1920-1950 yılları arası Türk eğitim politikasının oluşumu
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, Türk Milli Eğitim politikasının oluşumunda etkili olan unsurları tespit etmek ve 1920-1950 yılları arasında bu etkilerin ne şekilde gerçekleştiğini ortaya koymaktır.Araştırma doküman analizi modelinde tasarlanmıştır. Bu araştırmada öncelikle, araştırmanın problemlerine yönelik olarak kuramsal çerçeve belirlenmiş ve bu çerçeveye ilişkin ulaşılabilen tüm yazılı kaynaklar (kitap, dergi, gazete, makale, yayınlanmış tezler vb.) incelenmiştir. Bu kaynaklar üzerinden ulaşılan bilgiler analiz edilerek, konu ile ilgili olmayan, doğruluğundan şüphe edilen veya güvenilir bulunmayan bilgiler ve kaynaklar araştırmanın dışında bırakılmıştır. Araştırmanın konusu ile ilgili toplanan veriler sistemli bir şekilde bir araya getirilerek bütünlük oluşturulmuş ve yorumlanmıştır.Araştırmada Türk Milli Eğitim Politikasının oluşumunda, belli ölçülerde çeşitli düşünce akımlarının etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Toplumsal ve siyasi hayattaki değişimlerin ve bilimsel gelişmelerin, eğitim sistemine hâkim olan düşünce akımlarını da etkilediği ve değişime yol açtığı görülmüştür. Bu nedenle Türk Milli Eğitim sisteminin 1920-1950 yılları arasında tek bir düşünce akımının etkisinde kaldığını söylemek mümkün değildir. Ancak Batılılaşma düşüncesiyle birlikte, pozitivizm ve pragmatizmin diğer düşünce akımlarına kıyasla daha fazla etki ettiği görülmüştür. 2005 yılına kadar davranışçı yaklaşımların Türk Eğitim Sisteminin genel akışını oluşturması, Pozitivizmin bu yıllara kadar resmi boyutta egemen olduğunu göstermektedir. `Hayatta en hakiki mürşit ilimdir, fendir.` sözü de en önemli pozitivist ifadeler arasındadır. Anahtar Kelimeler: Eğitim, Eğitim Sistemi, Felsefi Akımlar, Eğitim Felsefesi, Türk Eğitim Politikası, Eğitim Politikası. The aim of this study is to search and present the currents of thought shaping the policies of Turkish Education between 1920 - 1950 so as to contribute to the determination of the paradigm for the system of Turkish National Education and the mainstreams affecting it. The study has been conducted as a descriptive survey model. In this study, institutional framework for the problem of the study was firstly specified and all the written sources on this framework (book, journal, newspaper, article, published thesis etc.) were studied. Analysing tha data collected through these sources, the data and sources which were irrelevant, suspicious, or unreliable have been left out of the study. The data about the subject of the study have been gathered and commented. In the study, it has been concluded that Turkish National Education System was influenced by a variety of philosophical trends in some degree. However, it has been understood that changes in the sociopolitical life and scientific developments influenced philosophical trends dominating the education system and resulted in changes. Therefore, it is not possible to say that Turkish National Education system was influenced only by a single philosophical trend between 1920-1950. But it has been observed that positivism and pragmatism influenced it more than any other trends in philosophy. The practice of Village Institutes has been stated as the most concrete sample of this effect.Key Words: Education, Education System, Philosophical Trends, Philosophy of Education, Turkish Education Policy, Education Policy.
Collections