Öğretmenlerin görüşlerine göre okul yöneticilerinin değişime direnci yönetme yeterlilikleri ile öğretmenlerin örgütsel sinizm davranışları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
AraĢtırmanın amacı, öğretmenlerin görüĢlerine göre, okul yöneticilerinin değiĢime direnci yönetme yeterlilikleri ile öğretmenlerin örgütsel sinizm davranıĢlarını belirlemektir. Bu kapsamda okul yöneticilerinin değiĢime direnci yönetme yeterlilikleri ve öğretmenlerin sinizm davranıĢları öğretmenlerin demografik değiĢkenleri açısından ele alınmıĢtır. AraĢtırma 2016- 2017 eğitim öğretim yılında Bolu ili merkez ilçedeki ilkokul ve ortaokul eğitim kademelerinde görev yapan öğretmenler üzerinden yürütülmüĢ ve tarama modeli kullanılmıĢtır. AraĢtırma örneklemini merkez ilçedeki temsil oranına göre seçilen 404 öğretmen oluĢturmaktadır. Örneklem belirlenirken kolay ulaĢılabilirlik açısından basit seçkisiz örnekleme yöntemi kullanılmıĢtır. AraĢtırmada ki veriler, Göksoy (2010) tarafından geliĢtirilen `Okul Yöneticilerinin DeğiĢime KarĢı Direnci Azaltma Yöntemlerini Uygulayabilme Düzeyleri Ölçeği` ile Sağır ve Oğuz (2012) tarafından geliĢtirilen `Örgütsel Sinizm Ölçeği` ile toplanmıĢtır. Elde edilen veriler SPSS programı kullanılarak analiz edilmiĢ ve hangi analizlerin yapılacağını belirlemek amacıyla Kolmogorov-Smirnov ve Shapiro-Wilk testi uygulanmıĢtır.Normallik analizi sonucunda verilerin normal dağılım göstermediği belirlenmiĢtir. Bu nedenle araĢtırmada parametrik olmayan analizlerden Mann Whitney-U ve Kruskal Wallis testi yapılmıĢtır. AraĢtırmada elde edilen sonuçlara göre, okul yöneticilerinin değiĢime direnci yönetme yeterlilikleri, öğretmen algılarına göre `sıklıkla` düzeyinde, öğretmenlerin sinizm davranıĢları ise,` performası düĢüren etkenler` ve `çalıĢtığı kurumdan uzaklaĢma` alt boyutlarında `katılmıyorum` düzeyinde, `okula karĢı olumsuz tutum` ve `çalıĢanların kararlarıuygulamalara katlımı` alt boyutlarında `kesinlikle katılmıyorum` düzeyinde bulunmuĢtur.Okul yöneticilerinin değiĢime direnci yönetme yeterlilikleri öğretmenlerin demografik değiĢkenlerine göre incelenmiĢ, cinsiyet, medeni durum, mesleki kıdem, branĢ ve okul türü değiĢkenlerine göre anlamlı farklılık olmadığı sonucuna ulaĢılmıĢtır. Ancak örgütsel sinizm davranıĢlarının mesleki kıdem değiĢkeni ile arasında `çalıĢtığı kurumdan uzaklaĢma` alt boyutunda 6-10 yıl arası kıdeme sahip öğretmenler lehine anlamlı bir fark ortaya çıkardığı tespit edilmiĢtir.Anahtar Kavramlar: DeğiĢme, değiĢime direnci yönetme, örgütsel sinizm The purpose of this research, to determine the relationship between school administrators ability to manage resistance to change and teachers organizational cynicism behaviors. In this context, the relationship between school administrators' ability to manage resistance to change and cynicism behaviors of teachers was discussed in terms of various demographic variables. The research was carried out on teachers working in primary and secondary education levels in the central district of Bolu in the 2016-2017 academic year and survey model was used. The sample of the study consists of 404 teachers selected according to the representation ratio in the central district. The data in the research collected by using `Scale of School Administrators' Ability to Apply Resistance to Change Reduction Methods` which developed by Göksoy (2010) and `Organizational Cynicism Scale` developed by Sağır ve Oğuz (2012). The data obtained were analyzed using SPSS program and Kolmogorov-Smirnov and Shapiro-Wilk tests were used to determine which analyzes to perform.As a result of the normality analysis, it was determined that the data did not show normal distribution. For this reason, Mann Whitney-U and Kruskal Wallis tests, which are non-parametric analyzes, were performed. According to the results of the research, it was found that school administrators' ability to manage resistance to change is `often` at the level according to teacher perceptions, cynicism behaviors of teachers, the factors that reduce performance and away from the institution working in the sub-dimensions at the level of `disagree`, negative attitudes towardsschool and participation of employees in decisions applications in the sub-dimensions at the level of ` strongly disagree`.The school administrators' ability to manage change was examined according to the demographic variables of the teachers and it was reached there is no significant difference according to gender, marital status, seniority, branch and type of school variables. However, it was found that organizational cynicism behaviors revealed a significant difference in favor of teachers who had seniority between 6-10 years in the sub-dimension of moving away from the institution where they worked with the professional seniority variable.Key Concepts: Changing, managing resistance to change, organizational cynicism
Collections