Üretici/satıcı bakış açısından en düşük garanti maliyeti sağlayan en uygun garanti politikası ve süresinin belirlenmesi: Bir simülasyon çalışması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Gelişen teknoloji ile birlikte bireysel ve toplumsal ihtiyaçlar da çeşitlilik göstererek artmakta, bunun sonucunda yoğunlaşarak artış göstermeye başlayan küresel rekabet, tüketimi daha cazip hale getirecek imkânlar sunmaktadır. Tüketimin giderek artmaya başlamasıyla birlikte ürün tercihine etki edebilecek etmenler oldukça farklılaşmakta; üretilen/satılan ürün ile birlikte satış sonrası verilen hizmetler kapsamında sunulan garanti, bunların başında gelmektedir. Müşterilerin almak istedikleri bir ürün için ürünün dayanıklılık süresi ve kullanım ömrü, ürün tercihine etki eden başlıca özelliklerdendir. Müşteri almış olduğu ürünün uzun süre bozulmadan kalmasını ya da belli bir süre bozulmalara karşı garanti altına alınmasını istemektedir. Bu da ürünlerle birlikte sunulan garanti hizmetinin önemli hale gelmesine ve bunun sonucu olarak da garanti hizmetlerinin çeşitlilik göstererek farklı politikaların ortaya çıkmasına sebep olmaktadır. Müşteri tercihini doğrudan etkileyen garanti hizmetinin, hem müşteri memnuniyeti sağlaması hem de minimum maliyetle sunulması, üreticiler/satıcılar için önemli bir karar verme problemi olmaya başlamıştır. Bu nedenle her bir üretici/satıcı kendisine en az maliyete neden olacak bir garanti politikası altında, garanti süresi belirleme çabasındadır.Bu çalışmanın amacı üretici/satıcı bakış açısından en düşük garanti maliyetine sahip en uygun garanti süresi ve politikasının belirlenmesidir. Ortaya konulacak garanti politikası ve bu politika altında sunulacak garanti süresi, müşteri memnuniyetini sağlarken aynı zamanda üreticiye/satıcıya minimum maliyete neden olmalıdır. Bu nedenle Değişim Garanti (DG) politikası, Orantılı Garanti (OG) politikası ve bu iki politikanın birleşiminden oluşan Birleşik Garanti Politikası kapsamında optimum garanti süresi belirlenmeye çalışılmıştır. En uygun garanti süresini belirlemeye yönelik yapılan çalışmada ekonomik fayda, garanti maliyet ve memnuniyetsizlik maliyet fonksiyonlarından elde edilen fayda fonksiyonundan yararlanılmıştır. Gerekli formüller elde edilirken olasılık yoğunluk fonksiyonu olarak ömür testlerinde yaygın olarak kullanılan Üstel Dağılım ve bu dağılımın Prior (Önsel) Dağılımı olarak da Gama ve Ters Gama Dağılımları kullanılmıştır. Araştırmanın simülasyon yöntemiyle test edilmesi amacıyla Arçelik firmasının Kamuyu Aydınlatma Platformu'na (KAP) bildirmiş olduğu 2017 ve 2018 yıllık faaliyet raporundaki hasılat (satışlar) ve satışların maliyeti bilgilerinden yararlanılmış, buradaki bilgiler çerçevesinde ürün maliyetinin ortalama olarak ürün satış fiyatının yaklaşık %68'ine tekabül ettiği görülmüştür. Çalışmada kullanılacak ürün fiyatı olarak ise Arçelik A.Ş.'nin resmi sitesinde 2019 yılı için beyaz eşya kategorisinde bulunan ve fiyatı 3000-5000 ₺ aralığında değişen 10 farklı buzdolabı fiyatı seçilmiştir. Seçilen ürünlerin maliyeti de Arçelik A.Ş.'nin yukarıda belirtilen satış-maliyet oranı temel alınarak girilmiştir (Ürün Maliyeti=Ürün Fiyatı*0.68). Ürünlerin bozulma anındaki geçen süre ise rastgele sayı üretilerek belirlenmiştir. Çalışmada belirtilen bozulma anında geçen süreler ile garanti süreleri devir sayısı olarak hesaplandığı için 0 ile 1 aralığında sınırlandırılmıştır.Garanti sürelerinin (devir sayısı bakımından) hangi aralıkta sınırlandırılması gerektiğinin belirlenmesi amacıyla elde edilen ve optimum garanti maliyetini veren amaç fonksiyonunun farklı satış ve maliyet fiyatları altında grafikleri çizdirilmiş ve optimum sonucu veren optimum garanti değerlerinin 0 ile 0.3 aralığında olduğu görülmüştür. Bu nedenle simülasyon çalışmasında garanti sürelerinin bu aralıktaki tüm değerleri teker teker denenerek optimum sonucu veren değerler bulunmaya çalışılmıştır. Simülasyon çalışmasında rastgele üretilen sayıların 5000 döngü ile tekrarı sağlanarak elde edilen değerlerin gerçek değerlere yaklaşması amaçlanmıştır.Tüm sonuçlar birlikte ele alındığında, elde edilen modellerin test edilmesi sonucunda Birleşik DG/OG politikasının en uygun garanti maliyetine sahip olduğu ve garanti maliyetinin ürün satış fiyatının yaklaşık olarak %3'üne denk geldiği görülmüştür. Elde edilen bu sonuçlar çerçevesinde üreticiye/satıcıya, ürün ile birlikte müşteriye sunacağı garanti hizmeti için Birleşik DG/OG politikasını tercih etmesi tavsiye edilmiştir. Bu politika çerçevesinde garanti süresi devir sayıları da yaklaşık olarak g_1=0.054.., g_2=0.120.. civarlarında seçilirse ortaya çıkacak garanti maliyeti en düşük seviyede kalacak ve ürün satış fiyatının yaklaşık olarak %3'ünü oluşturacaktır. Üretici/satıcı hem müşteri memnuniyeti sağlamış hem de minimum maliyetli bir garanti politika ve süresini ürünü ile birlikte sunmuş olacaktır. Together with advancing technology, individual and social needs are increasing and as a result of this, global competition, which has started to increase, offers opportunities to make consumption more attractive. As the consumption started to increase, the factors that could affect the product choice increased considerably; the warranty service offered along with the manufactured / sold product has started to be one of them.For a product that customers want to buy, the durability and lifetime of the product are the main features that affect the product choice. The customer desires that the product he / she has bought remains intact for a long time or that it is guaranteed against deterioration for a certain period of time. This has led to the fact that the warranty service provided with the products has become important and as a result, the variety of warranty services has led to the emergence of different policies.Providing the warranty service that directly affects customer preference with satisfaction with minimum cost has started to become an important decision-making problem for manufacturers / sellers. For this reason, each manufacturer / seller endeavors to determine the warranty period under a warranty policy that will result in minimal cost to it.The aim of this study is to determine the most appropriate warranty period and policy with the lowest warranty cost from the manufacturer / seller point of view. The warranty policy to be introduced and the warranty period to be provided under this policy should result in minimum cost to the manufacturer / seller while ensuring customer satisfaction. For this reason, we have tried to determine the optimum warranty period within the scope of Free-Replacement Warranty (FRW) policy, Pro-Rata Warranty (PRW) policy and the combined FRW / PRW policy, which consists of a combination of these two policies.In the study, in order to determine the optimal warranty period, the benefit function obtained from the economic benefit, warranty cost and dissatisfaction cost functions were utilized. The exponential distribution commonly used in life tests as probability density function in obtaining the required formulas and the gamma and inverse gamma distributions were used as the prior distribution of this distribution.In order to test the research by simulation method, the revenue (sales) and the cost of sales were used in the 2017 and 2018 annual activity report submitted to Arçelik in Public Disclosure Platform (KAP). According to the information here, it is seen that the cost of the product on average corresponds to approximately 68% of the selling price of the product.As for the product price to be used in the study, 10 different refrigerator prices for the year 2019 in the white goods category and whose price ranges between 3000-5000 ₺ which were shown at Arçelik A.Ş's official website have been. The cost of the selected products is also provided by Arçelik A.Ş. is based on the above-mentioned sales-cost ratio (Product Cost = Product Price * 0.68). The elapsed time at the time of product deterioration was determined by generating random numbers. Since the specified periods and warranty periods are calculated as the number of revolutions, they are limited in the range of 0 to 1.The objective function, which is obtained in order to determine the period in which the warranty periods (the number of revolutions) should be limited, is plotted under different sales and cost prices and the optimum warranty values giving optimum results are found to be between 0 and 0.3. For this reason, all the values of the warranty periods in this range have been tried one by one in the simulation study and tried to find the optimum results. In the simulation study, it is aimed to replicate the randomly generated numbers with 5000 cycles to get the obtained values closer to the real values.When all the results are taken together, after testing all the models that were obtained, it is seen that the combined FRW / PRW policy has the most appropriate warranty cost and the warranty cost corresponds to approximately 3% of the product sales price.Within the framework of these results, the manufacturer / seller was advised to prefer the combined FRW / PRW policy for the warranty service to be provided to the customer with the product. Under this policy, if the warranty period revolutions are selected around g_1=0.054.., g_2=0.120.. the warranty cost will be at the lowest level and will constitute approximately 3% of the product sales price. The manufacturer / seller will both provide customer satisfaction and offer a minimum cost warranty policy and period with the product.
Collections