Grupla psikolojik danışmanın üniversite öğrencilerinin yılmazlık düzeylerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZETGRUPLA PS KOLOJ K DANIŞMANIN ÜN VERS TE ÖĞRENC LER N NYILMAZLIK DÜZEYLER NE ETK SGÜRGÂN, UğurDoktora Tezi, Eğitimde Psikolojik Hizmetler Anabilim DalıPsikolojik Danışma ve Rehberlik ProgramıTez Danışmanı: Prof. Dr. Üstün DÖKMENHaziran 2006, XV-267 sayfaBu araştırmada, ?yılmazlık eğitimi grup danışma programı?nınüniversite öğrencilerinin yılmazlık düzeylerine etkisi incelenmiştir.2002-2003 öğretim yılında Ankara Üniversitesi Eğitim BilimleriFakültesi, Gazi Üniversitesi Çocuk Gelişimi ve Okul Öncesi EğitimiÖğretmenliği 2., 3. ve 4. sınıfta okuyan öğrencileri bu araştırmanınkapsamını oluşturmaktadır. Araştırma Ankara Üniversitesi Rehberlik vePsikolojik Danışma, Zihinsel Engelliler Öğretmenliği, Okul ÖncesiÖğretmenliği, Sınıf Öğretmenliği, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği,Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği bölümleri ile GaziÜniversitesi Çocuk Gelişimi ve Okul Öncesi Eğitimi Öğretmenliği 2., 3.ve 4. sınıflarında öğrenim gören; yılmazlık düzeyi düşük olan öğrencilerarasından yansız olarak seçilmiş 36 denekle gerçekleştirilmiştir.Bu araştırmada ön test-son test-izleme kontrol gruplu 2x3'lükkarışık (split plot) deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmada 20 kişilikdeney grubunun yanı sıra, Hawthorne etkisini kontrol etmek amacıyla16 denekli plasebo kontrol grubu oluşturulmuştur . Araştırma sürecindedeneysel işlem olarak uygulanan yılmazlık eğitimi grup danışmaprogramı; 11 oturumluk olup oturumlar 2 saat kadar sürmüştür. Plasebokontrol grubuna 5 oturumluk yılmazlıkla ilişkisiz etkinlikgerçekleştirilmiştir.Araştırmacı tarafından yılmazlık düzeyleri düşük bireylere yönelikgeliştirilen ?yılmazlık eğitimi grup danışma programı? ağırlıklı olarakpsikodramayla bütünleştirilmiş bilişsel davranışçı yaklaşım ile insancılve varoluşçu yaklaşıma göre yapılandırılmış, eğitici, destekleyici,koruyucu öğeler içeren yaşantıya yönelik yarı yapılandırılmışpsikodrama ısınma oyunlarına, eğlendirici ve farkındalık arttırıcıetkinliklere yer veren paket bir programdır.Araştırmanın temel amacı yılmazlık eğitimi grup danışmaprogramının öğrencilerin yılmazlık düzeylerini arttırmada etkili olupolmadığını test etmektir. Bu nedenle araştırmanın bağımsız değişkenideney grubuna uygulanan eğitim programıdır. Araştırmanın bağımlıdeğişkeni ise öğrencilerin yılmazlık düzeyleridir. Bağımlı değişkeneilişkin veriler, bu araştırma kapsamında araştırmacı tarafındangeliştirilen ?Yılmazlık Ölçeği? ile belirlenmiştir. Yılmazlık Ölçeği 49madde ve sekiz faktörden oluşmaktadır.Araştırma sonunda ön test-son test ve izleme puanları arasındafark olup olmadığı iki faktörlü varyans analizi (ANOVA) ile testedilmiştir. Araştırmanın bulguları ön test yılmazlık puanlarına göredeney ve kontrol gruplarının son test yılmazlık puanları arasında .001düzeyinde anlamlı farklılık olduğunu ve deney grubundaki öğrencilerinyılmazlık düzeylerinde gözlenen artış yönündeki farklılıkların,uygulanan yılmazlık eğitimi grup danışma programındankaynaklandığını göstermiştir.Yılmazlık eğitimi grup danışma programının yılmazlık düzeyiniartırma etkisinin uzun süreli olup olmadığını sınamak için 4,5 ay sonraizleme ölçümleri yapılarak analiz yapılmıştır. Analiz sonucunda hemdeney hem de kontrol grubunun yılmazlık son test ve izleme testipuanları arasında, anlamlı bir farklılık olmadığı saptanmıştır. Sonuçlaryılmazlık eğitimi grup danışma programının olumlu etkisinin .05düzeyinde devam ettiğini göstermiştir.Bu sonuçlar, yılmazlık eğitimi grup danışma programınınetkililiğine ilişkin yeterli kanıtlar olarak dikkate alınmış ve tartışılmış vebazı öneriler