Show simple item record

dc.contributor.advisorSevim, Seher
dc.contributor.authorÇelik, Elif Gülçin
dc.date.accessioned2020-12-04T12:32:42Z
dc.date.available2020-12-04T12:32:42Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/84696
dc.description.abstractBu çalışmada, ebeveynden algılanan kontrol ile ergen iyi oluşu arasındaki ilişkide empati ve duygusal özerkliğin aracı etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modelinde tasarlanan araştırmanın çalışma grubunu, Ankara'nın 6 farklı ortaöğretim kurumunda öğrenim gören 755 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri Kişisel Bilgi Formu, Leuven Algılanan Ana Babalık Ölçeği/Ergen Sürümü (Soenens, Beyers ve Goossens, 2004), Duygusal Özerklik Ölçeği (Steinberg ve Silverberg, 1986), Temel Empati Ölçeği (Jolliffe ve Farrington, 2006) ve Varoluşsal İyi Oluş Ölçeği (Şimşek ve Kocayörük, 2013) kullanılarak elde edilmiştir. Hiyerarşik regresyon analizi ile gerçekleştirilen aracılık testi sonucunda hem anne hem de babadan algılanan psikolojik ve davranışsal kontrol ile ergenin iyi oluşu arasındaki ilişkide duygusal özerkliğin kısmi aracı rol oynadığı ancak empatinin ebeveyn kontrolü ve ergen iyi oluşu arasındaki ilişkide benzer bir etkiye sahip olmadığı bulunmuştur. Sonuç olarak araştırmada algılanan ebeveyn kontrolü arttıkça ergenin kendini duygusal olarak özerk hissetme düzeyinin azaldığı ve ergenin iyi oluşunun bu durumdan olumsuz yönde etkilendiği belirlenmiştir.
dc.description.abstractThis study aimed to determine the mediator effect of empathy and emotional autonomy on the relation between perceived parental control and adolescent's well-being. The sample group of the study that is designed as correlational survey research which is consisted of 755 secondary school students from 8 different schools in Ankara. Data were collected by using Demografic Information Form, Leuven Perceived Parenting Scale (Soenens, Beyers ve Goossens, 2004), Emotional Autonomy Scale (Steinberg ve Silverberg, 1986), Basic Empathy Scale (Jolliffe ve Farrington, 2006), and Ontological Well-Being Scale (Şimşek ve Kocayörük, 2013).The results of hierarchical regression analysis showed that emotional autonomy was a significant mediator on the relation between psychological and behavioral control perceived from both mother and father with adolescent's well-being, but empathy had no mediator role on this relation. Consequently, it has been determined that the more the perceived parental control, the lower the level of adolescent's feeling emotionally autonomous; and adolescent's well-being is affected negatively.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleAlgılanan ebeveyn kontrolü ile ergen iyi oluşu arasındaki ilişkide duygusal özerklik ve empatinin aracı rolü
dc.title.alternativeThe role of emotional autonomy and empathy on relation between perceived parental control and adolescent's well - being
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitimde Psikolojik Hizmetler Anabilim Dalı
dc.subject.ytmPerceived control
dc.subject.ytmParents control
dc.subject.ytmAdolescents
dc.subject.ytmEmotion
dc.subject.ytmPsychological well being
dc.subject.ytmEmotional autonomy
dc.subject.ytmEmpathy
dc.subject.ytmEmpathic skill
dc.subject.ytmSentimentality
dc.subject.ytmAutonomy
dc.identifier.yokid10066536
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityANKARA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid381802
dc.description.pages135
dc.publisher.disciplineRehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess