Geo-assist; a relational database application for the management of geotechnical data
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Geoteknik rapor hazırlanırken incelenmesi gereken veri sayısı binleri aşmaktadır. Bu sayıda verinin bilgisayarlar olmaksızın işlenmesi, hem zaman, hem işgücü hem de mali açıdan büyük kayıplara yol açmaktadır. Bu çalışmada yol projesi bilgilerini kaydetmek, düzenlemek, güncelleştirmek, analiz etmek ve belirli formatlarda raporlamak amacıyla bir dizi birbirine bağlı program geliştirilmiştir. Program kişisel bilgisayarlar için geliştirilmiştir. Yol proje bilgileri ayrıntılı geoteknik bilgilerle jeolojik verileri, yol planım ve yol üzerindeki sanat yapılan bilgilerim kapsamaktadır. Program orijinal olarak yol projeleri için geliştirilmiştir. Buna rağmen, demiryolu veya boru hattı gibi benzer geoteknik verileri olan projelerde de kullanılması mümkündür. Programın tasarım aşamasındaki kişilere de yardımcı olmasını sağlamak amacıyla analiz bölümü de mevcuttur. Bu bölümde belirli kilometreler ve derinlikler arasındaki verilerin maksimum, minimum ve ortalama değerleri ile standart sapmaları hesaplanmaktadır. Program yapısal olarak birbirine bağlı 44 alt programdan oluşmaktadır. Bu alt programlar da kendi içlerinde prosedürlere ayrılmıştır. Bu yapı sayesinde programın izlenebilmesi ve geliştirilebilmesi çok kolaydır. Programın kolay kullanımını sağlamak amacıyla `pop-up` ve `bar` menüler yazılmıştır. Menüler alt programlara en hızlı şekilde ulaşımı sağlamaktadır. Kullanılan çoklu endeksleme sistemi sayesinde verilerde yapılan güncelleştirme ve yenilikler en hızlı şekilde kaydedilmektedir. Program dBASE IV programlama dili ile yazıldığı halde sonradan derlenmiş ve `executable` hale getirilmiştir. Geliştirilen programın GIS sistemlerine üstünlüğü karmaşık olmayan bir mantık yapısı ile geoteknik verilerin derinlik boyunca değişimini izleyebilmesindedir. Programın basit mantığı kapsamım daraltmamaktadır. Program sayesinde revizyonlar ve güncelleştirmeler en kısa sürede gerçekleştirilebilecektir. Analiz bölümünün kullanımı ile belirli bölgeler için geçerli olan ortalama değerler en sağlıklı biçimde hesaplanacak, bu yolla hazırlanan raporun güvenirliği artacaktır. IV ABSTRACT In order to prepare a geotechnical report, the number of data to be considered is in the range of thousands. It is impractical and inefficient to process this large volume of data without the use of computers. In this study, a set of interrelated programs are developed for highway projects to store, organise, update, analyse and report geotechnical data with summarised geological, roadway layout and structural data. Although the program is developed originally for highway projects, it can easily be used in railroad or pipeline projects to evaluate the geotechnical data. It prepares reports for both screen display and hard copy printout. The reports contain all available information about the general geology of the site, the road layout data, and the structural information as well as the borehole and trial pits data, laboratory and in-situ test results. For the program to be helpful to the geotechnical engineer in preparing a geotechnical report or performing a design, an analysis section is also developed. In this section, the maximum, minimum, average values as well as the standard deviations of the data are calculated for a range of depths and locations along the route of the highway. The program is designed to be used in microcomputers. The software developed is made up of 44 subprograms that consist of procedures. The structure of the program is very easily followed and it allows easy and quick modifications. Pop-up and bar type menus are written for easier and faster access to the subprograms. A multiple indexing system is constructed so that the updates of the database are reflected immediately. The indexing system also helps to maintain data integrity. Although the program is written in dBASE IV, it is later compiled to make an executable file so that it can run on its own without the need of dBASE IV. The advantage of the program developed over a GIS system is its simplicity and its ability to take into account the variation of geotechnical data with depth along the route of the highway. The simplicity of the program does not limit its comprehensiveness. With the use of the program developed, geotechnical reports are prepared in a shorter time. The revisions and updates are carried out immediately. When the analysis section is used, the values representative for a range of data for design are calculated automatically.
Collections