Zihinsel engelli çocukların Türkçe`deki fonemleri edinimlerinin incelenmesi ve normal gelişim gösteren çocuklarla karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın genel amacı zihinsel engelli çocukların Türkçe'dekifonemleri edinimlerinin incelenmesi ve normal gelişim gösteren çocuklarlakarşılaştırılmasıdır.Araştırmanın çalışma grubunu, Ankara ilinde yaşayan normal gelişimgösteren çocuklar ile 2-7 zeka yaşındaki 118 zihinsel engelli çocukoluşturmaktadır. Ege ve arkadaşlarının (2004) hazırladığı Ankara ArtikülasyonTesti uygulanan normal gelişim gösteren çocukların bilgileri kullanılarakaraştırmanın kontrol grubu oluşturulmuştur. Zihinsel engelli çocuklarınbilgilerine Çankaya Rehberlik Araştırma Merkezi ve Mamak Rehberlik AraştırmaMerkezindeki dosyalarından ulaşılmıştır. Araştırma için ön koşullara sahip buçocukların ya evlerine ya da eğitim aldıkları okullara gidilerek, Türkçe'dekifonemleri edinimlerini belirlemek amacıyla çocuklara bireysel olarak AnkaraArtikülasyon Testi (AAT) uygulanmıştır. AAT uygulanırken ses kayıt cihazı dakullanılmıştır. Her yaş grubunda bulunan çocukların fonemlerinin sözcüktekipozisyonuna göre kazanımları yüzde olarak belirlenmiş normal çocuklarınkazanımlarıyla karşılaştırılmıştır.Araştırmanın sonuçlarına göre Türkçe'deki fonemleri zeka yaşları aynıolsa bile zihinsel engelli çocuklar, normal gelişim gösteren çocuklardan dahageç edinmektedirler. Araştırmada, motor becerilerin fonem üretimini olumsuzetkileyebileceği düşünülerek artikülatörlerinde ve duyu organlarında birproblem olmayan zihinsel engelli çocuklardan homojen bir grupoluşturulmuştur. Buna rağmen zihinsel engelli çocuklar normal gelişimgösteren çocuklardan daha geri bir performans göstermişlerdir. Sonuç olarakZE çocukların Türkçe'deki fonemleri geç olsa da edinebildiklerini göstermişolması bu araştırmayı önemli kılmaktadır. The aim of this study is to analyse and compare Turkishphoneme acquisition of children with mental retardation and normaldeveloping children. For this purpose 118 children with mental retardationwere enrolled this study. They ranged in mental age from 2 to 7 years. Thecontrol group normal developing children was composed of 118 children withsimilar properties. Both group were administered Ankara Test of Articulation.While administering Ankara Test of Articulation, an audio-tape was used torecord children?s responses. Phonems of children with mental retardationanalyzed according to initial, medial and final position in the words comparedwith normal developing children. The results of present investigation suggestthat eventhough both of group?s mental age were similar, children with mentalretardation acquired Turkish phonemes later than typically developingchildren.
Collections