Show simple item record

dc.contributor.advisorBozma, Işıl
dc.contributor.authorKaragöz, Cem Serkan
dc.date.accessioned2020-12-04T11:55:10Z
dc.date.available2020-12-04T11:55:10Z
dc.date.submitted1993
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/81607
dc.description.abstractÖZET İki boyutlu ve hareketli robotla küre montaj problemleri için oyun kuramsal bir yaklaşım sunulmaktadır. Bu montaj problemlerini çözmede, robot için iki kademeli ve sıralı bir denetimci kuruldu öyle ki : (a) birinci kademede hangi cismin montaj edileceğine karar veren bir anahtar algoritması; ve (b) ikinci kademede robotun hareke tini belirleyen iki geribesleme kural dizisi tasarlanması gerekmektedir. Robotun hareket kuvvetlerini bulmak için seyir işlevleri kullanıldı ve çok cisimle montaj problemlerini gerçekleştirmek için yeni bir yaklaşım uygulandı. Değişik düzenli örnek çalışma uzay larında yapılmış montajları göstermek için bilgisayar benzetimleri verildi. İstenmeyen minimum noktalarını belirlemek için bir analiz başlatıldı ve gelecek çalışmalara ışık tutacak bazı sonuçlara ulaşıldı. Son olarak, küre montaj probleminin bir devamı olarak kollu bir robotun modellemesi yapıldı.
dc.description.abstractIV ABSTRACT A game-theoretic approach is proposed for two dimensional sphere assemblies with a mobile robot in the workspace. A two-level hierarchical controller for the robot is devised to solve the assembly problem where (a) a switching algorithm decides which object will be subassembled; and (b) a sequence of two feedback laws determine how the robot will move. The navigation functions are used to generate the motion of the robot and a new approach is proposed to solve the assembly problem with multiple objects. Computer simulations are available to demonstrate the results of the assemblies with different kind of sample workspaces. An analysis method for the determination of the undesired minima depending on the navigation functions is outlined and some formulations are reached enlighting further research. Finaly, an extension to the sphere assembly is provided where the robot is modelled with a gripper in the workspace.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectMühendislik Bilimleritr_TR
dc.subjectEngineering Sciencesen_US
dc.titleA Game-theoretic approach to assembly
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmPlays
dc.subject.ytmRobots
dc.identifier.yokid29914
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityBOĞAZİÇİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid29914
dc.description.pages61
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess