Eleştirel düşünmeyi destekleyen öğretmen eğitimi programının geliştirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, ilköğretim kademesinde görev yapan öğretmenlerin eleştirel dü-şünmeyi destekleme davranışlarına yönelik bir eğitim programı (EDDÖEP) geliştirerek programın etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır.Araştırmada, karma yöntem desenlerinden `Eş Zamanlı İç İçe Geçmiş Desen` kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, `Ankara Üniversitesi Vakfı Koleji İlköğretim Okulu` nda görev yapan Türkçe, fen bilimleri, matematik, sınıf ve sosyal bilgiler branşlarından toplam 20 öğretmen oluşturmuştur. Nicel verilerin toplanmasında, `Yapılandırılmış Gözlem Formu`, `Uzman (Yansıtıcı) Değerlendirme Formu` ile `Çalışma Kâğıtları` kullanılmıştır. Nitel verilerin toplanması için `Katılımcı Günlüğü`nden yararlanılmıştır. Tüm veri toplama araçları ve Eleştirel Düşünmeyi Destekleyen Öğretmen Eğitimi Programı (EDDÖEP)'ye yönelik uzman görüşleri alınmıştır. Yapılandırılmış Gözlem Formundan yararlanılarak eğitim öncesi ve eğitim sonrası sınıf içi uygulamaların gözlemleri yapılmıştır. Eleştirel Düşünmeyi Destekleyen Öğretmen Eğitim Programı (EDDÖEP), araştırmanın başında yapılan ihtiyaç analizi sonuçlarına göre tasarlanarak geliştirilmiştir. EDDÖEP'nin etkililiğine yönelik elde edilen nicel veriler ` ilişkili örneklemler t-testi` aracılığıyla, nitel veriler ise `içerik analizi yaklaşımı` kullanılarak analiz edilmiştir.EDDÖEP eğitimi sonrası, yapılan gözlemler sonucunda, öğretmenlerin eleştirel düşünmeyi destekleyen davranışları sınıf içi uygulamalarında daha fazla gösterdikleri gözlendiğinden EDDÖEP'nin öğretmenlerin eleştirel düşünmeyi destekleme davranışlarını göstermelerinde etkili olduğu belirlenmiştir. In this research, it was aimed to determine the effect of the program by developing a training program for primary school teachers' critical thinking supportive behaviours. In this research, `Concurrent Nested Design`, which is one of the mixed research method designs, was used. The study group consisted of 20 teachers from Turkish, sci-ence, mathematics, class and social studies branches working at `Ankara University Foundation College Elementary School`. `Structured Observation Form`, `Expert Eval-uation Form` and `Working Papers` were used to collect the quantitative data. The `Participant Diary` was used to collect the qualitative data. Expert opinions on all data collection tools and the Teacher Behaviour Training Program for Supporting Criti-cal Thinking (TTPSCT) were obtained. Pre-training and post-training classroom observa-tions were made using the Structured Observation Form. Descriptive statistics were used in the analysis of data obtained from in-class observations. TTPSCT was designed and developed according to the results of the needs analysis conducted at the beginning of the research. The quantitative data for the effectiveness of TTPSCT were analysed using the `related samples t-test`. The qualitative data were analysed using the `content analysis approach`.Finally, as a result of the observations made after the training of TTPSCT, teachers showed more critical thinking support behaviours their classroom practices. According to these results, it was determined that the developed TTPSCT was effective in showing teachers' critical thinking supportive behaviours.
Collections