Translation of financial statements into foreign currency
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET BİLGİSAYAR DESTEKLİ Ö?RETİMİN Ö?RENCİLERİN MATEMATİK ER İSİ Sİ, BİLGİSAYARA VE MATEMATİ?E YÖNELİK TUTUMLARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ Bu araştırmanın temel amacı bilgisayar destekli öğretimin Üniversite öğrencilerinin matematik erişisi, bilgisayar ve matematiğe karşı tutumları Üzerindeki etkisini ince 1 emek, ikinci amacı ise öğrencilerin bilişsel ve duyuşsal giriş davranışları ile uygulanan öğretim metodunun matematik erişisi Üzerindeki bireysel ve ortak etkilerini ortaya çıkartmaktır. Bu araştırmanın örneklemi 1987 güz sömest i r inde Orta Doğu Teknik üniversitesi Ekonomi ve İşletme bölümü birinci sınıfında okuyan ve matematik 141 dersi alan 30 öğrenciden oluşmuştur. Bu araştırmada öntest - Sontest kontrol grup araştırma deseni kul lanı 1 mıştı r. öğrenci 1 er iki ayrı gruba bölUnmüştUr. 14 öğrenci rastgele seçim yöntemiyle deneysel grup olarak tesbit edilen bilgisayar destekli öğretim grubuna seci 1 mi şt i r, ger iye kalan 16 öğrenci ise kontrol grup olarak tesbit edilmiş geleneksel öğretim grubunu oluşturmuştur. '* Bu gruplara iki ayrı öğretim metodu uygulanmış olup bu metodlar bilgisayar destekli öğretim ve geleneksel öğretim metod 1 ar ıdı r. öğrenci 1 er in matematik er iş i si, bi 1 gi sayar ve matematiğe karşı tutumlarını ölçmek için şu ölçekler kullanılmıştır. Bilgisayara Yönelik Tutum ölçeği, bu ölçek Dambort ve diğerleri tarafından 1985 de geliştirilmiştir. VİMatematik Tutum ölçeği, 1986 da Askar tarafından ge 1 iştir i lmiştir, ve Matematik Erişi Testleri araştırmacı tarafından düzenlenmiştir. Problemler çerçevesinde tesbit edilen denenceler bağımsız iki grup için t-testi ve çoklu regrasyon analizleri ile test edi İmiş lerdir. Anal iz sonuçlarına göre bilgisayar destekli öğretime tabi tutulan öğrencilerin matematik erişi testinden aldıkları ortalama puanların geleneksel öğretim grubundaki öğrencilerin puanlarından anlamlı olarak yUksek olduğu göz 1 enmiştir. öğrenci 1 er in bilgisayara ve matematiğe karşi tutumlarının ortalama puanları anlamlı fark göstermemesine rağmen, bu puanlar arasındaki artış farkı bilgisayar destekli öğretim grubu lehine anlamlı bir fark göstermiştir. öğrencilerin bilişsel giriş davranışları ve uygulanan öğretim tekniği, matematik erişisi Üzerindeki varyansı anlamlı olarak açıklamaktadır. Matematik erişisi Üzerindeki varyansm % 41 ini öğretim metodu % 30 unu bilişsel giriş davranışları açıklamaktadır. Bilgisayar destekli öğretim metodu öğrencilerin matematik erişi puanlarını 18 puan arttırmıştır. Diğer taraftan duyuşsal giriş davranışları matematik erişisi Üzerindeki varyansı anlamlı olarak açıklamamıştır. Bui sonuçların ışığı al tında, bi 1 gisayar destekli öğretimin seçilen örneklen içindeki öğrencilerin matematik erişisi, bilgisayara ve mathematiğe karşı tutumları Üzerinde olumlu etkisi olduğu sonucuna ulaşı labı 1 mır. viiACKNOWLEDGEMENT I would like to especially thank my supervisor, Assist. Prof. Dr. Petek Aşkar for her ass i stance, advice and moral supports. I would like to express my gratitude to Prof. Dr. Yaşar Ersoy, Assoc. Prof. Dr. Fersun Paykoç and Assoc. Prof. Dr. Nurettin Fidan, Assoc. Prof. İlker Özkan, Dr. Sıtkı Irk for their helpfull criticsms. I wish to express my deep appreciation to my friend Mehmet Bilgiç for his helpfull criticsms and comments. Likewise I would like to extent my gratitudes to my colleaques Mehmet Sancar, Safure Bulut, Muhittin Ünal. I am also grateful to my wife Vildan Koksal and my parents for their moral supports. Vlll ABSTRACT THE EFFECT OF COMPUTER ASSISTED INSTRUCTION ON STUDENTS* MATHEMATICS ACH I E VEMENT, ATT I TUDE TOWARD COMPUTER AND MATHEMATICS By KOKSAL, METİN I. MASTER OF SCIENCE EDUCATION Supervisor : Assist. Prof.Dr. Petek Aşkar July, 1988, 101 Pages The main aim of the present study was to explore the effect of computer assisted instruction (CAI) on college students mathematics achievement, attitude toward computer and mathematics as a subject matter. The second aim was to investigate the unique contribution of cognitive and affective entry characteristics of students and instruction on the mathematics achievement of the students. The sample consisted 30 freshman students who took an introductory mathematics course (Math -141) from the department of Management and Economics at Middle East Technical University (METU) during the fall semester in 1987. The pretest-posttest control group design was utilized in the present study. The students were divided into two groups. Fourteen students were randomly assigned to computer assisted instruction (CAI) as an experimental İİİgroup, and remaining students were posted to traditional instruction (Tl) as a control group. Two groups were exposed to two different treatments that are CA I and Tl.In order to assess the effect of two different treatments on students' mathematics achi evement, att i tude toward computer and mathematics the following instruments were used. Computer Attitude Scale (CATS) was develodep by Dambort et al,in 1985, Mathematics Attitude Scale (MATS) which was developed by Aşkar in 1986 and Mathematics Achievement Tests (MACH1 and MACH2) which were adapted by the researcher. The t-test for two idependent samples and multiple regression with dummy variables analysis were utilized for testing hypotheses which formulated around the subproblems. The analysis showed that students who were exposed to CA I achieved significantly higher mean scores on mathematics achievement test than the students who were exposed to traditional instruction at oC=0.05 1 eve 1. Al though the difference between the mean scores in terms of attitude toward computer and mathematics weren't signif icant, gain scores of the students in CA I group was significantly higher than the students in TI group at ^=0.05 level. The unique contribution of the cognitive entry behaviors and the instruction on mathematics achievement were significant. IVInstruction explained the 41 % portion and cognitive entry behaviors of the students explained 30 % portion of the variance on the mathematics achievement. CA1 raised the students' mathematics achievement scores by 18 points. On the other hand the unique contribution of the affective entry characteristics on mathematics achievement were not significant. In the light of these findings, It might be concluded that CAI has significant and positive effects on mathematics achievement, att i tude toward computer and mathematics. Keywords } Computer in education, Computer assisted instruction, Attitude toward computer, Attitude toward mathematics.
Collections