A Case study for CTS in soft soils
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Istinatsız yarma kazılarında, yumuşak zemin durumundan doğan şev stabilitesi problemleri genellikle hızlı ve ani toprak kayması şeklinde olmaktadır. Bu durum, uygun olmayan şev kriterlerinin bu gibi zemin koşullarında uygulanması durumunda danada belirli olmaktadır. Bu konu ile ilgili toprak kaymaları için iyileştirme çalışmaları genellikle uygun olmayan zeminin temizlenmesi ve şevin yatırılması üzerinde yoğunlaştırılmıştır. Ancak, yinede bu gibi durumlarda, samın koşullarının Hognı olarak tanımlanma^ w ona göre detaylı analizlerin yapılması önem kazanmaktadır. Bu açıdan, TAG (Tarsus - Adana - Gaziantep) otoyolundaki, Km.141+400 ile Km. 141 +700 arasındaki yannalarm kazısı sırasında oluşan toprak kayması bir vaka analizi olarak incelenmiştir. Laboratuar deneyleri ve geri hesap metodu ile gerekli analizler yapılmıştır. Bu analizlerin sonucu alanda, kaymayı oluşturan gerçek nedenin yumuşak zemin koşullarında yetersiz şev uygulaması olarak tesbit edilmiştir. Analizler esnasında, zemin özellikleri ile İcaba mukavemet parametreleri arasında, İyileştirme çalışmaları aşamasında kullanılmak- üzere yararlı Hatalar Veren bir mantıksal ilişkinin olduğu gözlenmiştir. Hesaplarda kayan zeminin kalıca içsel sürtünme açısı 14 derece olarak bulunmuştur. The slope stability problems resulting from soft subsoil conditions on the unbraced excavated cuts are usually observed as rapid and sudden landslides. This is even more evident in the case of inappropriate slope application on this kind of sou conditions. The approaches for the remedial solutions of such problems generally concentrate on the regrading of the inappropriate material and flattening the applied slopes. However, in such cases, it is more important to identify the subsoil conditions properly and to perform the detailed analyses accordingly. In tms respect, the landslide which had occurred at TAG motorway during the excavation of cut slopes between Km.141+400 and Km.141+700 is investigated as a case study. The required analyses are performed in order to determine the residual strength parameters by both laboratory tests and back calculation method. In the light of these analyses, it is determined that the real cause to slip is the inadequate slope application on the soft sou conditions. During the analyses, it is also observed that there is a logical relationship between soil properties and residual strength parameters which can give profitable data for designers where the remedial solutions are urgent The residual internal friction angle of slipped sou is obtained as 14 degree.
Collections