Farklı cinsel yönelimli bireylerin algılanan anne-baba kabul-reddi ile kimlik duygusu kazanımları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı beliren yetişkinlik dönemindeki farklı cinsel yönelimlibireylerin algıladıkları anne-baba kabul-reddi ile kimlik duygusu kazanımları arasındailişki olup olmadığını karşılaştırmalı olarak ortaya koymaktır. Betimsel taramamodelinde ilişkisel tarama yöntemiyle yapılan çalışmanın araştırma grubunu 2018-2019eğitim öğretim yılında Ankara'da üniversite öğrenimine devam eden 80 eşcinsel (gey velezbiyen) 80 heteroseksüel olmak üzere 18-25 yaşları arasında 160 üniversite öğrencisioluşturmaktadır. Araştırma kapsamında veriler, Kişisel bilgi formu, Kimlik duygusuölçeği, Yetişkin ebeveyn kabul-red ölçeği aracılığı ile toplanmış, SPSS 21 programıkullanılarak analiz edilmiştir. Analizlerde kimlik duygusu kazanımı ve yaş arasındakiilişkinin incelenmesi için tek yönlü varyans analizi analizi, kimlik duygusu kazanımı ve cinsel yönelim arasındaki farkın incelenmesi için bağımlı örneklem t-testi uygulanmıştır.Kimlik duygusu kazanımı ile anne eğitim durumu ve baba eğitim durumu arasındaki farkların incelenmesi için tek yönlü varyans analizi, kimlik duygusu kazanımı ile annekabul-reddi ve baba kabul-reddi arasındaki ilişkilerin incelenmesi için aşamalı regresyonanalizi yapılmıştır. Analizlerin dördüncü bölümünde ise, cinsel yönelim ile algılanananne kabul-reddi ve algılanan baba kabul-reddi arasındaki ilişkilerin incelemesi içinbağımlı örneklem t-test analizi uygulanmıştır.Sonuç olarak beliren yetişkinlik dönemindeki heteroseksüel bireylerin kimlikduygusu kazanımının, eşcinsel bireylere göre anlamlı bir şekilde daha olumlu olduğubulunmuştur. Ayrıca eşcinsel bireylerin algıladıkları anne ve baba reddinin,heteroseksüel bireylere göre anlamlı olarak daha yüksek olduğu bulunmuştur.Heteroseksüel bireyler anne ve babadan daha fazla sıcaklık ve kabul görmektedirler.Çocuğun cinsel yönelimin, anne veya babanın çocuğa karşı olan tutumları üzerindeetkili olduğu da araştırma sonuçlarındandır.Anahtar Sözcükler: Beliren Yetişkinlik, Cinsel Yönelim, Kimlik Duygusu Kazanımı,Anne-Baba Kabul-Red. The aim of this study is to determine comperatively whether there is arelationship between perceived parental acceptance-rejection and identity formationamong individuals who have different sexual orientations in the emerging adulthood.The sample of the study, which was conducted with the relational screening methodwith the descriptive survey model, consists of 180 university students between the agesof 18-25, including 90 homosexuals and 90 heterosexuals who were attendinguniversity in Ankara in the 2018-2019 academic year. Data were collected by PersonalInformation Form, Identity Formation Scale, Adult Parental Acceptance Rejection Scaleand analyzed via IBM SPSS Statistics 21.0. Oneway ANOVA analysis was performed toexamine the relationship between identity formation and age, and dependent sample t-test was used to examine the differences between identity formation and sexualorientation. One-way analysis of variance was performed to examine the differencesbetween identity formation and educational status of mother and father; whereas stepwiseregression analysis was conducted to examine the relationship between identityformation and maternal acceptance-rejection and paternal acceptance-rejection. In thelast part of the analysis, dependent sample t-test analysis was performed to examine thedifferences between sexual orientation and perceived maternal acceptance-rejection andperceived paternal acceptance-rejection.As a result, it was found that identity formation of heterosexual individuals inemerging adulthood was significantly more positive than homosexual individuals. Inaddition, the perceived parental rejection of homosexual individuals was found to besignificantly higher than heterosexual individuals. Heterosexual individuals receivemore warmth and acceptance from their parents. It was also found that sexualorientation of the child had an effect on parental attitudes towards the child.Key Words: Emerging adulthood, Sexual orientation, Identity formation, Parentalacceptance and rejection.
Collections