Singapur, ABD, Türkiye ders kitaplarında sayılar alt öğrenme alanındaki soruların bilişsel istem düzeylerinin karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı 8. sınıf seviyesinde yapılan Uluslararası Matematik ve Fen Eğilimleri Araştırmasında (Trends in International Mathematics and Science Study [TIMSS]) sayılar alt öğrenme alanına ait konular temel alınarak Singapur'u, ABD'yi ve Türkiye'yi temsil eden 5.- 8. sınıf ders ve çalışma kitaplarındaki soruların TIMSS bilişsel düzeylerine göre karşılaştırılmasıdır. Araştırmanın verileri doküman analizi yapılarak toplanmış ve 8. sınıf TIMSS bilişsel düzeylerine göre kodlanmıştır. Bu araştırmada nitel yöntemlerden biri olan betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır.Elde edilen sonuçlara göre, Singapur'u, ABD'yi ve Türkiye'yi temsil eden 5. sınıf matematik kitaplarında sayılar alt öğrenme alanında bilgi düzeyinde yer alan soruların yüzdelerinin sırasıyla %85 (333), %85 (4855), %67 (780) ve uygulama düzeyindekilerin %12 (49), %13 (756), %29 (340) olduğu görülmektedir. Akıl yürütme düzeyindeki dağılımın ise Singapur için %3 (11), ABD için %1 (72) ve Türkiye için %4 (41) olduğu saptanmıştır. Benzer bir araştırma 6. sınıf matematik kitaplarındaki sorular çerçevesinde yapıldığında bilgi düzeyindeki soruların Singapur, ABD ve Türkiye kitaplarında %55 (177), %67 (1547), %69 (90); uygulama düzeyindeki soruların ise %42 (135), %27 (628), %31 (40) oranlarında yer aldığı görülmektedir. Akıl yürütme düzeyindeki soruların Singapur'u temsil eden kitapta %3 (8) oranla, ABD'yi temsil eden kitapta %5 (120) oranla yer almakta olduğu fakat Türkiye'yi temsil eden kitapta akıl yürütme düzeyinde hiç soru bulunmadığı görülmektedir. 7. sınıf matematik kitaplarındaki sorular TIMSS bilişsel istem düzeylerine göre incelendiğinde, bilgi düzeyindeki soruların Singapur kitabında %69 (512), ABD kitabında %60 (1353), Türkiye kitabında %60 (222); uygulama düzeyindeki soruların ise sırasıyla %24 (177), %37 (845), %38 (142) olduğu saptanmıştır. 7. sınıfta akıl yürütme düzeyindeki soruların Singapur'da %7 (48), ABD'de %2 (47) ve Türkiye'de %1 (5) oranında olduğu görülmüştür. Bu ülkeleri temsil eden 8. sınıf kitaplarındaki sorular bilişsel istem düzeylerine göre kategorize edildiğinde Singapur, ABD ve Türkiye'de sırasıyla bilgi düzeyindeki soruların %48 (75), %69 (316), %68 (149); uygulama düzeyindeki soruların %32 (50), %25 (115), %30 (65) oranında olduğu bulunmuştur. Bu sınıf seviyesindeki akıl yürütme düzeyindeki sorulara bakıldığında ise Singapur kitaplarında %20 (31), ABD kitaplarında %6 (28), Türkiye kitaplarında %3 (6) oranında bu tür soru olduğu saptanmıştır. Genel sonucu görebilmek için 5.-8. sınıf kitaplarında sayılar alt öğrenme alanındaki soruların bilişsel istem düzeylerine göre toplamının dağılımı belirlenmiştir. Buna göre Singapur, ABD ve Türkiye için bilgi düzeyindeki soruların yüzde dağılımı sırasıyla %68 (1097), %75 (8071), %66 (1241); uygulama düzeyindeki soruların yüzde dağılımı ise %26 (411), %22 (2344), %31 (587) şeklindedir. Akıl yürütme düzeyinde yüzde olarak en fazla soru %6 (98) oranıyla Singapur kitaplarında yer almaktadır. Singapur'un ardından gelen ABD (267) ve Türkiye (52) %3 ile eşit oranlara sahiptir. Fakat ABD ile Türkiye'nin akıl yürütme yüzdeleri eşit olsa da soru sayısına bakıldığında ABD kitaplarında Türkiye'nin 5 katından fazla akıl yürütme sorusu olduğu görülmektedir. Türk öğrencilerin TIMSS matematik alanında daha başarılı olabilmeleri için ders kitaplarındaki soru sayısının arttırılması ve öğrencilerin bilişsel istem düzeyi