Lise öğrencilerinin öğrenim gördükleri okulları hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi (Düzce ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, lise öğrencilerinin öğrenim görmekte oldukları okulları hakkındaki görüşlerinin belirlenmesidir. Bu kapsamda araştırmada öğrencilerin; okul kavramına ilişkin algıları, okullarına yönelik duyguları belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin, derslerinin içeriğine, öğrenme-öğretme ve değerlendirme süreçlerine, öğretmenlerinin iletişim becerisine, okul yönetimlerine ve uygulamalarına, arkadaşlık ilişkilerine, okullarının fiziki ortamlarına ve okullarında yürütülen sosyal-spor faaliyetlere ilişkin görüşleri alınmıştır.Araştırmanın modeli tarama modelidir ve nitel araştırma özelliği taşımaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Düzce Merkez ilçede bulunan sekiz lisede öğrenim gören 70, 11. Sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Liselerin seçiminde amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırma verilerinin toplanması aşamasında öncelikle araştırmanın amacı doğrultusunda alan yazın taraması yapılmıştır. Daha sonra araştırmacı tarafından yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formuna son halinin verilebilmesi için uzman görüşüne başvurulmuştur. Görüşme formu 29 sorudan oluşmaktadır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre; birinci alt amaç kapsamında, öğrencilerin çoğunluğu okul kavramına ilişkin, eğitim yuvası, ikinci ev, arkadaş, aile, ders, öğrenmek için gelinen yer, başarı, hedefe ulaştıracak merdiven/yol, köprü, geleceği vaat eden hazine, hayat, olmazsa olmaz, eğlence gibi olumlu metaforlar ifade etmişlerdir. Bazı öğrenciler ise okulu vakit kaybı, erken kalkmak, ödev, zorunluluk, sınav, vakit doldurmak, cezaevi, disiplin, sıkıcı gibi olumsuz olarak ifade etmiştir. Araştırmanın ikinci alt amacı kapsamında, öğrencilerin okullarına yönelik duyguları araştırılmıştır. Bu kapsamda öğrencilerin okula istekli olarak gittikleri ve okula yönelik daha çok olumlu duyguya sahip oldukları sonucu elde edilmiştir. Araştırmanın üçüncü alt amacında, öğrenciler derslerin içeriğine ilişkin olarak konuların sayıca fazla zor ve bazı konuların da gereksiz olduğunu düşünmektedirler. Öğretmenlerinin derslerinde öğretim yöntemi olarak daha çok anlatım yöntemini kullandıklarını, derslerde yapılan uygulamaların çoğunlukla çoktan seçmeli test çözdürme olduğunu ifade etmişlerdir. Değerlendirme sürecine ilişkin olarak öğrenciler başarının değerlendirilmesi gerektiğini düşünürlerken, kendi öğretmenlerinin adil değerlendirme yapmadıklarını belirtmişlerdir. Araştırmanın dördüncü alt amacı kapsamında öğrencilerin görüşlerine göre, öğretmenlerinin iletişim becerilerinin etkililiğini, kendilerine değer verilmesine göre anlamlandırmaktadır. Ancak bazı öğrenciler öğretmenlerinin öğrenciler arasında ayrımcılık yaptıklarını belirtmiştir. Araştırmanın beşinci alt amacı kapsamında elde edilen sonuç, öğrencilerin çoğunluğunun okul yönetimiyle rahat iletişim kurdukları yönündedir. Bu durumun da okula yönelik daha olumlu tutum içinde olmalarına etki ettiğini ifade etmişlerdir. Araştırmanın altıncı alt amacı kapsamında, öğrencilerin arkadaşlık ilişkilerinin onların okula yönelik görüşlerinin oluşmasında önemli etkisi olduğu sonucu elde edilmiştir. Öğrenciler olumlu arkadaşlık ilişkisine sahip ise okula daha istekli gelmekte, olumsuz ise okul ile olan algısı tamamen değişebilmektedir. Araştırmanın yedinci alt amacında, öğrencilerin çoğunluğu okulun fiziki yapısının olumlu olduğunu ifade etmiştir. Sekizinci alt amaç kapsamında da öğrenciler okullarında uygulanan sosyal faaliyetlere ilişkin olarak; bu faaliyetlerin kendileri için yararlı olduğunu ve kendilerinin birçok açıdan gelişimlerine katkısının olduğunu belirtmişlerdir. Ayrıca bu faaliyetlerin, onların, okula yönelik tutumlarını da olumlu yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Tüm bu sonuçların yanı sıra bazı öğrenciler için arkadaşlık ilişkilerinin, okulun fiziki yapısının ve okulda gerçekleştirilen sosyal – sportif faaliyetlerin öğrenim görmekte oldukları okullarına yönelik görüş ve tutumlarında olumlu veya olumsuz herhangi bir etkisinin olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu öğrenciler kendileri için önemli olanın hedeflerini gerçekleştirmek ve bu amaç doğrultusunda okullarında gereken eğitimi almak biçiminde ifade etmişlerdir. Anahtar Kelimeler: Okul Bağlılığı, Okula Yönelik