Ana dili Türkçe olan ve olmayan okul öncesi dönem çocuklarının Türkçe erken okuryazarlık becerilerinin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada anadili Türkçe olan ve olmayan okul öncesi dönem çocuklarınınTürkçe erken okuryazarlık becerileri değerlendirilerek, anadili Türkçe olan çocuklarlaanadili Türkçe olmayan çocukların erken okuryazarlık becerilerinin karşılaştırılmasıamaçlanmıştır. Nicel verilere dayalı olarak yapılmış araştırmanın çalışma grubu, 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Van iline bağlı Gevaş ilçesindeki 3 anasınıfı ve İpekyoluilçesindeki 4 anaokuluna devam eden 40 anadili Türkçe olan ve 40 anadili Türkçeolmayan çocuk olmak üzere toplamda 80 çocuktan oluşmaktadır.Karaman (2013) tarafından geliştirlen ve araştırmada kullanılan Erken OkuryazarlıkBecerilerini Değerlendirme Aracı her çocuğa bireysel olarak araştırmacı tarafındanuygulanmıştır. Ana dili Türkçe olan ve olmayan okul öncesi dönem çocuklarınınkarşılaştırıldığı erken okuryazarlık becerilerini değerlendirme aracı; SesbilgiselFarkındalık, Yazı Farkındalığı, Öyküyü Anlama, Görselleri Eşleştirme ve Yazı YazmaÖncesi Becerileri olmak üzere 5 alt testten ve 96 maddeden oluşmaktadır. Erkenokuryazarlık becerilerini değerlendirme ölçeği, çocuklara uygulanmadan önce araştırmacıçocukların yabancılık çekmemeleri için sınıf içi etkinliklere katılmıştır. Uygulamadanelde edilen veriler kodlanarak dijital ortama aktarılmış ve bu veriler SPSS 20.0 istatistikpaket programı kullanılarak analiz edilmiştir.Anadili Türkçe olan ve olmayan okul öncesi dönem çocukların erken okuryazarlıkbecerilerini karşılaştırmak amacıyla yapılan veri analizi; parametrik test varsayımlarınınkarşılandığı durumlar için bağımsız örneklemler t-testi, karşılanmadığı durumlar için ise Mann-Whitney U testi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma bulgularına göreölçekteki alt testlerden olan; Sesbilgisel Farkındalık, Yazı Farkındalığı, Öyküyü Anlama,Görselleri Eşleştirme ve Yazı Yazma Öncesi Becerilerinin tamamında anadili Türkçeolan çocuklar lehine istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. AyrıcaSesbilgisel Farkındalık alt testinin alt boyutlarından elde edilen puan ortalamalarıarasında da anadili Türkçe olan çocuklar lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Alttestlerden Sesbilgisel Farkındalık testinin alt testlerinden olan; Aynı sesle başlayansözcük eşleştirme, Uyaklı sözcükleri eşleştirme, Sözcüklerin başlangıç seslerini fark etmealt testinin alt başlıklarından olan; Sözcüğün başlangıç sesini bulma, Uyarıcı seslebaşlayan sözcük üretme, Aynı sesle başlayan sözcük üretme ve alt testlerden olan Heceve sesleri atma ile Sesleri birleştirme alt testlerinin tamamında anadili Türkçe olançocuklar lehine anlamlı bir fark bulunmuştur.Anahtar Kelimeler: Anadil, Okul Öncesi, Erken Okuryazarlık Becerileri. The purpose of this study is to compare and evaluate the Turkısh early literacy skillsbetween native and non- native Turkish speaker preschoolers. This research is aquantitative study. The sample in this research is 80 preschoolers, half of them are nativeTurkish speakers others are non-native Turkish speakers are studying at schools andkindergartens in Gevas and Ipekyolu districts of the province of Van in 2015-2016education year.Data were collected by a survey titled `Early Literacy Skills Assessment Tool`. TheSurvey which compares native and non- native Turkish speaker preschoolers consists of 5sub-tests with a total of 96 substances. Sub-tests are Phonological Awareness, PrintAwareness, Story Comprehension, Matching Images and Pre-writing Skills. The Surveywas applied to all children individually. The researcher was participated classroomactivities and met children before applied the test. Collected data are transferred to thedigital media by coding and analyzed by using the statistical program SPSS 20.0.In data analysis, independent sample t-test used for parametric test assumption andMann-Whitney U test used for non parametric test assumption to compare the pre literacyskills between native and non native Turkish speaker preschoolers. According to dataanalysis; it was found that there is a statistically significant difference in favor of nativeTurkish preschoolers in Phonological Awareness Skill, Print Awareness, StoryComprehension, Matching Images and Pre writing Skills. Additionally, there was asignificant difference between the point averages which was gained sub dimension ofphonetic awareness subtest in favor of native Turkish speakers. (Significant differencewas found in favor of native Turkish preschoolers in the phonological awareness skillsub-test, in terms of matching beginning sounds, matching the rhyming words, syllableand phoneme deletion, combining sounds and in subtitles of distinguishing beginningsounds of word; finding initial sounds of words, producing words beginning withstimulating sound, producing words beginning with same sound.Key Words: Native Language, Preschool Education, Early Literacy Skills
Collections