Muzaffer İzgü`nün çocuk kitaplarının çocuk edebiyatının temel ilkeleri açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada Muzaffer İzgü'nün çocuk kitapları çocuk edebiyatının temel ilkeleri bakımından incelenmiştir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden belge (doküman) inceleme yöntemi ile yürütülmüştür. Muzaffer İzgü'nün 88 çocuk edebiyatı yapıtından rastlantısal yöntemle seçilen 30 yapıt belge inceleme (doküman inceleme) yöntemi ile çözümlenmiştir. Seçilen yapıtlar iki aşamada değerlendirilmiştir. Birinci aşamada tasarım ve resim, konu- kurgu, izlek-tema, çevre, iletiler, karakter, dil ve anlatım ile yazınsal ve eğitsel özellikler olmak üzere sekiz ana kategoride incelenmiştir. İkinci aşamada ise `Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Yapıtlarını Değerlendirme Ölçeği` kullanılarak yapıtların nitelikleri puanlandırılmıştır. Çözümlemeler ve ölçek yoluyla elde edilen veriler doğrultusunda ise şu sonuçlara ulaşılmıştır: Tasarım özellikleri bakımından yapılan incelemeler sonucunda kitaplarda çocuk gerçekliğinin göz önünde bulundurulmadığı ve yayınevlerinin yayın politikalarına bağlı bir yayıncılık sergilendiği gözlenmiştir. Kitaplarda kullanılan resimler bakımından da 'klişe' olarak tanımlanan çizimlerin yer aldığı ve yine çocuk gerçekliğinin dikkate alınmadığı gözlenmiştir. İçerik özellikleri bakımından da Muzaffer İzgü'nün didaktik, ideolojik ve çocukluğuna dönen yazar kategorisi içinde yer aldığı gözlenmiştir. Bu tezde çözümlemeler sonucunda ulaşılan temel yargıları şu şekilde sıralayabiliriz: İzgü'nün, yapıtlarını sorun temelli kurguladığı gözlenmektedir. Dil ve anlatım özellikleri bakımından okunabilirlik özellikleri göstermekte ve yazarın en önemli başarısını dil ve anlatımdaki ustalığı oluşturmaktadır. Yapıtlar eğitsel ilkeler bakımından ele alındığında ise yazarın insancıl ve evrensel değerleri gözönünde bulundurarak okurda bir duyarlılık oluşturma çabası içinde olduğu belirlenmiştir.Anahtar Sözcükler: Muzaffer İzgü, Çocuk, Çocuk Edebiyatı, Çocuk Edebiyatının Temel İlkeleri In this study, the children's books of Muzaffer İzgü were examined in terms of the main principles of children's literature. The study was carried out by means of documentation, which is one of the qualitative research methods. Of the 88 children literature works of Muzaffer İzgü, randomly selected 30 works were analyzed through document analysis method The selected works were examined in two stages. In the first stage, they were examined in terms of eight main categories, such as design and visuals, topic-plot structure, path-them, environment, messages, character, langauge and narration, literary and education features. In the second stage, the characteristics of the works were scored using `Scale for the Evaluation of Children and Youth Literary Works`. In the light of the findings, the following conclusions were drawn: it was observed that the books were published without taking the children reality into consideration and depending on the publication policies of publishers in terms of design features. In terms of visual texts, the drawings considered as cliché were included and the children reality was not taken into account. It was found that Muzaffer İzgü was categorized in the groups of writers who wrote didactically, ideologically and went back to his childhood. As for the educational principles, it was determined that he attempted to create an awareness of humanism and universal values. The main finding obtained at the end of the analysis in this dissertation was that İzgü built his works as problem based works and when he approached to literariness, he moved away from the childhood; and he moved away from literariness when he approached to childhood. It was also concluded that his works included features that were free from the children reality while the language and writing style had appropriate features for the children appropriateness.Key Words: Muzaffer İzgü, Children, Children Literature, Terms Of The Main Principles Of Children's Literature
Collections