Kaynaştırma ortamlarına yerleştirilen özel gereksinimi olan öğrencilerin yabancı dil öğreniminde karşılaştıkları güçlüklerin öğretmen görüşlerine göre belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araĢtırmanın amacı, kaynaĢtırma ortamlarına yerleĢtirilen özelgereksinimi olan öğrencilerin yabancı dil öğreniminde karĢılaĢtıklarıgüçlüklerinin öğretmen görüĢlerine göre belirlenmesidir. Niteliksel olarakdesenlenen bu araĢtırmaya katılan 53 Ġngilizce öğretmeni ile yarıyapılandırılmıĢgörüĢmeler gerçekleĢtirilmiĢtir. Verilerin tümevarımsalveri analizi tekniğiyle analiz edilmesi sonucunda oluĢan dokuz temaaraĢtırmanın bulgularını oluĢturmuĢtur.Bulgular öğretmenlerin; özel gereksinimi olan öğrencilerinyabancı dil öğreniminde güçlük yaĢadıkları alanlara iliĢkin görüĢleriniortaya koymaktadır. AraĢtırmaya katılan öğretmenlerin tamamı, özelgereksinimi olan öğrencilerin yabancı dil öğreniminde yoğun güçlükleryaĢadıkları görüĢünü ifade etmiĢtir. 13 farklı yetersizlik türüne iliĢkingözlemlerini aktaran öğretmenlerin büyük çoğunluğu (52 öğretmen) özelgereksinimi olan öğrencilerin yabancı dil güçlüklerinin engel türüne göredeğiĢiklik gösterdiğini belirtmiĢtir. Öğretmenler; özel gereksinimi olanöğrencilerin yabancı dilde okuma-yazmada, dilbilgisi konularında, ayrıcayabancı dilin ses ve biçim bilgisi, cümle kurma, anlam bilgisi (sözcükdağarcığı, vb.) ve dilin günlük yaĢamda kullanımı alanlarında güçlükleryaĢadıklarını ifade etmiĢlerdir. Ayrıca, öğretmenler hedef dilinalanlarında yaĢanan güçlükleri sadece özel gereksinimi olanöğrencilerin değil, tüm öğrencilerin yaĢayabildiklerini, ancak sözkonusugüçlüklerin özel gereksinimi olan öğrencilerde çok daha yoğun birbiçimde ve daha uzun süreli gözlendiğini ifade etmiĢlerdir. AraĢtırmasonucunda yabancı dil öğretmenlerinin Milli Eğitim Bakanlığı'ndan, üniversitelerden, okul yönetiminden, velilerden ve öğrencilerdenbeklentileri de ortaya çıkmıĢtır.AraĢtırmaya katılan öğretmenler; özel gereksinimi olanöğrencilere yönelik yabancı dil öğretiminin niteliği ile birlikte geneleğitimin niteliğinin de arttırılmasına hizmet edebilecek çeĢitli önerilersunmuĢlardır. Öneriler arasında en çok göze çarpanları özelgereksinimi olan öğrencilerin kaynaĢtırma ortamlarına yerleĢtirilmesineiliĢkin olanlarıdır. Öğretmenler, kaynaĢtırma uygulamasınıngerçekleĢtirilmesinden önce bu öğrenciler hakkında bilgilendirilmelerini,bu öğrencilere yönelik hazırlanan bireyselleĢtirilmiĢ eğitimprogramlarında yabancı dil dersi için önkoĢul niteliğinde olabilecek bazıtemel becerilerin ele alınmasını, sınıflarda görsel-iĢitsel ve etkinliktemelli eğitim yapılmasını ve öğrencilerin gereksinimlerine göre çeĢitliuyarlamalarda bulunulmasını önermiĢlerdir. The purpose of the present study was to analyze the opinions ofthe English language teachers upon the difficulties that the studentswith special needs in the mainstream classes could face throughout theforeign language courses. Semi-structured interviews were conductedwith 53 English language teachers who attended this qualitativelydesigned study. Nine themes, which formed the findings of the study,were occured as a result of the data analysis process via the techniqueof inductive data analysis.The findings revealed the opinions of the teachers upon the fieldsin foreign language courses that the students with special needs havedifficulties in. All of the participants stated that the students with specialneeds have great difficulties in the foreign language courses. Most ofthe teachers (52 teachers) who stated their observations about 13different disability groups reported that the difficulties of the studentswith special needs could change according to the types of disability.The teachers stated that the students with special needs have somedifficulties in literacy, grammar, and all of the five fields of the targetlanguage as phonology, morphology, syntax, semantics andpragmatics. Further, the teachers stated that any student (with orwithout disability) could have similar difficulties in the foreign languagecourses. Yet, these difficulties are seen in the students with specialneeds in higher levels and this case lasts longer for them as acomparison to their peers without special needs. The study alsorevealed the teachers' expectations from the Ministry of Education,universities, school administration, families and students. The teachers made several suggestions which could bebeneficial to increase the qualifications of the field of foriegn languageteaching as well as the general education. The most frequentsuggestions were about the students with special needs in themainstream settings. The teachers suggested that they be given somekonowledge about the students with special needs before that they areplaced in the mainstream settings. To give place some basic skillswhich could be prerequisite for the foreign language courses in theindividualized education programs, to use audio-visual techniques andactivity based instruction in foreign language teaching, and to makesome necessary modifications in the general education settingaccording to the individual needs of these students could be otherfrequent suggestions of the participants.
Collections