daha yüksek sorularla karşılaşmasına olanak sağlanması tavsiye edilmektedir. Anahtar Kelimeler: Matematik ders kitapları, sayılar, TIMSS bilişsel istem düzeyleri, uluslararası karşılaştırma, Singapur, ABD, Türkiye The aim of this study is to compare the cognitive demand levels of questions, in the content domain of numbers in the 5th through 8th grade textbooks/workbooks used in Singapore, the US and Turkey. The data for this study was gathered using document analysis. This data was then coded according to the cognitive demand levels used in the Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS). This is a qualitative study that utilizes descriptive analysis. Based on the results obtained, the percentage of questions according to cognitive demand level of knowing was 85% (333), 85% (4855), 67% (780) respectively in the Singaporean, the US, and Turkish 5th grade textbooks. That of applying was 12% (49), 13% (756), 29% (340) and that of reasoning was 3% (11), 1% (72), 4% (41) in Singapore, the US and Turkey respectively. Similar results were found for 6th grade textbooks, where Singapore, the US and Turkey had 55% (177), 67% (1547), 69% (90) of knowledge and 42% (135), 27% (628), 31% (40) of application questions respectively. Reasoning questions formed 3% (8) of the number related questions in Singapore, and 5% (120) of them in the US, but there were no questions in this category in Turkey's 6th grade mathematics textbooks. When the cognitive demand levels of questions in the 7th grade mathematics textbooks representing Singapore, the US, and Turkey were analyzed, the distribution of knowledge questions was found to be 69% (512), 60% (1353), 60% (222); that of applying was 24% (177), 37% (845), 38% (142), and that of reasoning was 7% (48), 2% (47), 1% (5) respectfully. When the cognitive demand levels of questions were analyzed in these countries' 8th grade textbooks, questions requiring knowing was found to be 48% (75), 69% (316), 68% (149), of applying was found to be 32% (50), 25% (115), 30% (65) in Singapore, the US and Turkey respectively. When reasoning questions were analyzed at this grade level, the percentages were determined to be 20% (31) for Singaporean, 6% (28) for the US, and 3% (6) for Turkish textbooks. In order to obtain the final result of this study the total number of questions in each of the three cognitive demand levels were calculated for 5th through 8th grade textbooks according to the specific country. According to these findings, in Singaporean, the US and the Turkish textbooks, the distribution of questions requiring knowing were 68% (1097), 75% (8071), 66% (1241) and those requiring applying were 26% (411), 22% (2344), 31% (587) respectively. The highest percentage (6%, number 98) of reasoning questions were found in the Singaporean textbooks. This was followed by the US and Turkish textbooks that both contained 3% reasoning questions; though the US (267) contained far more reasoning questions than that of Turkey (52). Percentagewise the US and Turkish textbooks may look the same but the US textbooks had more than five times the number of reasoning questions Turkish textbooks had. In order to increase Turkish students' level of success in TIMSS, it is recommended that both the number and cognitive demand levels of questions in the Turkish mathematics textbooks are increased.Key Words: Mathematics textbooks, textbook comparisons, numbers content area, content domain of numbers, TIMSS, cognitive demand levels, international comparisons, Singapore, USA, Turkey
Collections