yapılmıştır. ABSTRACTTHE EFFECT OF THE GROUP PROGRAM OF RESILIENCY LEVEL OFUNIVERSITY STUDENTSGÜRGÂN, UğurPhD, Department of Psychological Services in Education(Program of Psychological Counseling and Guidance)Adviser: Üstün DÖKMEN, PhD, a Professor of PsychologicalCounseling and Guidance Program)June 2006, XV - page 280In this research the effect of ?Resiliency of Educational GroupProgram? resiliency levels of university students was examined.The students in the Faculty of Educational Sciences of AnkaraUniversity and Child Development and Early Childhood TeachingDegree of Gazi University in 2002-2003 a academic year consists of thepopulation of this study. The research was carried out with a sample of36 students, randomly selected among the 2., 3. and 4. grade studentswhose resiliency levels were low from the programs of Guidance andCounseling, Mental Handicapped Teacher?s Degree, PreschoolTeacher?s Degree, Elementary Teacher?s Degree, Social StudiesTeacher?s Degree, Computer and Teaching Technologies Teacher?sDegree of Ankara University and Child Development and EarlyChildhood Teaching Degree of Gazi University.The research is pretest-posttest- follow-up with controlled group(2x3) split plot design. In the research besides experimental group with20 samples, in order to control Hawthorne effects placebo controlgroup with 16 samples, 5 group session activity which are unrelatedwith resiliency) was performed. The Resiliency of Educational GroupProgram which is used as an experimental operation was carried out in11 group session once a week and the group session was almost twohours long.?The Group Program of Resiliency Education? was developed forresilient individual by the researcher. The program designed asremedial, encounter, didactic and including several dramas and playspackage program is based on weightily cognitive-behavioral approachintegrated with psychodrama and humanistic and existentialphenomenological approach.The main purpose of this research is to test whether TheResiliency of Educational Group Program effective increasing theresiliency level of students or not. So that, the independent variable ofthe research is the educational program which was performed onlyexperimental group; dependent variables of the research are resiliencylevel of students. As a pretest-posttest and follow-up, in order tomeasure resiliency level Resiliency Scale (RS) were applied. RSconsists of 50 items and 8 factors as whole.At the end of the research for the data analysis used was two-wayANOVA for mixed measures. As a result of the analysis it is found thataccording to pretest scores of resiliency there is a meaningfuldifference between posttest scores of resiliency of both scores ofresiliency of both experimental and control group, sample at .001 leveland across control groups and this increasing happened because ofThe Resiliency of Educational Group Program. [F(1;34)=49.52, p< .001]Beside this in order to test the program?s increasing effect analexithymia and loneliness is long lasting, compared differencesbetween both experimental and control group?s posttest scores andfollowing-up test (at a 4,5 mount) scores. The data analyzed by pairedsamples t-test. The result indicated that there is no meaningfuldifference between posttest and following-up test scores of resiliencyof both experimental and control group. Consequently it is to say thatThe Resiliency of Educational Group Program is effective in increasingthe resiliency levels of students. And this effect is in long term.The results have been taken into consideration and discussed assufficient supports for usefulness and effectiveness of ?The GroupProgram of Resiliency Education?, and some suggestions were made.
Collections