Lise öğrencilerinin eğitimde eşit(siz)liğe ilişkin kavrayışlarının çözümlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalısmada lise öğrencilerinin eğitimde esit(siz)liğe iliskin kavrayıslarınınçözümlenmesi amaçlanmıstır. Eğitimde esitsizliğin temelinde yer alan toplumsaltabakalasma ve toplumsal esitsizlikler, öğrencinin ait olduğu toplumsal konumitibariyle farklılasan kavrama ve anlamlandırma deneyimlerine neden olmaktadır.Sonuç olarak, eğitim süreci içerisinde öğrenci ait olduğu toplumsal kesiminözelliklerinden beslenerek, o kesimdeki varlığını devam ettirecek ve mesrulastıracakbir zihinsel süreçten geçmektedir. Öğrencinin esitsizlik kavrayısı ise bu zihinsel süreçiçerisinde önem kazanmaktadır.Betimsel model niteliğindeki bu arastırmada, toplamda 12 lise öğrencisi ilegörüsülerek, nitel bir çalısma gerçeklestirilmistir. Alt ve üst sosyo-ekonomikdüzeydeki 12 lise öğrencisi ile gerçeklestirilen ?yarı yapılandırılmıs derinlemesinegörüsme? ile bu öğrencilerin eğitimde esit(siz)liği kavrama ve anlamlandırma sekilleribetimlenmeye çalısılmıstır. Çalısma grubu lise öğrencilerinden seçilerek, yaslarıitibari ile lise yasantısı ve öğretimi açısından en deneyimli öğrencilerle ulasmak, busayede de yeterli olgunlukta cevaplar elde etmek hedeflenmistir.Elde edilen bulgular doğrultusunda da kapitalist sistemde eğitimin, toplumsalesitsizliklerin yeniden üretilmesi ve mesrulastırılması konusunda üstlendiği rol, liseöğrencilerinin eğitimde ?esit(siz)lik? ve onunla iliskili kavramlara yükledikleri anlamlarve bu anlamları toplumsal yasama genellestirmeleri üzerinden çözümlenmistir. Farklısosyo-ekonomik düzeydeki öğrencilerde farklı eğitimde esit(siz)lik kavrayıslarınaulasılmıstır. Buna ek olarak öğrencilerde, ?bireycilik? algısının eğitim sistemi içerisindegelistirildiği ve bu kavrayıs ile toplumsal esitsizliklerin kabullenilmesininkolaylastırıldığı, farklılasan kavrayısların sistemsel bir sorgulamaya evriltilmesininengellendiği de gözlemlenmistir. Analyzing the comprehension of equality/inequality in education of high schoolstudents is aimed at this research. Social order and social inequality that underlie theequality on education cause to form different meanings on student?s mind that belongto different estate. Consequently, students are nourished by the characteristics oftheir estate in their training process, and then they continue to go on a process thatlegitimizes their estate.This research is a model of descriptive method. It is a qualitative researchwhich carried out by 12 high school students (6 of them are downscale and the restare upmarket). The comprehension and interpretation of those students aboutequality/inequality in education were described by using semi structured interviewtechnique. The reason that high school students were chosen in this research is toreach thoughts mature enough to reflect the social reality and to reach students whoare long experienced as being a student.According to the findings that I had got, the role of education in reproductionand legitimating of social inequalities in capitalism was described by using meaningsrelated to inequalities in education that had given by high school students. Differentsocio economic groups have different comprehensions of equality/inequality ineducation. Also, ?individualism? is built up at education. By individualism, socialinequalities are acceded easily, and different comprehensions can not reach to thequestioning of social order.
Collections