Çevrimiçi ve yüzyüze problem tabanlı öğrenme yaklaşımlarının öğrencilerin başarısına ve matematiğe yönelik tutumlarına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu arastırmada çevrimiçi ve yüzyüze problem tabanlı öğrenmeyaklasımlarının öğrencilerin basarılarına, matematiğe yöneliktutumlarına etkisi ve bu yaklasımlara iliskin görüsleri belirlenmeyeçalısılmıstır. Arastırma 2006 ? 2007 öğretim yılı güz döneminde,Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve ÖğretimTeknolojileri Eğitimi Bölümü birinci sınıfa devam eden toplam 42öğrenci üzerinde yürütülmüstür. Öğrenciler SPSS programı yardımı ilerasgele 21'er kisilik iki guruba (çevrimiçi ve yüzyüze olarak)atanmıslardır. Bu iki grup kendi içinde yine SPSS programı ile 5 altgruba bölünmüstür. Çevrimiçi ve yüzyüze ortam için olusturulan toplam10 alt grup'tan 8 grup 4'er kisi, 2 grup ise 5'er kisiden olusmustur.Arastırma 7 hafta süre ile Matematik-I dersinin türev konusu üzerindeyürütülmüstür.Bu çalısmada üç adet veri toplama aracı kullanılmıstır. Bunlarsırasıyla; öğrencilerin matematiğe yönelik tutumlarını belirlemek içinmatematiğe yönelik tutum ölçeği, öğrencilerin uygulama kapsamındakiproblem çözme becerilerini nicelendirmek için performansdeğerlendirme ölçeği (rubric) ve aynı zamanda öğrencilerin süreceiliskin görüslerini belirlemek için açık uçlu sorulardan olusan anketkullanılmıstır. Bu veri toplama araçlarından performans değerlendirmeölçeği ve öğrenci görüslerine iliskin anket arastırmacı tarafındangelistirilmistir.Arastırmada elde edilen verilerin çözümlenmesinde alt amaçlardoğrultusunda sıra ortalaması, Mann-Whitney U testi, Bağımlı Gruplariçin t-testi, Bağımsız Gruplar için t-testi ve içerik analizi istatistikselteknikleri kullanılmıstır. ?statistiksel islemler SPSS (Statistical Packagefor Social Sciences for Windows, Sürüm 11.0) paket programıkullanılarak yapılmıstır. Tüm istatistiksel çözümlemede 0,05 anlamlılıkdüzeyi temel alınmıstır.Analiz sonucuna göre, çevrimiçi ortamdaki grupların basarıpuanlarının sıra ortalaması (7,70) yüzyüze ortamdaki grup basarıpuanlarının sıra ortalalamasından (3.30) daha yüksektir. Bu farkistatistiksel olarak anlamlıdır (U = 1,500, p < 0,05). Problem tabanlıöğrenme alt boyutları açısından ise, çevrimiçi grupların problemdurumu ile ilgili bilinen ve bilinmeyenler, veri toplama, analiz, çözümügenelleme, raporlastırma grup basarı puanlarının sıra ortalaması,yüzyüze ortamdaki grupların basarı puanlarının sıra ortalamasındandaha yüksek olmasına rağmen bu fark istatistiksel olarak anlamlıbulunmamıstır. Görev paylasımı, problem çözümünde isbirliği, geribildirim, çözümün sunumu alt boyutlarına göre ise çevrimiçi gruplarınortalama basarı puanı yüzyüze gruplardan daha yüksek olup bu farkistatistiksel olarak anlamlı bulunmustur.Çevrimiçi problem tabanlı öğrenme ortamındaki öğrencilerin öntutum ölçeği ile son tutum ölçeği arasındaki puan artısı (matematiğeyönelik tutumlarının gelisim düzeyi) istatistiksel olarak anlamlı değildir.Yüzyüze problem tabanlı öğrenme ortamındaki öğrencilerin ön tutumölçeği ile son tutum ölçeği arasındaki puan artısı (matematiğe yöneliktutumlarının gelisim düzeyi) da istatistiksel olarak anlamlı değildir.Fakat öğrencilerin yüzyüze ve çevrimiçi problem tabanlı öğrenmeortamlarına göre ön tutum ölçeği ile son tutum ölçeği puan artısları(matematiğe yönelik tutumlarının gelisim düzeyi) dikkate alındığındapuan artısının çevrim içi gruplar lehine olduğu görülmüstür. Ancak bufark istatistiksel olarak anlamlı bulunmamıstır.Çevrimiçi problem tabanlı öğrenme ortamında öğrencilereeğlenceli gelen unsurlar sırasıyla arkadaslık iliskilerinin artması,yöntem olanaklarının pozitif etkisi, yer bağımsızlığı, ortak amacayoğunlasmak, arastırma bilincinin artması olarak, yüzyüze problemtabanlı öğrenme ortamında öğrencilere eğlenceli gelen unsurlar isesırasıyla; arkadaslık iliskilerinin artması, arastırma bilincinin artması,ortak amaca yoğunlasmak, diğer olacak sekilde sınıflandırılmıstır.