Fizik öğretiminde bilgisayar destekli mizahın öğrenci başarısına ve tutumuna etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada bilgisayar destekli mizah ile fizik öğretiminin öğrenci akademikbaşarısına ve fizik dersine yönelik tutumuna etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır.Araştırma, ön test-son test kontrol gruplu deneysel araştırma modeline göreyürütülmüştür. Araştırma, 2005-2006 öğretim yılı birinci döneminde öğrenim gören fenlisesi 10. sınıfta okuyan 26 öğrenci ile, fizik dersinde gerçekleştirilmiştir. Deney vekontrol grubu üzerinde yürütülen araştırmada öğretim kontrol grubunda gelenekselyöntemle, deney grubunda bilgisayar destekli mizah ile sürdürülmüştür. Araştırmada,karikatürler kullanılmış ve karikatür konuşmaları araştırmacı tarafından geliştirilerek,deney grubuna uygulanmıştır.Araştırmanın verileri, ? Hareket ? ve ? Dinamik? ünitelerini içeren başarı testive fizik dersine yönelik tutum ölçeği ile toplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS programıile çözümlenmiştir. Grupların başarı testi ve tutum ölçeği ön test ve son test puanlarıarasındaki farkın anlamlılığı t test ile test edilmiştir. Ön test kontrol altına alındığındagrupların son test puanları arasındaki farkın anlamlılığı kovaryans analizi ileincelenmiştir.Araştırmada elde edilen bulgulara göre, bilgisayar destekli mizah ile fiziköğretimi gören deney grubunun, geleneksel öğretim yönteminin uygulandığı kontrolgrubundan hem akademik başarısı daha yüksek hem de fizik dersine yönelik tutumlarıdaha olumludur. The purpose of this study is to be determine the effect of computer-assistedhumor on the academic achivement and the students attitudes towards physics course.The research was carried out according to the experimental research model which isbased on the pre test and end test control groups. This research is materialized with 2610th grade students in physics lesson who have been attending the science high schoolwithin the first term of 2005-2006 academic year. Research is conducted both with theexperimental group and the control group in which the traditional physics education isapplied while the physics education is improved with the computer-assisted educationwith sense of humor with the experimental group. Throughout the experiment, cartoonsand cartoons speeches, which were developed by the researcher, have been applied tothe experimental group.The data of the research was collected by using achivement test developed for theunits ? Motion? and ? Dynamics? and attitude scale towards pyscics course. The datawas analyzed using SPSS. All the pre test and end test of the achivement test and theattitude scale of the group are compared with the t test. Meanwhile, the meaning of thedifferences of the end test of the groups when the pre test are under control is examinedthruogh the usage of ANCOVA analyzes.As a result of the findings, that have obtained at the end of the research showsthat the students in the experimental groups, who have been taught physics with thecomputer-assisted education with the sense of humor, have received better scores bothin the achivement test and in the attitude scale test than the student who took place inthe control group and who have been taught physics according to the traditionalmethods.
Collections