Bilgilendirme ve performans geribildirimine dayalı sınıf yönetimi müdahale programının kaynaştırma sınıflarındaki öğretmen-öğrenci çifti çıktıları üzerindeki etkileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, öğretmenlere sınıf yönetimi stratejileri konusunda bilgilendirme ardından günlük olarak verilen performans geribildiriminin öğretmen ve öğrenci çifti çıktıları üzerindeki etkilerini incelemektir.Araştırma, kaynaştırma uygulamalarının yürütüldüğü 2. ve 3. sınıf düzeyindeki sınıflarda çalışan üç öğretmen ve bu öğretmenlerin sınıflarındaki üç kaynaştırma öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada iki farklı yöntem benimsenmiş, bu amaçla tek- denekli araştırma modellerinden deneklerarası yoklama denemeli çoklu yoklama modeli ile deney öncesi modellerinden tek grup ön test- son test deseni ve son test kontrol gruplu desen kullanılmıştır.Araştırmanın bağımsız değişkeni, öğretmenlerin hedef sınıf yönetimi stratejileri (bireyselleştirme, geçişler ve ödüllendirme) üzerine bilgilendirme ardından sunulan günlük grafiksel ve sözel ?performans geribildirimi?; bağımlı değişkenleri ise, öğretmen davranışları (hedef sınıf yönetimi stratejileri, önleyici sınıf yönetimi becerileri ve öğretmen özellikleri) ve öğrenci davranışlarıdır (öğrencilerin sınıf içi olumlu ve olumsuz davranışları ile akademik katılım davranışları).Araştırma, deneklerin görev yaptığı okulda yürütülmüş, uygulama aşamasında öğretmenlere önce hedef sınıf yönetimi becerileri üzerine yaklaşık bir saatlik bilgilendirme oturumu gerçekleştirilmiştir. Bilgilendirme oturumu sonrasında, PG'nin sunulduğu tüm oturumlar haftada üç-dört gün, belirlenen akademik derslerden bir önceki teneffüslerde 5-10 dakika, okulun boş olan bir sınıfında öğretmen ile yüz-yüze görüşme şeklinde gerçekleştirilmiştir. Müdahale programı, bilgilendirme ve ?grafiksel ve sözel performans geribildirimi? aşamalarından oluşmaktadır. Müdahale sürecinde ise öğretmenlerin bilgilendirilmesi, günlük verilere dayalı basit, çizgisel grafik hazırlanması, grafiğin (verilerin) kısaca açıklanması, müdahale programında yer alan ve doğru uygulanan strateji ve strateji basamakları için kısa bir bilgi ve sosyal ödül, doğru uygulanmayanlar için ise kısa açıklamalar ve düzeltmeler yer almaktadır.Araştırmada, iki farklı veri toplama yöntemi kullanılmış, bunlardan tek-denekli araştırma verileri Öğretmen Davranış Gözlem Formu (ÖĞRT.DGF) ile toplanmıştır. Bu gözlem formundan elde edilen veriler grafiksel (görsel) analiz tekniklerinden çizgi grafik yoluyla analiz edilmiştir. Ayrıca, veri toplamak amacıyla Önleyici Sınıf Yönetimi Becerileri Gözlem Formu (ÖSYGF), Öğrenci Davranış Gözlem Formu (ÖĞR.DGF) ve Öğretimsel Yapı ve Akademik Tepkiler Kodlama Sistemi-Kaynaştırma (ÖYATKS-K) sürümü kullanılan çalışmada hem öğretmenlere hem de öğretmenlerin sınıflarındaki özel gereksinimli bir çocuğa ilişkin veriler toplanmıştır. Böylece öğretmenlerin müdahale öncesi ve sonrasındaki sınıf içi davranışları ile önleyici sınıf yönetimi becerilerinin yanı sıra öğrencilerin müdahale öncesi ve sonrasındaki akademik katılımları ile olumlu ve olumsuz davranışları değerlendirilmiştir. Araştırmada öğretmenlerin katıldıkları programdan memnuniyetleri ve sosyal karşılaştırma verisi olmak üzere iki tür geçerlik verisi toplanmıştır.Araştırmanın sonucunda, performans geribildiriminin öğretmenlerin hedef sınıf yönetimi stratejilerini uygulamaları üzerinde olumlu yönde etkisi olduğu görülmüştür. Uygulanan müdahalenin, öğretmenlerin önleyici sınıf yönetimi becerileri ve sınıf içi davranışlarında da artışa neden olduğu belirlenmiştir. Diğer taraftan öğretmenler için hazırlanan müdahale programının özel gereksinimli öğrencilerin akademik katılımlarını ve olumlu davranışlarını arttırdığı, olumsuz davranışlarını ise azalttığı görülmüştür. Sosyal karşılaştırma verilerinin analizi sonucunda ise öğretmenlerin uygulanan müdahaleye ilişkin görüşlerinin olumlu olduğu bulunmuştur. Ayrıca araştırmaya katılan öğretmenlerin kazanılan hedef davranışlarının karşılaştırma grubundan daha fazla olduğu; benzer şekilde uygulama grubunda yer alan kaynaştırma öğrencilerinin olumlu davranışlarının karşılaştırma grubundaki