Tutum, Okul İklimi, Okul Yaşam Kalitesi, Metafor The aim of this study is to determine the views of high school students about the schools they are studying. In this context, in the research; student's perceptions about school concept and their emotions towards schools were determined. Also, students' opinions about the content of the courses, learning-teaching and evaluation processes, communication skills of teachers, school management and practices, friendship relations, physical environments of schools and social-sports activities carried out in schools were taken.The model of the research is a scanning model and it is a qualitative research. The study group of the study consists of 70, 11th grade students studying in eight high schools in Düzce Merkez in 2015-2016 academic year. In the selection of high schools, maximum diversity sampling method was used. At the stage of collecting the research data, first of all, field literature was searched for the purpose of the study. Then a semi-structured interview form was prepared by the researcher. In order to finalize the semi-structured interview form, expert opinion was consulted. The interview form is consisted of 29 questions. Content analysis method was used in the analysis of the data, obtained in the study. According to the findings of the study; within the scope of the first sub-purpose, the majority of the students expressed their opinions about school concept with positive metaphors as follows: School, second home, friend, family, course, place to learn, success, ladder / road that achieve the person to their aim, bridge, the treasure that promises future, life, absolute must, fun. Some students expressed school negatively by using such metaphors: waste of time, getting up early, doing homework, necessity, exam, time filling, prison, discipline, boring. Within the scope of the second sub-goal of the study, students' feelings about their schools were investigated. In this context, it was found out that the students went to school willingly and had more positive feelings towards the school. In the third sub-objective of the research, students think that the subjects are difficult and much more in number and some subjects are unnecessary. Students stated that their teachers used more narrative method as a method of teaching in their courses, and the practices in the courses were mostly multiple-choice test dissolution. Regarding the evaluation process, the students stated that the success should be evaluated and their own teachers haven't done a fair evaluation. Within the scope of the fourth sub-goal of the study, according to the opinions of the students, the effectiveness of the communication skills of their teachers makes sense according to their value. However, some students stated that their teachers discriminated among the students. The result of the fifth sub-objective of the study is that the majority of the students communicate with the school administration comfortably. They also stated that this situation has a more positive attitude towards school. Within the scope of the sixth sub-goal of the study, it was concluded that the friendship relations of the students had an important effect on the formation of their opinions towards the school. If the students have a positive friendship relationship, they are more willing to attend the school and if they have a negative relationship, their school perception can change completely. In the seventh sub-objective of the study, the majority of the students stated that the physical structure of the school was positive. In the context of the eighth sub-objective, regarding the social activities implemented in the schools of students; they stated that these activities were beneficial for them and that they contributed to their development in many ways. It is also concluded that these activities positively affect their attitudes towards school. In addition to all these results, for some students, it was concluded that there is no positive or negative effect of friendship relations, physical structure of school and social and sporting activities at school on their views and attitudes towards their schools. These students stated that it was important to realize their goals and to get the necessary training in their schools in line with this purpose.Key Words: School Engagement, School Attitude, School Climate, School Quality of Life, Metaphor
Collections