Bilgisayar öğretmenlerinin motivasyonları ve iş doyumları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu arastırma bilgisayar ögretmenlerinin kisisel özelliklerini,motivasyonlarını ve is doyum düzeylerini belirlemek amacıyla yapılmıstır. Bugenel amacı yerine getirmek için önce bilgisayar ögretmenlerinin genelkisisel özellikleri belirlenmistir. Bunun için arastırmacı tarafından gelistiren biranket kullanılmıstır. Ögretmenlerin motivasyonlarını belirlemek için Göktürk(1997) tarafından gelistirilen, Motivasyon Faktörleri Öncelik SıralamasıAnketi, Is doyumlarını belirlemek için Çetinkanat (1995) tarafından gelistirilenIs Doyum Ölçegi kullanılmıstır. Bu ölçekler ögretmenlere online olarakuygulanmıstır. Arastırma modeli, karsılastırmalı türden iliskisel taramamodelidir. Arastırmanın evrenini 2002-2003, 2003-2004 ve 2004?2005 egitimögretim yılında bilgisayar ögretmenligi yapan ve Bilgisayar ve ÖgretimTeknolojileri Egitimi bölümü mezunu olan 1648 bilgisayar ögretmeni, çalısmagrubunu ise e-mail adreslerine ulasılan ve anketi cevaplayan 154 bilgisayarögretmeni olusturmaktadır. Arastırmada, frekans ve yüzde dagılımları, t-testi,varyans analizi kullanılmıs ve veriler SPSS 10,0 istatistik programıkullanılarak analiz edilmistir. Arastırmaya katılan bilgisayar ögretmenlerininmotivasyon düzeyleri ortalamanın altında, is doyum düzeyleri ise ortalamanınüstündedir. Bilgisayar ögretmenlerini motive eden faktörler içinde avantajlarailiskin faktörler ilk sırayı almıstır. Ikinci sırada meslege iliskin faktörler,üçüncü sırada okul içi ortama iliskin faktörler, dördüncü sırada ögrenciyeiliskin faktörler ve son sırada ise meslege iliskin faktörler yer almıstır.Ögretmenligi ve bransını isteyerek seçen ögretmenlerin motivasyonları ve isdoyumları daha yüksektir. Özel okullarda çalısan, yüksek lisans yapanögretmenlerin is doyum düzeyleri daha yüksekken, motivasyon düzeylerindebir farklılık yoktur. Bilgisayar ögretmenlerinin motivasyonları ile is doyumlarıarasında pozitif ve anlamlı bir iliski vardır. This research has been done to determine the personal qualities,motivations and the level of job satisfactions of computer teachers. Toachieve this general aim firstly the general personal qualities of the teachershave been determined. For this a survey developed by the researcher hasbeen used. To determine the teachers? motivations , Motivation FactorsPriority Survey developed by Göktürk (1997), to determine the jobsatisfactions Job Satisfaction Scale developed by Çetinkanat (1995) havebeen used.These scales have been applied to the teachers online. 1648teachers who work in 2002-2003, 2003-2004 and 2004?2005 academic yearforms the universe of the research. The sample of the research is made of154 computer teachers whose e mail addresses have been accessed andwho replied the questionnaire. The statical analysises of the research havebeen done by using SPSS packet programme. The motivations and the jobsatisfaction levels of the participant teachers are below average. Among thefactors that motivate the computer teachers, the factors related toadvantages gets) the first line. In the second line there are factors related tojob, in the third line factors related to the school environment, in the fourthline factors related to students and finally there are factors related to thework and the job. The motivations and the work satisfactions of the teacherswho have willingly chosen the teaching job and the branch are higher. Thework satisfactions of teachers who work at primary schools, the teacherswho takes graduate degree are much higher. There is a positive andmeaningful relation between the computer teachers motivations and jobsatisfactions.
Collections