kaynaştırma öğrencilerinden daha fazla olduğu, olumsuz davranışlarının ise daha az olduğu gözlenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular, Türkiye'deki kaynaştırma uygulamaları çerçevesinde tartışılmıştır. The purpose of this study was to examine the effectiveness of performance feedback (PF) which was given daily to teachers following training about classroom management strategies on outcomes of teacher- student dyad.This study was conducted with three teachers who were working in mainstreaming classes and their students with special needs. In order to reach the purpose of the study, two different methods including multiple probe design with probe conditions across subjects which was one of the single-subject designs and one group pre-test post-test design were used.The independent variable of this study was daily graphical and verbal ?performance feedback? which was given on target classroom management strategies (individualization, transitions and reinforcement) to teachers following training and the dependent variables were teacher behaviors (target classroom management strategies, preventive classroom management skills and teacher characteristics) and student behaviors such as positive and negative classroom behaviors and academic engagement .This study was conducted in the schools where the participants were working; in the implementation stage, an informative session which lasted one hour and consisted of target classroom management skills was carried out. Having completed the informative session, sessions in which performance feedback was provided for 5 to 10 minutes in preceding recess of academic lessons were carried out three to four days a week, in a face to face format with the teacher in an empty classroom in the school. Intervention program consisted of informative session and the stages of ?graphical and verbal performance feedback.? The intervention process included informing teachers, preparing simple line graphic based on daily data, briefly explaining the graphic, short information for the correctly carried out strategies and steps of strategies and a social reward, short explanation and correction for the not correctly carried out strategies and steps of strategies.In this study, two different data collection methods were used; data of single subject study were collected by Teacher Behaviors Observation Form (T.BOF). Data gathered from this observation form were analyzed by line graphic which was one of the graphical (visual) analyses techniques. Moreover, for this study, Preventive Classroom Management Observation Form (PCMOF), Student Behaviors Observation Form (S.BOF), and Code for Student Academic Response-Mainstream Version (MS-CISSAR) were used in order to collect data regarding both teachers and a child with special needs in his/her classroom. Thus, classroom behaviors of teachers and their preventive classroom management skills as well as academic engagement and behaviors of children before and after the intervention were evaluated. In this study two types of validity data were gathered: satisfaction of teachers from the program and social comparison data.As a result of this study, performance feedback was found to have positive effects on teachers? use of target classroom management skills. It was seen that the intervention increased preventive classroom management skills and classroom behaviors of teachers. On the other hand, intervention program increased academic engagement and positive behaviors whereas decreased negative behaviors of students with special needs. Having analyzed social comparison data, it was found that teachers? opinions related to the implementation of performance feedback intervention were positive. In addition, it was observed that target behaviors of teachers in the experimental group were higher than the teachers in the social comparison group; positive behaviors of mainstreaming students in the experimental group were higher and their negative behaviors were lower than the students in the comparison group. Results of this study are discussed in the framework of mainstreaming practices in Turkey.
Collections