Ankara.Additionally, the differences among the levels of job satisfaction areexamined according to some demographic variables.The sample of the research consists of 248 school counselors inAnkara. The data was collected by using Minnesota Job Satisfaction Scaleand personal information sheet. One-Way Anova, Scheffe and t-test methodswere performed on the data as statistical procedures.According to the findings of the research it was indicated that the jobsatisfaction of the teachers working at private elementary schools is higherthan those of both working at the state elementary schools and guidance andresearch centers. As far as the graduation variable is concerned, the jobsatisfaction levels of the teachers graduated from the Guidance andCounseling were higher than those of graduated from the other departmentsin the faculties of education. Moreover, the teachers perceiving their salariesenough were found to have more satisfied with their jobs when comparedwith those of who do not perceive their salaries as such. The other result ofthe research was that there were no mean differences among the teacherswhen gender, educational level, and the carrier variables are concerned.These results suggest that it is imperative to get the salaries of schoolcounselors higher, to be overcome with the inequalities of income among theteachers from different agencies, and to assign only those who graduatedfrom the guidance and counseling departments as school counselors.
Collections