5 - 10 yaş grubu çocuklarına yönelik çalışma belleği ölçeğinin geçerlik - güvenirlik çalışması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma anasınıfından 4. sınıfa kadar olan 5-10 yaş grubundaki çocukların çalışma belleği performansının belirlenmesine yönelik Çalışma Belleği Ölçeği geçerlik güvenirlik çalışmasıdır. Temel araştırma türünde bir korelasyonel araştırmadır. Bu kapsamda araştırmanın 1. ve 2. deneme örneklemlerini 634 çocuk oluşturmaktadır. Bu çocuklardan 210'u 1. deneme uygulamasında yer alırken 424' ü 2. deneme uygulamasında yer almıştır. Çalışmada çocukların çalışma belleği performansları Çalışma Belleği Ölçeği içerisinde yer alan dokuz alt ölçek (rakam hatırlama, geriye rakam, sözcük hatırlama, anlamsız sözcük hatırlama, ilk sözcüğü hatırlama, desen matrisi, blok hatırlama, farklı olanı seçme ve mekansal ayırt) ile değerlendirilmiştir. Çalışma Belleği Ölçeği'ne yönelik olarak uzman görüşleri ile kapsam geçerliği incelenmiş ve her iki deneme uygulaması sonuçları üzerinde de geçerlik çalışmaları olarak yapı geçerliği ve ayırıcılık anlamında geçerlik çalışmaları yapılmıştır. Yapı geçerliği çalışmaları olarak açımlayıcı faktör analizi (temel bileşenler analizi) ve bu analizin temel varsayımlarının karşılanmaması durumunda ise kümeleme analizi kullanılmıştır. Akademik Başarı Ölçekleri ile ölçüte dayalı geçerlik hesaplamaları yapılmıştır. Güvenirlik analizleri ise, test-tekrar-test yöntemine dayalı devamlılık/kararlılık anlamında güvenirliği ile test yarılama yöntemine dayalı iç tutarlılık anlamında güvenirliği incelenmiştir. Araştırmanın bulguları, Çalışma Belleği Ölçeği'nin geçerlik düzeylerini belirlemeye yönelik olarak yapılan yapı geçerliğinin ve madde ayırıcılıklarının yüksek olduğu, ölçüt geçerliğinin ise düşük ve orta düzeyde olduğunu göstermiştir. Test-tekrar-test yöntemine dayalı güvenirlik analizleri ile test yarılama yöntemine dayalı olarak hesaplanan Cronbach Alpha iç tutarlık katsayısı, ölçeğin yüksek güvenirliğe sahip olduğunu göstermiştir. This study was designed to determine the validity and reliability of the Working Memory Scale developed for children aged between 5-10. Itwas a correlational study as atype of basic research. The study was carried out in two phases. The study group included 634 children. Two hundred and ten of these were involved in the first phase, 424 were involved in the second phase. Children's working memory performance were assessed usingthe Working Memory Scale with nine subscales including Digit Recall, Backward Digit Recall, Word Recall, Nonword Recall, First Words Recall, Dot Matrix, Block Recall, Odd-one-Out and Spatial Span. Working Memory Scale's content validitywas examinedbyexpert opinions and construct validity and discriminativevalidity were examined by the data obtained in the first and second phases of the study. For the construct validity, exploratory factor analysis (principal component analysis) was performed. However, if the basic assumptions of this analysis were failed to meet, a cluster analysis was used. The criterion validity of the scale were examined using the Academic Achievement Scales. The reliability analysis was performed using test-retest method in terms of the continuity / stability and split half method in terms of internal consistency. The findings of the research showed that the construct validity and discriminativevalidity of the Working Memory Scale was high while criterion validity was low to moderate.Reliability analysis based on the test-retest method and Cronbach's Alpha internal consistency coefficient has shown high reliability of the scale.
Collections