Çevrimiçi problem tabanlı öğrenme ortamında öğrenciler, kendiaralarında yasamıs oldukları sorunları sırasıyla erisim, kararsürecindeki engeller, teknolojik sıkıntılar/sorunlar olarak, yüzyüzeproblem tabanlı öğrenme ortamındaki öğrenciler kendi aralarındayasamıs oldukları sorunları ise sırasıyla erisim, bayram tatili, finalhaftası, grup içi yakınlık derecesi, görev paylasımı / sorumluluk olarakbelirtmislerdir. This study aims at finding out the effect of the online and faceto-face problem-based learning approaches on student`s academicachievement, their attitudes towards mathematics and their viewstowards these learning approaches. The study was conducted atDepartment of Computer Education and Instructional Technologies,Faculty of Education, Hacettepe University. The subjects were 42freshman students attending to this department at the Autumn term of2006-2007 academic year. These students were put into two groups asonline problem-based learning and face-to-face problem-basedlearning. These groups were formed using random sampling techniquebenefiting from the SPSS (Statistical Package for Social Sciences forWindows, 11.0) programme. Through this programme, each groupsplitted into 5 sub-groups, in both online problem-based leaning andface-to-face learning groups, there 4 subjects in 8 sub-groups and 5subjects in the other two sub-groups. The research was conducted onMathematics-I while implementing the topic of `derivation?.In this research three different data collection tools were used.The first one is the attitudinal scale to find out the students? attitudestowards mathematics. The second one is the rubric for the students?performance to evaluate their problem-based skills. The last one is aquestionnaire including open-ended questions to find out the views ofthe students towards the process. All of these tools were developed bythe researcher himself.The data analysis was conducted through the sub-researchquestions identified. The statistical techniques used are ranked mean,Mann-Whitney U test, t-test for Paired Samples, and t-test forIndependent Samples. Content analysis was also used. For all thestatistical analysis .05 was defined as the level of the significance.According to the results, the ranked mean scores (7.70) ofachievement level of the students at the online problem-based learninggroup had higher than the students in the face-to-face problem-basedlearning group (3.30), which was also statistically significant (U = 1,500,p < 0,05). Considering the sub-problems, the ranked mean scores ofthe achievement level for the known and unknown information aboutthe problem, data collection, data analysis, generalizing the solutions,and reporting in the online problem-based learning group were higherthan the ones in the face-to-face problem based learning group.However, this result is not statistically significant. Considering sharingthe responsibility, feedback and presenting the solution, the score inthe online problem-based learning group is higher than the one in theother group, which is also statistically significant.According to changing the attitudes of the students towardsmathematics, the increase in the online problem-based learning groupwas not statistically significant in terms of the results of the pre andpost tests. Likewise, the increase in the face-to-face problem basedlearning group was not significant in the same tests. On the other hand,when the increases in these two groups were considered, the increasein the online problem-based learning is higher than the one in the othergroup. Nevertheless, this diference is not statistically significant.The aspects the students identified as entertaining in the onlineproblem-based learning group were increase in the friendship, thepositive impact of the method, place independence, focusing on thecommon purpose, and raising awareness in researching. In contrast,these aspects the students in the face-to-face problem-based learninggroup were increase in the friendship, focusing on the commonpurpose, and raising awareness in researching.The students in the online problem-based learning groupidentified the problems they faced with as access, difficulties in thedecision process, technological problems whereas the ones in the faceto-face problem-based learning group listed access, holiday times, finalweek, the degree for being closer within the group and sharing theresponsibilities.
Collections